اخبار داغ

سفر روحانی به هند مهم اما با تاخیر!

سفر روحانی به هند مهم اما با تاخیر!
هند کشور استراتژیکی در حوزه اقتصادی محسوب می‌شود، این در حالی است که ایران نیز به عنوان تأمین‌کننده انرژی و تسهیل ترانزیت کالا نقش مهمی را در سیاست‌های اقتصادی هند دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، سفر سه روزه رئیس‌جمهور به هند را باید اقدامی قابل اهمیت دانست که می‌تواند حاوی دستاوردهایی برای کشورمان باشد. به ویژه آنکه هند از جمله کشورهایی است که در خرید نقت ایران نقش قابل توجهی دارد. همچنین این کشور دارای اقتصاد متنوعی است و بخش‌های مختلف کشاورزی، نساجی، صنعت، خدمات و ... اقتصاد هند را در بر می‌گیرد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

رسانه‌های هندی نیز به اهمیت سفر رئیس‌جمهور ایران به کشورشان تأکید کردند. روزنامه "فایننشال اکسپرس" در رابطه با سفر حسن روحانی گزارش داد: انتظار می‌رود سفر روحانی فرصتی به دو کشور بدهد تا جدیدترین تحولات منطقه را بررسی کرده و روابط اقتصادی خود از جمله پروژه بندر چابهار را گسترش دهند.

,

این روزنامه افزود: همچنین احتمال می‌رود دهلی  مسأله حمایت پاکستان از تروریسم علیه هند و افغانستان را نیز با طرف ایرانی مطرح کند.

,

شبکه خبری "ان دی تی وی" نیز اعلام کرد: مسأله واردات نفت هند از ایران در طول دیدار حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران با مودی مطرح خواهد شد.  همچنین روزنامه "اکونومیک تایمز" با منعکس کردن سفر حسن روحانی نوشت: فرش قرمز در انتظار رئیس‌جمهور ایران است چون این سفر به روابط دو کشور در بخش‌های اقتصادی، میدان گازی فرزاد ب، واردات نفت، بندر چابهار و همچنین امنیتی کمک خواهد کرد.

,

بر اساس اعلام بانک مرکزی امریکا، هند احتمالا طی ۱۰ سال آینده با رشد قوی اقتصادی روبرو خواهد شد و گوی سبقت را در تولید ناخالص داخلی از ژاپن خواهد ربود. این کشور در حال حاضر در مسیر رسیدن به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تا سال ۲۰۱۹ میلادی حرکت می‌کند. هند تا سال ۲۰۲۸ میلادی در رشد تولید ناخالص داخلی از آلمان و ژاپن هم پیش خواهد افتاد و رشد اقتصادی این کشور به ۱۰ درصد در سال تا یک دهه آینده می‌رسد و عنوان سومین اقتصاد بزرگ جهان را از آن خود خواهد کرد.

,

همچنین صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده بود هند در سال ۲۰۲۲ میلادی، از آلمان، پنجمین اقتصاد بزرگ جهان، پیش خواهد افتاد و در سال جاری هم در میان ۵ اقتصاد اول جهان جای خواهد گرفت.

,

لذا با این اوصاف تردیدی نیست که هند کشور استراتژیکی در حوزه اقتصادی محسوب می‌شود، این در حالی است که ایران نیز به عنوان تأمین‌کننده انرژی و تسهیل ترانزیت کالا نقش مهمی را در سیاست‌های اقتصادی هند دارد. فناوری، انرژی، بازار مصرف پرسود، ترانزیت کالا و سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری اقتصادی دو کشور محسوب می‌شود.

, لذا با این اوصاف تردیدی نیست که هند کشور استراتژیکی در حوزه اقتصادی محسوب می‌شود، این در حالی است که ایران نیز به عنوان تأمین‌کننده انرژی و تسهیل ترانزیت کالا نقش مهمی را در سیاست‌های اقتصادی هند دارد. فناوری، انرژی، بازار مصرف پرسود، ترانزیت کالا و سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری اقتصادی دو کشور محسوب می‌شود.,

برای مثال در بخش انرژی ایران سومین صادرکننده نفت به هند و این کشور دومین واردکننده  از ایران به حساب می‌آید.

,

این در حالی است که مناسبات سیاسی و دیپلماتیک بین ایران و هند نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. کشور هند مورد مناسبی برای گسترش دیپلماسی ایران به منطقه شرق آسیا است. البته در این بین سئوالی که پیش می‌آید این است که چرا دولت محترم قبل از این نیز به سفرهای اینچنینی و دیپلماسی فراتر از کشورهای اروپایی توجه نداشته؟ در حالی که اگر این رویکرد از همان ابتدا در دستور کار دولت آقای روحانی بود، یقینا شاهد نتایج آن هم می‌بودیم.

,

از سوی دیگر اما به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور با سفر به هند سعی کرده با کشورهایی غیر از کشورهای اروپایی و در واقع کشوری که ارتباطی با مسئله برجام ندارد، تعامل برقرار کند. تا جایی که برخی از کارشناسان می‌گویند از علل اصلی سفر روحانی به هند پیدا کردن راهی برای برگرداندن پول نفت به ایران است.

, از سوی دیگر اما به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور با سفر به هند سعی کرده با کشورهایی غیر از کشورهای اروپایی و در واقع کشوری که ارتباطی با مسئله برجام ندارد، تعامل برقرار کند. تا جایی که برخی از کارشناسان می‌گویند از علل اصلی سفر روحانی به هند پیدا کردن راهی برای برگرداندن پول نفت به ایران است.,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه