اخبار داغ

در شورای حفاظت از منابع آب فریدن مطرح شد؛

کاهش تغذیه منابع آب زیرزمینی دشت دامنه-داران در ۱۵ سال اخیر/ ایجاد مجتمع های آبرسانی روستایی ضروری است

کاهش تغذیه منابع آب زیرزمینی دشت دامنه-داران در ۱۵ سال اخیر/ ایجاد مجتمع های آبرسانی روستایی ضروری است
مدیر امور منابع آب شهرستان فریدن گفت: در ۱۵ سال اخیر ورودی و خروجی منابع آب زیرزمینی در دشت دامنه – داران متعادل نبوده و هر ساله میزان تغذیه منابع آب زیر زمینی ۱۷ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل ازدیاراقوام؛امروز جلسه شورای حفاظت از منابع آب در فرمانداری شهرستان فریدن برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیاراقوام,

مرتضی عادل پور در این جلسه اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان برای کاهش هدر رفت آب در فریدن اقدام به تعویض شبکه آبرسانی در تعدادی از روستاهای شهرستان کرده است به صورتی که در برخی از روستاها مانند نهرخلج، ننادگان، ازونبلاغ، غرغن و عادگان کل شبکه تعویض شده است و در برخی دیگر قسمتهای آسیب دیده تعویض شده که با این اقدام 20 تا 30 درصد در مصرف آب صرفه جویی داشته ایم.

,

معاون و کارشناس کنترل کیفیت آب و فاضلاب روستایی افزود: برای جلوگیری از پِرت آب، جلوگیری از نوسانات آب و همچنین جذب اعتبارات ملی باید به سمت ایجاد مجتمع های آبرسانی روستایی برویم و لازم است که همه سازمان های مربوط همکاری های لازم را در این زمینه داشته باشند و متأسفانه ما در زمینه ایجاد مجتمع های روستایی سه یا چهار مرحله عقب هستیم.

,

مصطفی سلیمی نیز در این جلسه اظهار کرد: یکی از دشت هایی که به عنوان پایلوت در طرح تعادل بخشی انتخاب شده و طرح آن در استان در حال اجراست دشت دامنه داران است.

,

مدیر امور منابع آب شهرستان فریدن گفت: با بررسی های انجام شده سطح آب زیرزمینی دشت دامنه-داران از سال های 62 تا 95 نزدیک به 36 متر افت داشته است.

,

وی افزود: می توان گفت که تا سال 78 افت آب قابل ملاحظه ای نداشته ایم اما از سال 78 سالانه 1/11 متر افت سطح آب داشته ایم و این نشان می دهد که در حدود 15 سال اخیر ورودی و خروجی منابع آب زیرزمینی در دشت دامنه – داران متعادل نبوده است.

,

وی ادامه داد: در این دشت سالانه 100میلیون مترمکعب ورودی و 117 میلیون مترمکعب خروجی آب در سفره های زیرزمینی بوده و این نشان می دهد که هر ساله میزان تغذیه منابع زیر زمینی 17 میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

,

سلیمی گفت: از 117 میلیون متر مکعب آب استفاده شده در این دشت 115 میلیون متر مکعب آن فقط برای کشاورزی مصرف می شود و در سال 93 و 94 برای کل چاه های دشت حدود 700 متر عمق چاه های آب افزایش پیدا کرده است.

,

وی با هشدار در مورد لزوم مصرف بهینه آب تأکید کرد: بر حسب بیلان های آبی دشت، مقدار حجم آب زیرزمینی قابل استفاده برای برنامه ریزی 89/36 میلیون متر مکعب است و این در حالی است که برداشت فعلی ما 105/37 میلیون متر مکعب است و با این احتساب کسری ذخیره آبخوان 7/99- است.

,

وی تصریح کرد: این در حالی است که حجم آب برداشتی بر اساس ورودی و خروجی آب در شهر دامنه 40 میلیون متر مکعب بوده و با این احتساب ضریب کسری ذخیره آب در دامنه 4/5 خواهد بود.

,

مدیر امور منابع آب شهرستان فریدن در پایان با بیان اینکه با مشکل جدی کمبود آب مواجه هستیم عنوان کرد: در این دشت 54 چاه غیر مجاز وجود دارد که تعداد 40 حلقه از این چاه ها پُر شده است و بقیه نیز در دست اقدام است.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه