اخبار داغ

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

راهبرد «مخاتفه» اساس تمدن فاطمی است

راهبرد «مخاتفه» اساس تمدن فاطمی است
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: راهبرد مخاتفه (مخفی بودن قبر مطهر حضرت فاطمه (س)) اساس تمدن فاطمی و زمینه ساز قدرشناسی و دفاع از حاکمیت امامت از مبدأ ولایت علوی تا مقصد ولایت مهدوی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احمد باقری مزینانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار صبح توس، در خصوص راهبردهای حضرت فاطمه زهرا (س) در مدیریت تحولات سیاسی پس از رحلت پیامبر اعظم (ص) اظهار کرد: از امام حسن عسکری(ع) نقل شده که فرمودند: ما (اهل بیت) حجت‌های خدا بر خلق او هستیم و جده ما حضرت فاطمه(س) حجت خدا بر ما است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

 

,

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به حجت بودن حضرت فاطمه(س) بر سایر حجج الهی، گفت: فاطمه از نظر واژه شناسی و محتوا بازتاب دهنده‌ی چند معنا است که جدا شده از هر گونه ناپاکی یکی از این معانی است.

,

 

,

وی افزود: جدا کننده‌ی طهارت از نجاست، عقلانیت از جهالت، ولایت از خلافت، عدالت از ظلمت و جدا کننده‌ی فطرت خدا‌جو از غریزه‌ی دنیا طلبی از دیگر مفاهیم فاطمه است.

,

 

,

باقری مزینانی بیان داشت: با توجه به تعاریف ذکر شده رحامت و عطوفت حضرت زهرا(س) در عرصه‌ی معنوی پیوند دهند‌ه‌ی نبوت و ولایت است و اندیشه حضرت در میدان اجتماعی و سیاسی مبتنی بر باطل گریزی و حق گرایی می‌باشد؛ بنابراین اسم و سیره‌ی دختر رسول خدا(ص) حجت خداوند در زندگی مؤمنان و جامعه‌ی ایمانی است.

,

 

,

وی ابراز کرد: در فرآیند زندگی حدود 220 ماهه‌ی آن حضرت، دو الی سه ماه سرنوشت ساز وجود دارد که مبدأ تحولات شگرف در همه عرصه‌ها و زمان‌ها است و با این منطق می‌توان گفت روزهای پایانی حضرت زهرا(س) که به فاطمیه شهرت یافته است یادآور چند راهبرد حضرت صدیقه طاهره(س) در مدیرت تحولات پس از رحلت رسول اکرم(ص) است.

,

 

,

این استاد دانشگاه ادامه داد: در واقع راهبردهای مدیریتی حضرت زهرا(س) راهبردهایی است که در پاسخ به سیاست‌های اعمالی صاحبان قدرت در آن مقطع سرنوشت ساز از تاریخ اسلام عملیاتی شده است.

,

 

,

وی گفت: «راهبرد مطالبه» نخستین راهبرد در مواجهه با «سیاست مصادره» حقوق فردی و اجتماعی آن حضرت است یعنی گرفتن حق خاندان رسالت و ولایت از صاحبان قدرت آن زمان که فدک و منزلت اجتماعی را به ناحق غصب کرده بودند.

,

 

,

باقری مزینانی بیان کرد: دومین راهبرد حضرت «راهبرد مجاهده» در برابر «سیاست مطامعه» بود یعنی حرکت پرخروش و مطالبه‌گر اجتماعی و سیاسی ایشان تا آستانه‌ی بذل جان در برابر قدرتهای آن زمان که قصدشان توسعه طمع از مصادره حقوق فردی و اجتماعی به مصادره حقوق سیاسی و اعتقادی حضرت صدیقه‌ی کبری(ص) و اهل بیت(ع) بود.

,

 

,

وی ابراز کرد: «راهبرد مخاطبه» یا تبیین روشنگری معرفتی و سیاسی حضرت زهرا(س) در برابر «سیاست مسامحه»در حوادث پس از رحلت رسول اکرم(ص) سومین راهبرد حضرت زهرای مرضیه(س) بود؛ چراکه نخبگان و عوام در مقابله با حوادث بعد از شهادت حضرت محمد(ص) سیاست مدارا با وضع موجود و بی عدالتی های آن را در پیش گرفته بودند.

,

 

,

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به خطبه‌ی فدکیه، گفت: خطبه‌ی فدکیه‌ی حضرت فاطمه(س) یکی از مستحکم‌ترین و پرمحتوا ترین خطبه‌های تاریخ بشر و دیباچه‌ی نهج‌البلاغه است که دنیایی از معارف دارد به گونه‌ایی که علامه جوادی آملی از خطبه‌ی فدکیه یا فاطمی به عنوان «مادر نهج‌البلاغه و فشرده‌‎‌ی نهج‌البلاغه» یاد کرده است.

,

 

,

وی در ادامه‌ی گفت‌و‌گو بیان داشت: چهارمین راهبرد حضرت در مدیربت تحولات سیاسی پس از رحلت پیامبر اعظم(ص) «راهبرد محاکمه» در برابر «سیاست مصانعه» است؛ در واقع حضرت زهرای مرضیه(س) به خواص و زنان انصار که در هنگام بیماری ناشی از ظلم در پایمال کردن حقش به عیادت ایشان آمده بودند و تلاش می‌کردند همیت جاهلی را درجامعه‌ی آن روز نهادینه کنند بازخواست کردند و به آنها اجازه‌ ندادند چنین اقدامی را در جامعه نهادینه کنند.

,

 

,

باقری مزینانی گفت: در آن مقطع برخی از خواص و عوام سعی می‌کردند با کتمان کردن حقایق تاریخی بدیل سازی زعامت و جانشینی برای امت، غصب خلافت امام علی(ع) را شرعی نشان دهند که حضرت فاطمه زهرا (ص) در برابر این توطئه، «راهبرد مخاتفه» را در برابر «سیاست مداهنه» آنها در پیش گرفت و در واقع تربت مطهر و قدر و منزلتشان را پنهان کردند.

,

 

,

وی ادامه داد: آخرین راهبرد حضرت زهرا(س) یعنی «راهبرد مخاتفه» مهمترین راهبرد حضرت است که موتور محرک نهضت‌های بزرگ حق طلبانه در طول تاریخ شد و امروز این راهبرد به عنوان یک هنر سیاسی دوراندیشانه ارزیابی می‌شود.

,

 

,

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: در حقیقت راهبرد مخاتفه اساس تمدن فاطمی است که زمینه ساز قدرشناسی و دفاع از حاکمیت امامت از مبدأ ولایت علوی تا مقصد ولایت مهدوی است که به امید خدا در صبح ظهور به ثمر خواهد نشست.

,

 

,

وی یادآور شد: فاطمیه یادآور راهکارهای مدیریتی حضرت فاطمه(س) برای جامعه و امت اسلامی تا دامنه قیامت است که از طریق اعمال «مدیریت کوثری» و فاطمی و با تکیه بر «دین دانی»، «دین‌ داری» و «دین‌ بانی» به منظور مقابله با «مدیریت تکاثری» مبتنی بر وهم، غضب و شهوت اعمال شده است.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه