اخبار داغ

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری:

اخذ گواهی سوء پیشینه هیچ مبنای قانونی ندارد/نقض حقوق شهروندی در دستگاه‌های اجرایی بزرگ‌ترین مشکل جامعه است

اخذ گواهی سوء پیشینه هیچ مبنای قانونی ندارد/نقض حقوق شهروندی در دستگاه‌های اجرایی بزرگ‌ترین مشکل جامعه است
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری اخذ گواهی سوء پیشینه هیچ مبنای قانونی ندارد، گفت:نقض حقوق شهروندی در دستگاه‌های اجرایی بزرگ‌ترین مشکل جامعه امروز است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از قم فردا،محمود عباسی شب گذشته در همایش تبیین حقوق شهروندی بر پایه فقه اهل بیت(ع) که در مرکز آموزشی آیت الله شهید سعیدی برگزار شد، با اشاره به حقوق شهروندی، اظهار داشت: حاکمیت دینی و توجه به معارف اهل بیت(ع) پایه و اساس حقوق شهروندی در جمهوری اسلامی ایران است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,

وی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی یک فصل قانون اساسی به حقوق شهروندی اختصاص یافته و در اسناد بالا دستی نظام و آموزه‌های دینی اهمیت این موضوع قابل درک است.

,

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری با اشاره به اینکه انسان دارای کرامت کرامتش باید حفظ شود، گفت: در روایات داریم که خداوند از حق خود می گذرد اما از حق الناس نمی گذرد پس این اهمیت حقوق دیگران در اسلام را نشان می دهد.

,

وی افزود: حقوق شهروندی در تاریخ و تمدن ایران ریشه دارد و نخستین منشور حقوق بشر منشور کوروش است که موجب افتخار ایران است.

,

عباسی با بیان اینکه اعتقاد مقام معظم رهبری به مردم سالاری اسلامی است، بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران منبع و مدعی حقوق بشر در جهان است و اگر غرب می‌خواهد در رابطه با حقوق شهروندی صحبت کند ابتدا باید به پیشینه جمهوری اسلامی ایران نگاه کند.

,

وی اضافه کرد: گفتمان اصلی انقلاب اسلامی حقوق شهروندی است که منشور حقوق شهروندی در 120 ماده توسط رئیس جمهور تنظیم و سال گذشته ابلاغ شد و در آن تکالیفی برای دستگاه‌ها ازجمله قوه مجریه ذکر شده است.

,

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری با اشاره به اینکه منشور حقوق شهروندی دارای ضمانت اجرا است، عنوان داشت: در آیین دادرسی کیفری ارزش و اعتبار حقوق شهروندی در جامعه مورد اهمیت ویژه‌ای قرار گرفته است؛ نهادها و سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند در موارد نقض حقوق شهروندی به عنوان شاکی خصوصی اقدام کنند.

,

وی خاطرنشان کرد: منشور حقوق شهروندی مجموعه‌ای از حق‌های به رسمیت شناخته شده آحاد جامعه است.

,

عباسی ادامه داد: افرادی حقوق شهروندان و حقوق حاکمیت را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهند ولی این افراد باید بدانند که حقوق شهروندان و حقوق جامعه مکمل یکدیگر قرار دارند.

,

وی افزود: منشور حقوق شهروندی در راستای حقوقی است که برای افراد جامعه در نظر گرفته شده است و برای تحقق آن باید اقدامات بیشتری انجام شود چراکه در این حوزه با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

,

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری با اشاره به اینکه اخذ گواهی سوء پیشینه هیچ مبنای قانونی ندارد، ادامه داد: در دستگاه‌های اجرایی چندین مورد نقض حقوق شهروندی است که در نظر داریم با اجرای مفاد منشور حقوق شهروندی این موارد نقض حقوق شهروندی را برطرف کنیم.

,

وی ابراز داشت:سکوت در برابر نقض حقوق شهروندی در دستگاه‌های اجرایی بزرگ‌ترین مشکل جامعه امروز است.

,

عباسی با اشاره به وظیفه دولت و مردم،گفت: از یک سو دولت وظیفه دارد نسبت به عملکرد دستگاه‌های خود نظارت داشته باشد و از سوی دیگر مردم نیز وظیفه دارند مطالبه‌گری‌های خود را از دولت داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه