اخبار داغ

به بهانه فروش خیره کننده آخرین رمان؛

رویکرد حرفه ای و تلاش خستگی ناپذیر؛ رمز توفیق در تولید اثر فرهنگی

رویکرد حرفه ای و تلاش خستگی ناپذیر؛ رمز توفیق در تولید اثر فرهنگی
ارتباط مستمر و معنادار رسانه ای و سلوک فردی و ادب و تواضع رضا امیرخانی برای بسیاری از نویسندگان و فعالان فرهنگی الگو و سرمشق مناسبی است، از این جهت که بدانند تداوم مسیر حرفه ای و خستگی ناپذیری در این جایگاه آن ها را در تولید اثر فرهنگی از جمله کتاب موفق می سازد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، این که به عنوان مثال یک کتاب فقط در طول یک هفته به چاپ سوم و به روایتی چاپ چهارم خود برسد، در در حال و روز کنونی بازار نشرِ ایرانی، تا حدود زیادی تعجب آور است؛ با این حال "رضا امیرخانی" با آثار خود به ویژه رمان های اخیرش نشان داده که مخاطب و نیازها و اقتضائات زمانه خود را به خوبی می شناسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,

نشان به آن نشان که در طول یک هفته اخیر جدید ترین رمانش با عنوان "ره ش" به همت انتشارات افق به چاپ چهارم رسیده است.

,

این نویسنده چیره دست و محبوب جامعه ایرانی در این رمان که آن را پس از طی شدن 5 سال از نگارش و  انتشار آخرین رمانش "قیدار" روانه بازار نشر کرده، موضوع توسعه شهر را محور قرار داده و تاثیرات آن را بر عرصه های گوناگون زندگی انسان معاصر در قالب داستانِ زوجی معمار در تهران امروز به تصویر کشیده است.

,

در این میان یکی از جالب ترین صحنه های ثبت شده در رسانه ها از زاویه نگاه عکاسان در همین روزها و هفته های اخیر، تشکیل صفوف طولانی در تهران و مشهد و قم بابت خرید این کتاب و امضای آن از سوی نویسنده بوده که تقریباً می شود گفت این رویه در ایران آن هم با این شکل و شمایل، چندان مسبوق به سابقه نبوده است.

,

به ویژه در شرایط فعلی که به گواه بسیاری از فعالان حوزه نشر، فروش کتاب به معنای عمومی _ و البته نه استثنایی اش _چندان خوب نیست تا آن جا که حتی شمارگان برخی کتاب ها به رقم 500 نسخه هم نمی رسد.

,

سخن در این مجال کوتاه درباره کیفیت این رمان نیست بلکه اشارتی است به این حقیقت که با وجود همین اوضاع نه چندان به سامان نشر در ایران باز هم می شود که یک کتاب این چنین بفروشد و دل مخاطب را ببرد و این چنین، شاهینِ اقبال بر دوش نویسنده و ناشر مربوطه قرار گیرد.

,

به جز بحث تجربه زیستی غنی و متنوع امیرخانی و سفر وی به بیش از 30 کشور جهان، نوع نگاه و دقت وی در شناخت و توجه به اقتضائات جدید و نیازهای مخاطب ، مساله بسیار مهمی است و از این منظر باید بر این مساله تاکید کرد که چنانچه هر نویسنده و فعال و تولیدگر فرهنگی در فرآیند تولید اثر خود، زحمت و دقت به خرج دهد و در شیبی صعودی ، بر کیفیت کار خود بیفزاید، بی شک دیر یا زود نتیجه لازم را از این تلاش می گیرد، آن گونه که رضا امیرخانی گرفت و این مدعا ترجمان آیه معروف قرآن کریم است که "لیس للانسان الا ما سعی"

,

شاید برای مخاطبان این نوشتار جالب و اندکی بُهت آور باشد چنانچه بدانند فی المثل، امیر خانی برای نگارش رمان "من او" که داستانش در تهران قدیم می گذرد، چیزی در حدود 50 هزار صفحه درباره تهران آن زمان مطالعه کرده و یا این که برای نوشتن کتاب "نشت نشا" به آمریکا سفر نموده و با خودرو، حدود 20 ایالت این کشور را از نزدیک به تماشا نسشته است.

,

علاوه بر آن که ارتباط مستمر و معنادار رسانه ای و سلوک فردی و ادب و تواضع وی برای بسیاری از نویسندگان و فعالان فرهنگی الگو و سرمشق مناسبی است ، بی شک یکی از شاخصه های مهم امیرخانی، استمرار وی در تداوم مسیر حرفه ای و خستگی ناپذیری در این جایگاه است.

,

طبعاً این گونه هم می شود که آثار قلمی او جدای از رسم الخط و نوع نگاه خاصش ، مشحون و سرشار از اطلاعات عمومی و بعضاً فوق العاده تخصصی است و به سیاق ضرب المثل معروف ایرانی اینجاست که باید گفت؛ "نابُرده رنج گنج میسر نمی شود"

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه