اخبار داغ

مراسم گرامیداشت روز جهانی زبان مادری در دانشگاه کردستان/عکس

مراسم گرامیداشت روز جهانی زبان مادری در دانشگاه کردستان/عکس
روز جهانی زبان مادری به همت کانون‌های کُردی دانشگاه کردستان با حضور پرشور دانشجویان و اساتید این دانشگاه گرامی داشته شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کرددانش،دیروز دوشنبه 29 بهمن روز جهانی زبان مادری با حضور دانشجویان, اساتید و مسئولان دانشگاه کردستان، گرامی داشته شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کرددانش, . ,

 

,

در ابتدای این مراسم، دانشجویانی از اقوام مختلف ایران با زبان خود، روز زبان مادری را تبریک گفتند.

, .,

 

,

حبیب سلیمانی مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان ضمن ارج نهادن به این روز اظهار کرد: 21 فوریه به عنوان روز جهانی زبان مادری از جانب یونسکو انتخاب و نامگذاری شده است.

, . ,

 

,

وی در خصوص نامگذاری 21 فوریه به روز جهانی زبان مادری، توضیح داد: در کنفرانس عمومی یونسکو در سال ۱۹۹۹ به منظور کمک به تنوع زبانی و فرهنگی این نام‌گذاری انجام گرفت و پس از آن مجمع عمومی سازمان ملل متحد به دلیل اهمیت این مقوله سال ۲۰۰۸ را به نام سال جهانی زبان‌ها نامگذاری کرد.

, .,

 

,

مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان با بیان اینکه برای اولین بار سازمان یونسکو بعد از استقلال کشور بنگلادش از پاکستان و به درخواست این کشور، در ۱۷ نوامبر سال ۱۹۹۹ روز ۲۱ فوریه را روز جهانی زبان مادری نامید، گفت: پس از سال 2000 روز جهانی زبان مادری در بیشتر کشورهای جهان ارج نهاده شد.

, . ,

 

,

وی با اشاره به اینکه حدود شش هزار زبان مختلف در سراسر دنیا وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد، 90درصد از جمعیت جهان به 300 زبان تکلم می‌کند و پنج هزار و 700 زبان دیگر آن توسط 10 درصد مردم به کار برده می شود.

, . ,

 

,

سلیمانی با تأکید بر اهمیت و شأن زبان مادری، گفت: در ایران 74 زبان مادری وجود دارد که می‌طلبد والدین اهتمام خود را نسبت به حفظ آن لحاظ کنند.

, .,

 

,

وی با ذکر اینکه سالانه 10 زبان مادری در حال انقراض و از بین رفتن است، بیان کرد: نباید از خاطر دور داشت انسان در خالصانه‌ترین و عرفانی‌ترین لحظات احساسی با معبود خود به زبان مادری صحبت و راز و نیاز می‌کند.

, . ,

 

,

مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان با اذعان به اینکه هیچ دانشمند، فرزانه و روشن‌فکری، هیچ شخص دیگری را به دلیل داشتن لهجه و تکلم به زبانی دیگر مواخذه و تمسخر نمی‌کند، یادآور شد: انتخاب زبان اکتسابی بوده و به همین خاطر انتخاب زبان مادری در ید شخص نیست در واقع این امر بر مبنای مکان تولد و عوامل دیگر شکل می‌گیرد.

, .,

 

,

وی در پایان خاطرنشان کرد: نباید زبان خاصی مایه مباهات یا حقارت شخصی شود، بلکه این تفکر زیبا، احساس نیک و دیدگاه مثبت است که احترام و عزت را برای متکلمین به یک زبان مشترک به همراه خواهد داشت.

, .,

 

,

این مراسم که به همت کانون‌های کُردی دانشگاه کردستان برگزار شد، پنل تخصصی از اساتید این حوزه جوانمیر عبداللهی، جمال سلیمی، زانیار نقشبندی، یادگار کریمی و مسعود بیننده تشکیل شد و در ادامه اجرای تئاتر در خصوص اهمیت زبان مادری و همچنین پنل پرسش و پاسخ برگزار شد.

, . ,

 

,

گفتنی است در پایان مراسم با اهدای لوح تقدیر از فعالان حوزه آموزش زبان کُردی در دانشگاه کردستان تقدیر شد.

,

 

,

, ,

 

,

, ]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه