اخبار داغ

فضای مجازی عامل نوظهور طلاق در جامعه

فضای مجازی عامل نوظهور طلاق در جامعه
یکی از مسائلی که امروزه جامعه ما با آن مواجه است مسئله طلاق است و متاسفانه هر روز شاهد افزایش روزافزون این واقعه در جامعه خود می باشیم. دلایل زیادی در این خصوص مطرح است که پدیده های نوظهوری همچون شبکه های اجتماعی و فضای مجازی یکی از این عوامل می باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بهارانه، طبق آماری که اسدالله ربانی مهر در دی ماه سال 96 از آمار ازدواج و طلاق در استان همدان خبر داده در 9 ماه اول سال 96 تعداد11 هزار و 955 واقعه ازدواج و 2890 طلاق در استان به ثبت رسیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بهارانه,

این آمار نشان می دهد که در مقابل هر 4.5 واقعه ازدواج، یک طلاق ثبت شده است. این نسبت در شهرهای بزرگ بیشتر بوده و به نسبت در شهرهای کوچک کمتر می باشد و دلایل زیادی در این خصوص مطرح است که پدیده های نوظهوری همچون شبکه های اجتماعی و فضای مجازی یکی از این عوامل می باشد.

,

در این باره گفتگویی با علی احمدی رشادت  پژوهشگر فضای مجازی و دانشجوی دکتری کامپیوتر داشتیم. وی در این خصوص گفت: در سالهای اخیر دلایل متعددی در ارتباط با موضوع طلاق مطرح شده که شبکه های مجازی به عنوان پدیده نوظهور و موثر بر طلاق زوجین مطرح شده و کارشناسان و محققان زیادی بر روی این پدیده متمرکز شده اند.

,

مشکلات خانوادگی را به فضای مجازی نکشانید

, مشکلات خانوادگی را به فضای مجازی نکشانید,

وی ادامه داد: یکی از نمونه های عینی تاثیر فضای مجازی در خانواده ها را می توان به این شکل بیان کرد که به طور مثال خانم ها تایم بیشتری را در منزل فراغت دارند و لذا بیشتر زمان خود را در فضاهای مجازی همچون تلگرام و اینستاگرام می گذرانند و ممکن است عضو گروه های مختلف شوند.

,

احمدی رشادت ادامه داد: تا اینجا مشکلی وجود ندارد ، اما مشکل زمانی ایجاد می شود که همین خانم با همسر خود بر اثر مسئله ای اختلاف نظر پیدا کرده و ممکن است با همسرش مشاجره ای هم داشته باشد. این خانم به دلیل ناراحتی ممکن است حالت غمگین به خود بگیرد یا اینکه پروفایل خود را با تصاویر و متن های غمگین تغییر دهد و حال در این گروه ها ممکن است افرادی سودجو منتظر باشند تا به بهانه همدردی وارد صحبت های شخصی با این خانم شوند و این ارتباط به تدریج گسترده شده و حتی به دیدار حضوری منجر شده و به تدریج خانم از همسر خود دوری کرده و این مسئله تا جدایی هم ادامه یابد.

,

در فضای مجازی افرادی با مظلوم نمایی وارد حریم شخصی می شوند

, در فضای مجازی افرادی با مظلوم نمایی وارد حریم شخصی می شوند,

وی همچنین ادامه داد: مشابه همین داستان برای آقایان هم ممکن است اتفاق بیفتد و افرادی با مظلوم نمایی بخواهند وارد حریم شخصی فردی شده و همین موضوع منجر به از هم پاشیدن خانواده ها شود.

,

رشادت در ادامه گفت: چندی پیش یکی از سایت های آماری ارائه داده بود که بیش از 64 درصد طلاق ها به واسطه این موضوع بود و این دلیل در تهران و شهرهای بزرگ بسیار همه گیر شده است.

,

احمدی رشادت آموزش را یکی از راهکارهای جلوگیری از این موضوع عنوان کرد و گفت: خانواده ها بایدبدانند که اگر مشکلی دارند درون خانواده آن را حل کنند، نباید این مشکل به فضای مجازی کشیده شود. افراد نباید به راحتی حریم خصوصی و حالات عاطفی خود را در فضای مجازی به اشتراک بگذارند در این بین افراد سودجویی هستند که بخواهند به این وسیله به شخص و زندگی وی ضربه وارد کنند و خانم را از چشم شوهرش بیندازند و یا برعکس و این باعث دلسردی خانم و آقا از هم شده و نهایتا ممکن است به جدایی منجر شود.

,

آموزش فرهنگ درست استفاده از فضای مجازی راهکار مقابله با آسیب های آن است

, آموزش فرهنگ درست استفاده از فضای مجازی راهکار مقابله با آسیب های آن است,

وی در خصوص فراگیری این عامل در شهرهای کوچک گفت: این مسئله هم اکنون به بالاترین دلیل طلاق در شهرهای بزرگ تبدیل شده ولی شهرهای کوچک نیز از این مسئله مصون نیستند و اگر آموزش کافی در این زمینه وجود نداشته باشد دیر یا زود باید شاهد افزایش این موضوع در شهرهای کوچک نیز باشیم.

,

در ادامه گفتگویی با یکی از کارشناسان حقوقی شهر داشتیم و نظر وی را در خصوص پرونده های خانواده و بیشترین دلایل طلاق در شهر بهار داشتیم. وی در این باره گفت: دخالت خانواده ها ، عدم شناخت طرفین از هم ، اشتغال و وضعیت مالی و فضاهای مجازی عمده دلایل طلاق در شهر هستند.

,

فضای مجازی باعث تغییر سبک زندگی و سطح توقعات زوجین از یکدیگر شده است

, فضای مجازی باعث تغییر سبک زندگی و سطح توقعات زوجین از یکدیگر شده است,

وی ادامه داد: ما پرونده های زیادی از طلاق را بررسی می کنیم و در این بین به موارد واقعا عجیبی برمیخوریم که  از گفتن آن شرم داریم. مراجعان ما از عروس یک ساله تا زن بچه داری که دو یا سه بچه دارد تشکیل می شوند.

,

این کارشناس حقوقی به تاثیر فضای مجازی بر خانواده ها تاکید کرد و گفت: در چند سال اخیر شاهد این هستیم که فضاهای مجازی تاثیر زیادی در خانواده ها گذاشته و باعث تغییر سبک زندگی و تغییر خواسته های زوجین از یکدیگر شده و این منجر به دوستی های نامتعارف افراد متاهل و مجرد در این فضاها می شود و همین به از هم پاشیدن خانواده ها منجر می شود.

,

این کارشناس حقوقی با تائید اضافه شدن عامل فضای مجازی به یکی از دلایل اصلی طلاق در شهر بهار گفت: شاید هیچ کس به طور شفاف دلیل طلاقش را فضای مجازی عنوان نکند ؛ اما وقتی ریشه ای بررسی می کنیم دلیل بسیاری از این موارد همین شبکه های اجتماعی و تغییر خواسته های زوجین از هم می باشد که دلایل دیگری همچون اشتغال و شرایط اقتصادی و دخالت های خانواده نیز به آن اضافه شده و چند آیتم با هم دلیل اصلی طلاق می شود.

,

رد پای ازدواج سفید در شهرهای کوچک نیز دیده می شود

, رد پای ازدواج سفید در شهرهای کوچک نیز دیده می شود,

وی به وجود  ازدواج سفید و خواسته های نابه جای همسران از یکدیگر در شهر اشاره کرد و گفت: متاسفانه تصور می کنیم که این مسئله فقط در شهرهای بزرگ اتفاق می افتد در صورتی که در شهر ما نیز چنین مسائلی به شکل های مختلف در حال افزایش است و مراجعانی در شهر داشتیم که به دلیل اینگونه خواسته های همسران خود تقاضای طلاق داشتند.

,

در ادامه با اداره ثبت احوال شهرستان بهار تماس گرفتیم که از آمار طلاق در شهرستان و مقایسه آن با سالهای قبل اطلاعاتی کسب کنیم که رئیس ثبت احوال شهرستان حاضر به ارائه آمار طلاق در شهرستان نشد.

,

به گزارش بهارانه امروزه با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی سبک زندگی به طور مشهودی تغییر کرده که این امر در بعضی مواقع منجر به تغییرات محسوس در زندگی خانوادگی و در نتیجه طلاق  می شود که یکی از بهترین راهکارهای مقابله با آن آموزش و جلوگیری از آسیب در استفاده از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی است که همین موضوع نیازمند برگزاری دوره های آموزشی در مجامع مختلف  می باشد که باید بیش از پیش به آن توجه داشت لذا مسئولین باید به آگاه سازی مردم نسبت به آثار مخرب و سوء استفاده از شبکه های اجتماعی مبادرت ورزند و مقابله با طلاق را تنها به جلسات بی نتیجه خلاصه نکنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه