وی افزود: حضرت فاطمه (س) دخت گرامی پیامبر اسلام و خدیجه کبری (س)، همسر امام علی (ع) و یکی از پنج تن آلعبا (اصحاب کساء) است. ایشان نزد شیعیان دوازده امامی یکی از چهارده معصوم است و امام دوم و سوم شیعیان از فرزندان ایشان هستند. حضرت فاطمه، تنها زن همراه پیامبر (ص) در روز «مباهله» با نصارای «نجران» بود.
حجت الاسلام مکاری بیان داشت: این بانوی گرانقدر اسلام در جریان غصب فدک و دفاع از خلافت امام علی (ع)خطبهای خواند که به «فدکیه» معروف است. حضرت فاطمه (س) اندکی پس از رحلت پیامبر (ص)، در روز سوم جمادی الثانی سال ۱۱هجری قمری در مدینه به شهادت رسید و شبانه و مخفیانه به خاک سپرده شد.
وی در ادامه به آیه 30 سوره بقره اشاره داشت و گفت: وَإِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً قالُوا أَتَجْعَلُ فِیها مَنْ یُفْسِدُ فِیها وَیَسْفِکُ الدِّماءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ قالَ إِنِّی أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ. و زمانی که خداوند به فرشتگان گفت: «من در زمین جانشینى خواهم گماشت»، فرشتگان گفتند: «آیا در آن کسى را میگمارى که در آن فساد میانگیزد، و خونها میریزد؟ در حالی که ما با ستایش تو را، تنزیه مى کنیم و به تقدیست مى پردازیم؟» فرمود: «من چیزى مى دانم که شما نمىدانید.
پذیرش توبه حضرت آدم، به واسطه خمسه طیبه
حجتالاسلام مُکاری با اشاره به آیه فَتَلَقَّی آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کلِماتٍ فَتابَ عَلَیهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ فَتَلَقَّی آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کلِماتٍ فَتابَ عَلَیهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ گفت: آیه فوق، که از یک سو گوشه ای از داستان حضرت آدم علیه السلام را بیان می کند، و از سوی دیگر دلیل مهمّی بر مشروعیت توسّل می باشد، و از سوی سوم سخن از توبه و بازگشت به سوی خدا دارد، از آیات فضایل خمسه طیبه علیهم السلام محسوب می شود.
وی به پیام ها و تفسیر آیه فوق پرداخت و افزود:
1- همچنان که توفیق توبه از خداست، باید چگونگی و راه توبه را نیز از خداوند دریافت کنیم. مِنْ رَبِّهِ کلِماتٍ
2- قبول توبه و ارائه راه آن، از شئون تربیت و ربوبیت خداست. مِنْ رَبِّهِ
3-این همه لطف و قبول توبه، تنها کار خداست. هُوَ
4-اگر توبه واقعی باشد، خداوند آن را می پذیرد هُوَ التَّوَّاب
5-اگر توبه را شکستیم، باز هم خداوند توبه را می پذیرد. هُوَ التَّوَّابُ
6-عذر پذیری خدا همراه با رحمت است، نه عتاب و سرزنش. التَّوَّابُ الرَّحیمُ
وی گفت: ابن مغازلی از ابن عبّاس چنین نقل می کند: سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم عَنِ الْکلِماتِ الَّتی تَلَقَّاها آدَمَ، قال: سَأَلَهُ آدَمُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ عَلِی وَ فاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ الّا ما تُبْتَ عَلَیهِ فَتابَ عَلَیهِ از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) سؤال شد: که منظور از کلماتی که آدم آن ها را از سوی خداوند دریافت کرد و به آن ها توسّل جست و توبه کردچه بوده است؟ حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: آدم از خداوند خواست که به حقّ محمّد، علی، فاطمه، حسن و حسین توبه او را بپذیرد و خداوند توبه اش را پذیرفت.
سبقت زمانی خلقت ائمه معصومین (علیهم السّلام)
حجتالاسلام محمّد مُکاری اشاره داشت: مسئله مورد توجه در احادیث مربوط به خلقت نوری، زمان خلق شدن نور وجود مقدس حضرت رسول اکرم محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) و حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب (علیه السّلام) است که طبق همه احادیث قبل از خلقت حضرت آدم (علیه السّلام) و حتی طبق برخی احادیث قبل از خلقت فرشتگان، آسمانها، زمین، عرش و لوح بوده است. مدت زمان خلقت نوری حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله) و حضرت امیرالمومنین (علیه السّلام) چهل هزار سال و چهارده هزار سال قبل از خلقت حضرت آدم (علیه السّلام) نقل شده است و نیز خلقت نوری اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) هفت هزار سال قبل از خلقت دنیا و دو هزار سال قبل از خلقت آدم یاد شده است.
تعریف شجره طیبه یا درخت طوبی
وی در ادامه سخنان خود بیان داشت: از کلماتی که در تعریف امامان معصوم علیه السلام در قرآن نازل شده کلمه شجره طیبه است. درختی که به تمامی زمین ها ریشه دوانیده، و از تمام آسمان ها سر بر کشیده است. آن چنان میوه هایش نقد و آماده است که هر کس در سایه آن درخت بنشیند، بدون زحمت از میوه هایش استفاده می کند. امام صادق علیه السلام فرمودند آن شجره طیبه یا درخت طوبی، شجره ولایت رسول خدا و ائمه اطهار علیهم السلام است .
مکاری اشاره داشت: معنای این فراز که شجره طیبه به زمین ها ریشه دوانیده، این است که محبت آنها در دل تمام بندگان خدا تمرکز یافته است. هر زن و مرد خوبی ناخودآگاه شجره رسالت و امامت را دوست دارد. هم بندگان خوب خدا آنها را دوست دارند، و هم کافران و گنهکاران. همچنین معنای این فراز که شاخه های شجره طیبه از آسمان ها سرکشیده است، علوم آنها می باشد.
معنای این عبارت که هر کس خود را به سایه آن شجره بکشاند، بدون زحمت از میوه های آن استفاده می کند، این است که هر کس وابسته به شجره نبوت و ولایت شود، به محض این وابستگی، نور ایمان در دلش روشن می شود، و در او شوق و نشاط بوجود می آید. عقل و معرفتش بالا می رود، و چنان وضعی پیدا می کند که آینده ها را مثل گذشته ها، و باطن عالم را مثل ظاهر آن، می بیند و می شناسد. پس در قرآن کریم شجره طیبه و یا درخت طوبی، ولایت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام است.
حجتالاسلام مُکاری در تصریح کرد: هر کس به نبوت رسیده است از چشمه کوثر که همان علم حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد، استفاده کرده است، و هر کس هم به امامت رسیده است، او نیز از این چشمه بهره برداری کرده است. گاهی خداوند تعالی از آن حضرت تعبیر به آسمان می کند، و از امامان و پیغمبران تعبیر به ماه و خورشید و ستارگانی می کند که در این آسمان ولایت خلق شده اند.
به عنوان نمونه، خداوند در آیاتی از قرآن به آسمانی قسم می خورد که خورشید و ماه دارد. البته در قرآن کریم آیات دیگری نیز موجود است که از مقام حضرت زهرا سلام الله علیها و ولایت او، تعبیر به آسمان می کند. آسمانی پر از ستاره های درخشان، همچون پیغمبران و اولیاء خدا.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه