اخبار داغ

رئیس جهاد کشاورزی خمین خبر داد؛

تجهیز ۸۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان خمین به سیستم آبیاری نوین

تجهیز ۸۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان خمین به سیستم آبیاری نوین
رئیس جهاد کشاورزی خمین گفت: تاکنون ۸۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی خمین به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احمدرضا جعفری، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خمین در گفتگو با خبرنگار خمین نیوز، با اشاره به اهمیت اجرای سیستم آبیاری نوین در کشاورزی گفت: افزایش بهره‌وری و راندمان آب، سرعت بالای رویش گیاه، جلوگیری از رشد بی‌رویه علف‌های هرز، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و برداشت آسان‌تر محصولات کشاورزی از مزایای استفاده از سیستم آبیاری نوین است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خمین نیوز، ,

وی افزود: راندمان آب در روش آبیاری غرقابی ۴۰ درصد، روش بارانی ۷۵ درصد و قطره‌ای ۹۰ درصد است که البته میزان افزایش بهره‌وری و راندمان آب با توجه به شرایط و نوع کشت در هر استان و شهرستان متفاوت است.

,

جعفری بیان کرد: در شهرستان خمین تاکنون ۸۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است که از این میزان ۵۰۰ هکتار امسال مورد بهره‌برداری قرار رگفت. همچنین پیش‌بینی می‌شود در صورت تامین آورده از سوی کشاورزان، در سال زراعی ۹۶_۹۷ نیز ۷۰۰ هکتار دیگر به این سیستم تجهیز شوند.

,

وی به هزینه اجرایی طرح آبیاری نوین در هر هکتار اشاره کرد و گفت: هزینه آبیاری قطره‌ای به ازای هر هکتار، ۱۵ میلیون تومان است که در این راستا ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض از سوی دولت پرداخت می‌شود. همچنین در آبیاری بارانی هزینه هر هکتار، ۹ میلیون تومان است که شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی دولت تامین می شود و در آبیاری کم فشار نیز هر هکتار ۶ میلیون تومان است که کمک دولت در این نوع سیستم، چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای کشاورزان است.

,

جعفری اظهار کرد: قیمت تمام شده سیستم‌های آبیاری بستگی به قیمت روز لوازم مصرفی دارد که با نوسانات قیمت بازار این هزینه‌ها نیز تغییر می‌کند.

,

وی افزود: خرده مالک بودن اراضی، نداشتن پروانه بهره‌برداری آب و سند مالکیت اغلب کشاورزان، گران شدن ابزار و لوازم و بالا بودن هزینه‌های اجرایی طرح، از جمله مشکلاتی است که از سیستم آبیاری نوین از سوی کشاورزان به خوبی استقبال نمی‌شود.

,

رئیس جهاد کشاورزی خمین تصریح کرد: با توجه به این‌که قیمت واقعی آب در بخش کشاورزی مشخص نیست، در نتیجه آب ارزش واقعی خود را ندارد و این مشکل با نصب کنتور حجمی برای منابع آبی کشاورزی حل شدنی است. در واقع با این روش، کشاورز مطابق با مجوز پروانه آب برداشت می‌کند.

,

جعفری بیان کرد: جهاد کشاورزی خمین در راستای اطلاع‌رسانی استفاده از سیستم آبیاری نوین برای کشاوزان، اقداماتی چون برگزاری کلاس و کارگاه‌های آموزشی، ترویجی و تشویقی، خدمات مشاوره‌ فنی، گفتگو با کشاورزان و توزیع بروشور از سوی مدیریت و مراکز خدمات کشاورزی روستایی انجام داده اما با این وجود این طرح‌ها مورد استقبال چندانی قرار نگرفته است.  

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه