اخبار داغ

کردستان پیش به سوی خاموشی صفر / وجود ۱۲ هزار انشعاب غیر مجاز برق در استان

کردستان پیش به سوی خاموشی صفر / وجود ۱۲ هزار انشعاب غیر مجاز برق در استان
در سال ۸۵ و با بهره برداری از نیروگاه سیکل ترتیبی سنندج که در روستای قلیان احداث شده است ظرفیت تولید برق استان به حدود ۹۶۰ مگاوات رسیده است که حدود ۴۵۰ مگاوات آن در استان مصرف می شود و مازاد آن به شبکه سراسری تزریق می شود .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، در راستای اجرای سیاست های وزارت نیرو در تشکیل شرکت های توزیع، شرکت توزیع نیروی برق ستان کردستان از مهر ماه ۱۳۷۱ با هدف افزایش بهره وری، غنی سازی و دانش تخصصی سازمان و در راستای سیاست عدم تمرکز سازمانی تشکیل گردید که همانند شرکت های توزیع نیروی برق کرمانشاه و ایلام زیر نظر شرکت برق منطقه ای غرب فعالیت خود را آغاز کرد و از اواخر سال ۸۵ شرکت توزیع نیردی برق استان کردستان از برق منطقه ای غرب مستقل شد و تحت نظر مستقیم توانیر قرار گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,

 

,

 در سال ۸۵ و با بهره برداری از نیروگاه سیکل ترتیبی سنندج که در روستای قلیان احداث شده است ظرفیت تولید برق استان به حدود ۹۶۰ مگاوات رسیده است که حدود ۴۵۰ مگاوات آن در استان مصرف می شود و مازاد آن به شبکه سراسری تزریق می شود .

,

 

,

 اتصال شبکه برق استان از طریق ۳ استان همجوار کرمانشاه ،همدان و آذربایجان غربی به شبکه برق کشور که امکان تامین برق از این سه استان در مواقع خاص و نیز پایداری شبکه را فراهم می سازد که از جمله اقدامات شاخص صنعت برق در استان کردستان در سال های پس از انقلاب اسلامی است.

,

 

,

هیوا لهونیان مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان گفت: با توجه به اهمیت زیربنایی برق، اقدامات لازم برای توسعه شبکه در راستای  پشتیبانی از صنایع و سرمایه گذاری های جدید همواره  انجام شده است و آمادگی برای پاسخگویی به نیازهای جدید صنعتی هم وجود دارد.

,

 

,

لهونیان در ادامه استفاده از سیستم GIS را یکی از موارد مهم در دستیابی به مهندسی و هوشمند شدن شبکه توزیع برق دانست و بر لزوم أکید و توجه جدی بر این موضوع به سال های آینده تأکید کرد.

,

 

,

 

,

لهونیان با تاکید بر نقش موثر اصحاب رسانه در بازتاب خواسته ها و نظرات افکار عمومی و کمک به پیشبرد اهداف ملی گفت: صنعت برق در راستای سیاست های خود درخدمت رسانی بهینه به مشترکین، به همراهی و یاری رسانه ها به ویژه در اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در موضوع مدیریت مصرف نیازمند است.

,

 

,

 

,

لهونیان با اشاره به وظیفه سنگین شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در تأمین شبانه روزی برق با کیفیت برای شهروندان افزود: تداوم خدمت رسانی به شهروندان مستلزم تأمین منابع مورد نیاز برای اجرای پروژه های جدید و نیز اصلاح شبکه های موجود است و از این رو همکاری مشترکین به ویژه ادارات و دستگاههای اجرایی در پرداخت بدهی های معوقه، کمک شایانی به خدمت رسانی مطلوب به شهروندان خواهد کرد.

,

 

,

 

,

وی تأکید کرد: در حال حاضر بدهی مشترکین مختلف به شرکت توزیع برق کردستان حدود 500 میلیارد ریال است که انتظار داریم با اطلاع رسانی مشکلات شرکت از سوی رسانه ها، شاهد اهتمام بیشتر ادارات برای پرداخت بدهی های برق مصرفی باشیم.

,

 

,

 

,

مهندس لهونیان با بیان اینکه برخورداری از برق مستمر و با کیفیت حق مشترکین برق استان است، تصریح کرد: کاهش زمان خاموشی ها به صفر از اهداف اصلی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان است و در این راستا اجرای برنامه های اصلاح و تعمیرات شبکه به روش خط گرم و بدون اعمال خاموشی، در دستور کار قرار گرفته است.

,

 

,

 

,

وی با بیان اینکه مصرف برق استان در زمان پیک 428 مگاوات است، در مورد وضعیت تولید برق در استان گفت: با به مدار آمدن نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج با ظرفیت 960 مگاوات، تولید برق استان به حدود 2 برابر مصرف برق در زمان پیک رسیده است و مازاد مصرف از طریق خطوط انتقال به شبکه برق کشور تزریق می شود.

,

 

,

 

,

وی در ادامه به احداث نیروگاه تلمبه ای ذخیره ای در سد آزاد اشاره کرد و گفت: این نیروگاه با ظرفیت 500 مگاوات و به منظور کمک به شبکه برق کشور در زمان پیک احداث می شود.

,

 

,

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان تصریح کرد: برای تأمین برق زنجیره فولاد استان که موضوع احداث آن از سوی نمایندگان استان در مجلس مطرح شده است، نیازمند خطوط 400 کیلوولت هستیم و با توجه به اهمیت این موضوع در توسعه استان، برنامه ریزی لازم برای احداث خطوط و پست های 400 کیلوولت در نقاط مورد نیاز انجام شده است.

,

 

,

 

,

وی با اشاره به وضعیت شبکه زیر بار اظهار نمود: در حال حاضر  16 هزار شبکه فشار متوسط و ضعیف و  11854 ترانس در استان وجود دارد که در نتیجه زحمات همکاران فنی، سالیانه 2 بار باید مورد بازبینی و تعمیرات قرار گیرند و برای نگهداری این تأسیسات با توجه به وضعیت جغرافیایی خاص استان سالیانه  بالغ بر 70 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

,

 

,

 

,

مهندس لهونیان با بیان مشکلات نقدینگی صنعت برق افزود: در حال حاضر هزینه تمام شده انشعاب برق حدود 20 میلیون ریال است که با توجه به اعلام تعرفه های جدید در سال جاری، حدود 15 میلیون ریال برای هر انشعاب از مشترکین شهری دریافت می شود و این رقم برای مشترکین روستایی حتی به حدود 5 میلیون و 500 هزار ریال نیز کاهش می یابد  و شرکت های توزیع از این موضوع با کسری منابع مواجه می شوند.

,

 

,

 

,

وی با بیان اینکه آمار غیر رسمی حاکی از وجود حدود 12 هزار انشعاب برق غیر مجاز در سطح استان است، به ابلاغ قانون جدید واگذاری انشعاب غیر دایم به سکونتگاههای غیر رسمی اشاره کرد و گفت:  با ابلاغ این قانون امکان تبدیل 5 هزار انشعابات غیر مجاز به انشعابات غیر دایم  فراهم شده است.

,

 

,

 

,

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در ادامه به دستاوردهای شرکت در بحث تحقیقات با همکاری دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی استان اشاره کرد: در سالهای اخیر نوآوری ها و اختراعات قابل توجهی با همکاری دانشگاههای استان به دست مهندسین شرکت ثبت شده است که از آن جمله می توان  دستگاه تولید کننده همزمان برق و حرات در مقیاس کوچک (MICRO CHP) اشاره کرد که با همکاری دانشگاه کردستان ساخته شده و می تواند نقش مهمی در مدیریت مصرف انرژی داشته باشد.

,

 

,

 

,

وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر تعداد مشترکین برق استان به 618 هزار مشترک رسیده است که حدود 85 درصد از این مشترکین در بخش خانگی هستند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه