اخبار داغ

کارشناس ارشد مسائل اقتصادی:

نوسانات اقتصادی موجب سوداگری در بخش نقدینگی بازار شد

نوسانات اقتصادی موجب سوداگری در بخش نقدینگی بازار شد
کارشناس ارشد مسائل اقتصادی گفت: اگر مردم نتوانند از سیستم بانکی سود مورد نیاز خود را دریافت کنند پول خود را در بازارهای دیگری استفاده خواهند کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتر یک; کارشناس ارشد مسائل اقتصادی درباره نوسانات اخیر ارز در کشور به خبرنگار تیتریک گفت: با توجه به سیاست هایی که بانک مرکزی از سال های قبل در پیش گرفته بود با این استدلال که کاهش نرخ سود بانکی می تواند به افزایش تولید و رشد اقتصادی کمک کند تصمیماتی گرفت که نشات گرفته از سیاست های دولت بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتر یک;, تیتریک,

اکبر کریمی افزود: استدلال بانک مرکزی این بود که نرخ های سود بانکی که موجب کنز شدن و پنهان شدن پول ها نزد واحدهای پولی و مالی مانند بانک ها شده بود بتواند با کاهش دادن نرخ سود بانکی این پول ها را برای تولید و اقتصاد تولید محور جامعه صف شود.

,

وی اظهار داشت: بانک مرکزی این مطلب مهم را لحاظ نکرد که قبل از کاهش نرخ سود بانکی باید روی زیرساخت های اقتصادی و تولید بیشتر از پیش کار می کرد و این یعنی دولت ما باید روی بهبود فضای کسب و کار بیشتر کار می کرد تا سرمایه گذاری که بالاترین میزان نقدینگی را دارد و می تواند آن را جابجا کند برای امورات تولیدی کشور ترغیب شود.

,

کریمی تصریح کرد: کاهش نرخ سود بانکی باعث شد که به تدریج مردم پول های خود را که در بانک ساکن مانده بود بیرون کشیده و راهی بازارهای مختلف کنند لذا سهل الوصول ترین بازارهایی که تحت تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بود بازار طلا، ارز، سکه و مسکن در مراحل بعد بود.

,

وی گفت: با توجه به اینکه در سال های اخیر امید به افزایش قیمت مسکن به عنوان یک کالای سرمایه ای وجود ندارد و مردم به عنوان یک کالای مصرفی به آن نگاه می کنند و سوداگری وجود ندارد در نتیجه رشد بازار مسکن نیز تقاضای بخش اقتصاد را نتوانست ارضا کند لذا بازار ارزهای خارجی و بازار سکه و طلا نشات گرفته از نوسانات اقتصادی در کشور بود.

,

کریمی با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر دلار به مرز 5 هزار تومان رسید افزود: این روند افزایشی و فزاینده خواهد بود و البته بانک مرکزی طی روزهای اخیر با اعلام پذیرش گواهی های اوراق سپرده یکساله با سود 20 درصد درصدد بود مانع حباب قیمتی ارز و طلا شود لذا اگر افزایش قیمت ها در بازار ارز مهار شود به تبع آن در بازار طلا تعادل به وجود خواهد آمد.

,

وی اظهار داشت: روند فعالیت بانک مرکزی مانند داروی التیام بخش موقت برای اقتصادی بیمار است و به صورت کامل شاهد علاج آن نبودیم و سوداگری نشات گرفته بخش تقاضا برای داشتن حداکثر سود از نقدینگی داشته باشد تا حدی بتواند پاسخگو باشد و البته موسسات مالی می توانند گواهی سپرده 20 ساله باز کنند تا نقدینگی از سطح جامعه جمع آوری شود تا کمک بسزایی به کاهش نرخ تورم باشد.

,

کریمی تصریح کرد: با انجام فعالیت مذکور سوداگری بخش نقدینگی در بازار جهت گیری خواهد شد لذا تا عید تصمیم بانک مرکزی می تواند از افزایش فزاینده قیمت ارز جلوگیری کند اگر چه به این زودی کاهش نرخ ارز پیش بینی نمی شود و ثبات آن می تواند دستاورد تصمیمات اخیر بانک مرکزی باشد.

,

کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در خاتمه گفت: بانک مرکزی برای سال بعد باید با توجه به تولید و اقتصاد کشور نرخ سود بانکی را به سمت بالا تعدیل کند و اگر مردم نتوانند از سیستم بانکی سود مورد نیاز خود را دریافت کنند پول خود را در بازارهای دیگری استفاده خواهند کرد.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه