اخبار داغ

تحلیل رسانه های هندی از سفر روحانی به سرزمین عجایب!/ اهمیت ویژه سفر به هند در شرایط تحریم های پسابرجامی

تحلیل رسانه های هندی از سفر روحانی به سرزمین عجایب!/ اهمیت ویژه سفر به هند در شرایط تحریم های پسابرجامی
پاره ای از رسانه ها سفر رئیس جمهور به هند را فرصتی برای تمرکز بر مسائل منطقه ای و گسترش همکاری های دوجانبه به ویژه در حوزه انرژی عنوان کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، همانطور که احتمالا در خبرها خوانده و شنیده اید، حسن روحانی رئیس جمهور ایران در ابتدای هفته جاری به کشور هند سفر کرد؛ سفری که برخی از رسانه های هند آن را یادآور روابط تاریخی ایران و هند توصیف کرده اند. این سفر از جنبه های بسیاری مورد توجه رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفت. از طرفی فرامتن های این سفر نیز بسیار پرشمارند لذا پرداختن به آن خالی از لطف نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

خبرگزاری رویترز در آغازین ساعات سفر روحانی به هند، گزارشی را از توافق 85 میلیون دلاری تهران و دهلی منتشر کرد. رویترز در این باره نوشت:«ایران و هند در روز شنبه توافقنامه ای را امضا کردند که شامل اجاره کنترل عملیاتی بخشی از بندر چابهار به دهلی نو به مدت 18 ماه است. این پروژه 85 میلیون دلاری که تنها 90 کیلومتر با بندر گوادر پاکستان که چین در آن سرمایه گذاری کرده فاصله دارد، یک مسیر ترانزیتی جدید ایجاد میان ایران، هند و افغانستان ایجاد می کند که پاکستان را دور می زند.»

,

اما تلقی رسانه های هندی و دیگر رسانه ها از سفر روحانی به این کشور نیز جالب توجه است. پاره ای از رسانه ها سفر رئیس جمهور به هند را فرصتی برای تمرکز بر مسائل منطقه ای و گسترش همکاری های دوجانبه به ویژه در حوزه انرژی عنوان کردند. برخی از رسانه های هندی نیز سفر روحانی را مقدمه ای برای گسترش روابط هند و جهان عرب توصیف کردند!

,

یکی از رسانه های اقتصادی هند پیش از سفر روحانی به این کشور نوشت:«هند برای میزبانی از رئیس جمهور ایران، حسن روحانی، آماده می شود؛ سفری که تأییدی دوباره بر روابط در حال رشد و پیوندهای در حال استحکام دهلی نو و تهران است و انتظار می رود در پی آن، روابط دهلی نو با جهان عرب گسترده تر شود.»

,

موقعیت ویژه سفر به هند در شرایط تحریم

, موقعیت ویژه سفر به هند در شرایط تحریم, موقعیت ویژه سفر به هند در شرایط تحریم,

این رسانه هندی با اشاره به این که این سفر، نخستین سفر روحانی به هند از زمان در دست گرفتن قدرت در سال 2013 است، نوشته است:«روحانی در شرایطی به هند سفر می کند که ایالات متحده آمریکا تحت هدایت دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور، ایران را در معرض تحریم های تجاری گوناگون و تهدیدهایی همچون خروج از توافق هسته ای موسوم به برجام قرار داده است.»

,

نویسنده مطلب در ادامه بخشی از موضع هند را در قبال انتخابات ریاست جمهوری ایران بیان می کند:«در ماه می سال گذشته میلادی، وقتی حسن روحانی برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی دست یافت، هند این پیروزی را طلیعه عصر دموکراسی و اعتدال دانست!»

,

خطر انزوای بین المللی ایران در اثر تحریم ها

, خطر انزوای بین المللی ایران در اثر تحریم ها, خطر انزوای بین المللی ایران در اثر تحریم ها,

مجله لاتین «Diplomat»  هم به زمانِ ویژه سفر روحانی به هند اشاراتی داشته است. این مجله می نویسد:«سفر روحانی پس از پاره ای اعتراضات به دولت صورت می گیرد. معترضان اخیرا در برابر رویکرد محافظه کارانه حاکمیت ایران ایستادند! روحانی به عنوان یک رئیس جمهور معتدل(!) علاوه بر جنگ داخلی با محافظه کاران، از یک سو با رکود اقتصادی روبروست و از سوی دیگر باید در نبرد با ترامپ برای حفظ توافق هسته ای تلاش کند. روحانی همچنین با خطر انزوای بین المللی در اثر تحریم های جدید مواجه است، در حالی که کنترل کمی بر دخالت کشورش در جنگ های داخلی سوریه دارد! این چالش ها روابط دهلی نو و تهران را در شرایط ویژه ای قرار می دهد و سرمایه گذاری های برنامه ریزی شده به ویژه در بندر چابهار در این زمان اهمیت بیشتری پیدا می کند؛ به ویژه اگر ترامپ تحریم های بیشتری را علیه ایران رقم بزند یا توافق هسته ای را هم بزند یا حتی اقدامی بدتر را طرح ریزی کند!»

,

مجله مذکور در مقاله دیگری نوشته است:«ریال، پول ملی ایران طی شش ماه گذشته یک چهارم ارزش خود را از دست داده است. از طرفی روحانی در داخل کشور با سوءمدیریت، ناامیدی مردم، فساد و افزایش نابرابری درآمدها مواجه است. و سفر به هند در چنین شرایطی مهم است.»

,

فارغ از این که باید اندیشید که رئیس جمهور ایران چه مواضعی اتخاذ کرده که درباره رویکرد ایران نسبت به سوریه و برخی مسائل داخلی امر بر رسانه های خارجی مشتبه شده است، گزاره های بالا بسیار گزاره های مهمی هستند.

,

در ارتباط با صادرات نفت نیز اتفاقات مثبتی در جریان است. خبرگزاری رویترز دو روز قبل نوشت:«ایران پیشنهاد افزایش تخفیفات مربوط به فروش نفت را به هند ارائه کرده است و در مقابل دهلی نو نیز موافقت خود را با افزایش واردات نفت از ایران اعلام کرده است. ایران قصد دارد تا مشتریان نفت خود را در آسیا حفظ کند و امیدوار است که این امتیازات(ارائه تخفیفات حمل و نقل و...) موقعیت مطلوب تری در برابر سایر تأمین کنندگان نفت در خاورمیانه برای این کشور ایجاد کند؛ حتی اگر تحریم های بیشتری علیه ایران وضع شود.»

,

کاهش 34 درصدی صادرات نفت ایران به هند در سال 2013

, کاهش 34 درصدی صادرات نفت ایران به هند در سال 2013, کاهش 34 درصدی صادرات نفت ایران به هند در سال 2013,

البته لازم بذکر است که مشابه همین پیشنهاد در سال 2013 نیز مطرح شده بود. ایران در آن زمان اعلام کرده بود که نفت خود را بدون دریافت هزینه حمل و نقل به هند صادر می کند؛ آن هم در شرایطی که هند طی یک دوره شش ماه واردات نفت از ایران را در حدود 34 درصد کاهش داده بود. اکنون باید دید تخفیفات و امتیازات جدید و موافقت های هند فصل جدیدی از روابط نفتی دهلی نو و تهران را به دنبال خواهد داشت یا خیر.

,

 رسانه های هندی نیز تلقی مثبتی از تعاملات جدید نفتی ایران و هند دارند؛ به ویژه آن که پس از تأخیر طولانی در انعقاد قراردادهای مربوط به «توسعه میدان نفتی فرزاد B» روابط نفتی ایران و هند دچار چالش هایی شده بود. رسانه های هندی همچنین اعلام آمادگی رئیس جمهور ایران برای صادرات گاز طبیعی به هند را مورد توجه قرار دادند. نکته دیگری که در اخبار رسانه های هندی مورد توجه قرار گرفته بود درخواست رئیس جمهور برای کاهش هزینه های صدور روادید به منظور سفر به هند بود.

,

رفراندوم و تأثیر آن بر تعاملات بین المللی!

, رفراندوم و تأثیر آن بر تعاملات بین المللی!, رفراندوم و تأثیر آن بر تعاملات بین المللی!,

اما جالب است بدانید که در کنار حواشی سفر رئیس جمهور به هند، برخی از رسانه های هندی به موضوع مطرح شدن مسأله رفراندوم توسط رئیس جمهور ایران نیز پرداخته اند. یکی از رسانه های هندی نوشته است:«روحانی درباره موضوع رفراندوم سخنی نگفته است اما گروهی از اصلاح طلبان لیبرال، به سرعت پیشنهاد روحانی را به رأی گیری درباره اصل مشروعیت نظام سیاسی فعلی در ایران نسبت دادند. هرچند تعاملات میان نخست وزیر هند و رئیس جمهور ایران لزوما بر مسائل دوجانبه در حوزه تجارت، سرمایه گذاری و ارتباطات متمرکز شده است اما سیاست های داخلی ایران و دخالت این کشور در درگیری های چندجانبه در خاورمیانه باید در تعاملات دهلی با تهران مورد ملاحظه قرار بگیرد.»

,

شاید تیم تحلیل رسانه آقای روحانی این خبر را به ایشان بدهد و ایشان را از تبعات برخی از سخنانشان آگاه کنند.

,

کوتاه سخن؛ سفر هند در شرایطی که ترامپ در حال فتح آسیاست، می تواند دستاوردهای مثبتی برای ایران داشته باشد. امید است که به جای توجه افراطی به اروپا و آمریکا، دولت ایران بیش از پیش آسیا را دریابد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه