اخبار داغ

گزارش خبری؛

فراگیرشدن سقط جنین دام در خراسان‌جنوبی در پی خشکسالی‌های اخیر/ لزوم تامین اعتبار ویژه برای حل این مشکل از سوی استانداری و وزارت جهادکشاورزی

فراگیرشدن سقط جنین دام در خراسان‌جنوبی در پی خشکسالی‌های اخیر/ لزوم تامین اعتبار ویژه برای حل این مشکل از سوی استانداری و وزارت جهادکشاورزی
طی چند ماه گذشته شاهد فراگیرشدن سقط جنین دام در خراسان‌جنوبی هستیم که نیاز است استانداری و وزارت جهادکشاورزی توجه ویژه ای به تغذیه دام ها داشته باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، خشک شدن مراتع یکی از پیامدهای خشکسالی است که در پی خود ممکن است خسارات جبران ناپذیری به طبیعت وارد کند؛ یکی از آثار و پیامدهای این خسارات سقط جنین در دام ها است که این روزها در شهرستان طبس و درمیان خراسان جنوبی در حال اتفاق و البته شیوع گسترده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,
 
,
احمد شهباز از دام‌داران روستای شیرآباد بخش مرکزی شهرستان طبس خراسان جنوبی در گفتگو با خاورستان،  گفت: در راستای عمل به فرمایش مقام معظم رهبری در اجرای اقتصاد مقاومتی، پرورش دام را از حدود 4 سال پیش در روستایی که در گذشته در آن سکونت داشتیم، با 10 گوسفند آغاز کردیم که اکنون به 150 گوسفند رسیده است.
, خاورستان, خاورستان,
 
,
وی افزود: این اقدامِ ما باعث شد، دیگران نیز تشویق شوند و به پرورش دام روی آورند.
,
 
,
دامدار طبسی اظهار کرد: از حدود 4 ماه پیش، متأسفانه آفت یا بیماری بین گوسفندان پخش شد که در اثر آن، گوسفندانِ آبستن، سقط جنین می‌کردند.
,
 
,
شهباز اضافه کرد: سقط جنین گوسفندان، خسارت زیادی به ما و دیگر دام‌داران وارد کرد به گونه‌ای از 30 گوسفندِ من، 20 گوسفند، سقط جنین کردند.
,
 
,
وی گفت: 15 روستای بخش مرکزی طبس دچار این مشکل شدند و در مجموع در حدود 2 هزار گوسفند، سقط جنین کردند که خسارت زیادی به بار آورد.
,
 
,
دامدار طبسی اظهار کرد: از همان زمان، پیگیری‌های زیادی از جهادکشاورزی، دامپزشکی، بخشداری مرکزی و فرمانداری طبس انجام دادیم تا علت را کشف و از خسارت‌های بعدی جلوگیری کنیم.
,
 
,
شهباز تصریح کرد: حال اکنون و در پی این مشکل، به کمک‌های دولت در جلوگیری از این مشکل و کمک به خسارت‌دیدگان نیاز داریم.
,
 
,
شهباز اظهار کرد: من برای حل مشکل دامدارانِ 15 روستای بخش مرکزی طبس به سرپرست بخشداری مرکزی که معاون سیاسی فرماندار طبس نیز هست، مراجعه کردم اما برخورد زشت و زننده‌ای با من داشت و این در صورتی بود که فقط مشکلاتم را بیان کردم و درخواست پیگیری دادم.
,
 
,
شهباز با بیان این‌که دامپزشکی، علت سقط جنین گوسفندان را فقر غذایی اعلام کرده است اظهار کرد: نیاز است دولت به دامداران کمک کند و در این زمان که خشکسالی در منطقه بیداد می‌کند، علوفه به دامداران بدهد یا حداقل به دامداران کمک کند چراکه این افراد، در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی فعالیت می‌کنند. 
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌هایی که داشتم، متوجه شدم تا 3 درصد سقط جنین گوسفندان، ایرادی ندارد اما بیش از 10 درصد سقط جنین، وارد بحران می‌شود که فقط گوسفندانِ من، بیش از 50 درصد سقط جنین داشته‌اند و در روستاهای اطراف نیز این‌گونه بوده است چراکه در حدود 2 هزار گوسفند سقط جنین شده‌اند یعنی در منطقه حدود 40 درصد خسارت دیده‌اند و این خودش بحران است که لازم است دولت در این خصوص، ورودِ جدی کند.
,
 
,
دامدار طبسی گفت: متأسفانه مسئولان، می‌گویند حل این مشکل، دستِ ما نیست و حتی برخورد نامناسبی با مردم دارند.
,
 
,
 
,
 
,
مسعود دادفر، رئیس اداره بهداشت ومدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی خراسان جنوبی در گفتگو با خاورستان،  اظهارکرد: دام های شهرستان طبس مورد آزمایش دامپزشکی قرار گرفتند و از لحاظ میکروبی مشکلی نداشته اند و طبق بررسی ها مشخص شد عامل اصلی سقط جنین، تغذیه است و این به دلیل خشک شدن مراتع اتفاق افتاده است.
, خاورستان, خاورستان,
 
,
وی افزود: دو ماه پیش و با برملا شدن مشکل سقط جنین در طبس به جهادکشاورزی، ستاد مدیریت بحران، سازمان عشایر حفاطت محیط طیست اعلام کردیم؛ هم چنین از طریق شبکه های دامپزشکی شهرستان ها به فرمانداری ها نیز این موضوع اعلام شده است.
,
 
,
رئیس اداره بهداشت ومدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: خشک شدن مراتع و پایین بودن توان مالی دامداران سبب شده است تا علوفه خوبی به گوسفندان نرسد و براین اساس، سقط و مرده زایی براساس کمبود مواد ویتامینه و معدنی اتفاق بیافتد.
,
 
,
دادفر خاطرنشان کرد: طبق بررسی در دو شهرستان درمیان و طبس، علت سقط جنین نبود تغدیه مناسب است که باید از سوی ارگان‌های ذیربط علوفه رایگان بین دامداران ضعیف تقسیم شود.
,
 
,
وی گفت: با توجه به فقیر بودن مراتع و بیشتر شدن خشکسالی‌ها، مراتع سال آینده وضعیت بدتر خواهد بود و دام های بالغ هم تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و باید از همین الان چاره ای برای این مشکل اندیشیده شود.
,
 
,
رئیس اداره بهداشت ومدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: تمام مواردی که موجب به سقط می شود ارسال نمونه شده و مورد آزمایش قرار می گیرد برخی نمونه در دامپزشکی صورت می گیرد و برخی نمونه ها به مرکز تشخیص می روند.
,
 
,
دادفر بیان کرد: دامداران برای رفع این مشکل خود باید به سازمان جهادکشاورزی، بخشداری و فرمانداری مراجعه کرده و درخواست علوفه داشته باشند چراکه توان مالی برای تامین علوفه از سوی دامداران وجود ندارند؛ کار واکسیناسیون، دارو و شربت رایگان ازسوی دامپزشکی صورت گرفته است.
,
 
,
وی ادامه داد: مشکل تغذیه، حیات وحش ما را هم تهدید می کند که به خاطر فقر تغذیه، تلفات بسیاری هم در حیات وحش داشته ایم.
,
 
,
رئیس اداره بهداشت ومدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی خراسان جنوبی ضمن تاکید بر این‌که ارگان های ذیربط باید اعتبار لازم برای این مشکل را تامین کنند، گفت: نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی به استاندار نامه زده اند و جواب آزمایش های صورت گرفته از سوی دامپزشکی مبنی بر نبود بیماری میکروبی در دام ها و وجود مشکل تغذیه در بین دام ها ارسال کرده اند.
,
 
,
وی ضمن اشاره به اینکه همه شهرستان ها به نوعی درگیر این مشکل هستند اما بیشترین مشکل مربوط به شهرستان های طبس ودرمیان است، گفت: در شهرستان طبس 13 کانون سقط جنین داریم که در این مناطق بین 5 تا 30  درصد بین دام های آبستن سقط جنین داشته اند.
,
 
,
 
,
 
,
جلال مدرسی، معاون امور دامی جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در این خصوص در گفتگو با خاورستان،  اظهارکرد: در تغذیه دام چند عامل می‌تواند در سقط جنین اثر داشته باشند گاهی بسیاری از مواردی که می توانند در ضعف تغذیه اثر بگذارند منجر به سقط جنین نمی شوند.
, خاورستان, خاورستان,
 
,
وی افزود: براساس گزارش دامپزشکی، اگر بیماری میکروبی و ویروسی وجود نداشته باشد می تواند کمبود مواد معدنی و ویتامین ها سقط جنین ایجاد کند؛ هم چنین مسمومیست هایی که به دلیل تغییرات متابولیک بدن بیماری ایجاد می شود در دسته بیماری های متابولیکی قرار نگرفته و  موجب سقط نمی شوند.
,
 
,
مدرسی خاطرنشان کرد: با توجه به این شرایط، نمونه برداری های مختلفی از خوراک های دام چه جو و چه علوفه در کل شهرستان های استان در دست اقدام است تا بررسی شود آیا این ها توانسته مواد مغزی را برای دام تامین کند واینکه سقط جنین مربوط به تغذیه است هنوز مشخص نشده است.
,
 
,
وی افزود: دامپزشکی می گوید به دلیل ضعف مراتع و خشکسالی این مشکلات ایجاد شده است ضعف غذایی که باعث سقط جنین می شود باید درقوه بدنی دام هم تاثیرگذارباشد و دامی که سقط جنین انجام می دهد باید وضعیت ظاهری و رفتن به مرتع به عنوان دام بیمار محسوب شود و نمی توانیم بگوییم ضعف انرژی و پروتئینی که در اختیار گوسفند بوده است سبب این موضوع شده است.
,
 
,
معاون امور دامی جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: اگر بحث کمبود مواد ویتامینی و مواد معدنی باشد مهم ترین بحث خشکسالی وشرایط تغذیه است که این را قبول داریم و امکان اتفاق افتادن آن است اما بحث کمبود مواد معدنی و مکمل ها مهم تر است که این راحت تر می تواند سبب سقط جنین شود بدون اینکه عوارضی را در دام ایجاد کند.
,
 
,
مدرسی یادآورشد: اعتبار خوبی در این خصوص برای کل شهرستان ها، دام ها و خصوصا آنهایی که وابسته به مرتع هستند توانستیم جذب کنیم و مکمل های معدنی و ویتامینی رایگان در اختیار دامدار قرار گرفته است.
,
 
,
وی با بیان اینکه از زمان دریافت اولین گزارش ها در خصوص سقط جنین در اواخر مهرماه، براساس شواهد امر و مراجعه دامدار سقط جنین کاهش پیدا کرده است، گفت: اولین شهرستان در این خصوص طبس و دومین شهرستان درمیان است.
,
 
,
معاون امور دامی جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: درمورد توزیع نهاده های مورد نیاز از شرکت پشتیبانی امور دام کشور 20 هزار تن جو برای دامداران وعشایر خراسان جنوبی گرفتیم که از این میزان 10 هزار تن مدت دار سه ماهه و 10هزار تن نقدی است هر میزان نقدی خریداری کنیم به همان میزان مدت دار سه ماهه داده می شود که از این وضعیت بحرانی که دامدار دارد خارج شده و بعد اقساط پرداخت شود.
,
 
,
مدرسی بیان کرد: میزان اعتباری که برای مکمل های معدنی و بهسازی و نوسازی واحدهای دامی به کل خراسان جنوبی اختصاص پیدا کرده است سه میلیارد و 325 میلیون ریال است.
,
 
,
وی گفت: میزان 30 میلیارد ریال تسهیلات برای خرید جو نقدی را هم با همکاری صندوق دامپروری کشور، برای اتحادیه ها گرفتیم که میزان نقدی را به شکل مدت دار بین دامداران توزیع می شود.
,
 
,
معاون امور دامی جهادکشاورزی خراسان جنوبی ضمن تاکید بر اینکه درخواست کمک از وزارت خانه و استانداری در این خصوص داشتیم، افزود: این مورد گزارش شده و نامه دامپزشکی هم ارسال شده است تا بتوانیم اعتبارات خاص و ویژه این مشکل را در موافقت نامه های سال اینده هم ببنیم تا این مشکل تا اعتبار مشخصی برای این قضیه باشد.
,
 
,
مدرسی گفت: هر ماهه سهمیه ثابتی را از شرکت پشتیبانی امور دام دریافت می کنیم که ذرت و سویا نزدیک 12 هزار تن ذرت و یک هزار و 500 تن بین دامداران و مرغداران توزیع شده است.
,
 
,
وی بیان کرد: خراسان جنوبی تنها استانی است که توانسته امسال سهمیه جوی مدت دار بگیرد که این در هیچ استان دیگری اتفاق نیفتاده است.
,
 
,
معاون امور دامی جهادکشاورزی خراسان جنوبی اظهارکرد: در بحث مکمل های ویتامینی مشکلی نیست چراکه به شکل یارانه مستقیم به دامدار داده می شود؛ بعد از احراز هویت فرد، افراد می توانند از طریق دهیاری ها و فرمانداری ها اقدام به گرفتن مواد ویتامینی کنند.
,
 
,
مدرسی اضافه کرد: در خصوص ذرت، جو و سایر نهاده ها باید خریدار ضمانت های مورد نیاز را برای اینکه سیستم دولتی از آنها قبول کند ارائه کرده تا شرکت پشتیبانی که جو را مدت دار می‌دهد نیازبه تضامین قانونی دارد بتواند این پول را بعدا وصول کند که با توجه به این موضوع اکثرا شرکت های تشکل های دامداری را معرفی کردیم و در قالب شرکت های تعاونی توزیع می‌شود و دامداران با مراجعه به تشکل هایی که عضو آن هستند این مقادیر را بگیرند.
,
 
,
وی بیان کرد:  از 15 آذر توزیع 20 هزار تن جو آغاز شده که تاکنون 17 هزار تن توزیع شده است که باید شرکت تعاونی تضامین و موارد لازم به شرکت پشتیبانی ارائه کند تا دامدار بتواند میزان جوی مورد نیاز خود را تامین کند.
,
 
,
وی گفت: امیدواریم به طور کامل سقط جنین حذف شود و با همین شرایط تغییر تغذیه ای بتوانیم مشکل را حل کنیم و بیشترین مواردی که انتظار داریم عامل این سقط باشد را رفع کرده و در سال آینده میزان سقط جنین به حداقل برسد.
,
 
,
 
,
 
,
طبق  این گزارش، با توجه به فراگیرشدن سقط جنین دام ها در خراسان جنوبی و نامه دامپزشکی به ارگان های مربوطه و هم چنین نامه جهادکشاورزی به استانداری و وزارت جهادکشاورزی نیاز است تا اقدام ویژه ای برای این مشکل صورت بگیرد و اعتبار ویژه ای برای جبران این مشکل برای استان خراسان جنوبی در نظر گرفته شود.
,
 
,
امیدواریم مشکل سقط جنین در بین دامداران خراسان جنوبی به طور کامل مرتفع شود و اقدامات مسئولان در این خصوص بیشتر از پیش دامداران را برای حفظ و نگه داشت گوسفندان آنها کمک کند.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه