اخبار داغ

معاون دفتر مطالعات آب منطقه‌ای خراسان رضوی:

84 درصد منابع آبی خراسان رضوی در کشاورزی مصرف می شود

84 درصد منابع آبی خراسان رضوی در کشاورزی مصرف می شود
معاون دفتر مطالعات منابع آب منطقه ای خراسان رضوی با بیان اینکه پائیز امسال 78 درصد نسبت به پارسال کاهش بارندگی در سطح استان را شاهد بودیم، افزود: این در شرایطی است که همین منابع و آب های زیر زمینی 84 درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار تابان تربت، محمدرضا صادقی نژاد صبح امروز در نشست شورای حفاظت از منابع آبی تربت حیدریه اظهار داشت: وضعیت بارندگی در سطح استان مطلوب نیست و متوسط بارندگی در دراز مدت( دوره 45 ساله) 222 میلیمتر است و بارندگی 250 میلمتری اغلب مناطق در ارتفاعات بوده و این بیانگر آن است که خراسان رضوی یکی از مناطق کم بارش کشور محسوب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از خبرنگار , تابان تربت, ، ,

 

,

وی تصریح کرد: در حال حاضر 74 درصد مساحت استان در اقلیم خشک و 26 درصد آن در نیمه خشک قرار گرفته و با توجه به وضعیت نامساعد بارندگی باید برای مدیریت منابع آبی چاره ای بیندیشیم.

,

 

,

صادقی نژاد به وجود 24 هزار حلقه چاه عمیق در سطح استان اشاره کرد و گفت: در خراسان رضوی4.2 میلیارد برداشت منابع آبی داریم که حدود 83 درصد آن از طریق چاهای عمیق انجام می شود.

,

 

,

معاون دفتر مطالعات منابع آب منطقه ای خراسان رضوی با بیان اینکه پائیز امسال 78 درصد نسبت به پارسال کاهش بارندگی در سطح استان را شاهد بودیم، افزود: این در شرایطی است که همین منابع و آب های زیر زمینی 84 درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود.

,

 

,

وی میانگین بارش تا بهمن امسال را 16 میلمتر عنوان کرد و افزود: این در حالی است که پارسال تا این لحظه 89 میلمتر بارندگی را در سطح استان داشتیم و این بیانگر کاهش 83 درصدی بارش ها در دوره مشابه آماری پارسال است.

,

 

,

صادقی نژاد اظهار کرد: در حال حاضر از مجموع 34 دشت خراسان رضوی 34 دشت آن در حال افت و 15 دشت نیز در شرایط بحرانی قرار دارد، از سوئی دیگر دشت های مه ولات و زوزن بیشترین میزان شوری را نسبت به سایر دشت ها را دارند.

,

 

,

جهاد کشاورزی فعالیت خاصی  برای کنترل منابع آبی ندارد

, جهاد کشاورزی فعالیت خاصی  برای کنترل منابع آبی ندارد,

 

,

رئیس حوزه قضایی تربت حیدریه اظهار کرد: تاکنون فعالیت خاصی در جهاد کشاورزی مبنی بر کنترل منابع آبی و تغییر نوع کشت در این منطقه شاهد نیستیم و صرف اینکه تنها به کنتور گذاری هوشمند بر سر چاهها اکتفا کنیم کاری از پیش نخواهد رفت.

,

 

,

محمد ابراهیم زاده چناری  با بیان اینکه طرح های جهاد کشاورزی باید الزام آور شود، افزود: وقتی که می دانیم چغندر کاری و کاشت هندوانه در این منطقه به لحاظ کمبود منابع آبی به صرفه نیست و از طرفی کشاورزان در روستاها سنتی هستند و نمی توانند برخی مسائل را بپذیرند باید کشت جایگزین معرفی و طرح ها الزام آور شود.

,

 

,

رئیس دادگستری تربت حیدریه وضعیت سال آینده منابع آبی را بحرانی تر از امسال دانست و افزود: بارها در جلسات شورای تامین مطرح شده و با توجه به کمبود بارش ها سال آینده سال پر تنشی را در زمان آبیاری مزارع و باغات خواهیم داشت و این نیازمند ورود جهاد کشاورزی بود که از ابتدای زمستان با خاموش شدن چاهها باید برای آن تدبیری اتخاذ می کرد.

,

 

,

ابراهیم زاده گفت: سال گذشته در حوزه دعاوی منابع آبی در دادگستری شهرستان به 176 پرونده رسیدگی شده و امسال این میزان دعاوی را به 96 پرونده تقلیل دادیم اما با توجه به بحران منابع آبی و تنش های احتمالی تضمین نمی کنیم که این پرونده ها سال آینده افزایش نیابد.

,

 

,

وی بیان کرد: اغلب کشاورزان در روستاها خرده مالک هستند و بعنوان مثال 200 نفر از یک چاه عمیق برای آبیاری مزارع خود استفاده می کنند و اگر این خرده مالکان تجمیعی شوند هم بهره وری بالاتر و هم در منابع آبی صرفه جویی خواهد شد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه