اخبار داغ

استاد حوزه و دانشگاه:

الگوپذیری از حضرت زهرا(س) به عصر و نسل خاصی اختصاص ندارد/ حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت و امامت سرآمد بودند

الگوپذیری از حضرت زهرا(س) به عصر و نسل خاصی اختصاص ندارد/ حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت و امامت سرآمد بودند
استاد حوزه و دانشگاه گفت: زندگی حضرت زهرا(س) در ابعاد فردی، اجتماعی، خانوادگی و... بنابر فرمایش امام صادق (ع) و نص صریح قرآن، الگویی برای جهانیان است. لذا الگوپذیری از ایشان به عصر و نسل خاصی اختصاص ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ معصومه ظهیری یکی از اساتید حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار قم فردا، در خصوص الگوگیری از سیره حضرت زهرا (س)، در بحث ولایتمداری و دفاع از حریم عفاف و حجاب اظهار داشت: زندگی حضرت زهرا(س) در ابعاد فردی، اجتماعی، خانوادگی و... بنابر فرمایش امام صادق (ع) و نص صریح قرآن، الگویی برای جهانیان است. لذا الگوپذیری از ایشان به عصر و نسل خاصی اختصاص ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , , , , قم فردا،, قم فردا, قم فردا, ,

وی افزود: اما ابعاد زندگانی حضرت فاطمه(س)، یک سری شاخصه هایی دارد که نیاز به واکاوی دوباره را می طلبد. از جمله آنها صفات عفیفانه زیستن نه به معنای حفظ حجاب، بلکه به معنای ساده زیستی، اسلام مداری، خدامحوری، تکلیف مداری و اطاعت از امر الهی است.

,

زندگی حضرت زهرا(س) پیرو قرآن و سیره پیامبراکرم(ص) بود

, زندگی حضرت زهرا(س) پیرو قرآن و سیره پیامبراکرم(ص) بود,

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: چرا که انسان عفیف، کسی است که خود را تسلیم تکلیف می کند. به طوری که از هر آنچه که امر الهی است اطاعت و هر آنچه که نهی الهی است خود را برحذر می دارد.

,

وی تصریح کرد: البته این بانوی بزرگوار، یک بخش تکوینی الگویی هم برای ما دارد. یعنی خداوند در خلقت حضرت زهرا(س) عصمت قرار داده است تا نیمی از پیکره جامعه نگویند که فقط مردان معصوم بودند و ما زنان به آن درجه تعالی نمی رسیم.

,

ظهیری بیان داشت: اما از آن مهم تر بعد تشریعی، یعنی بعد رفتاری زندگی حضرت زهرا (س) که پیرو قرآن و سیره پیامبر اکرم (ص) بود، می باشد. به طوری که ایشان در زندگیشان هیچ گاه نه جلوتر و نه عقب تر از پدر گرامیشان حضرت محمد (ص) قدم برنداشتند.

,

حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت و امامت سرآمد بودند

, حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت و امامت سرآمد بودند,

وی اضافه کرد: حتی بعد از نزول آیه ای که پیامبر را به اسم خطاب نکنید، ایشان پیامبر را یا رسول الله خطاب می کردند. به طوری که پیامبر (ص) به ایشان خطاب کردند که ای دخترم، پدر به قربانت چرا من را این گونه خطاب می کنی؟

,

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان داشت: ایشان پاسخ دادند که یا رسول الله امروز شنیدم آیه آمده که شما را به اسم خطاب نکنیم و با این لقب صدا کنیم. پیامبر (ص) فرمودند که ای پدر به فدایت شود، این آیه برای شما نیست و من دوست دارم که من را یا ابتا صدا کنی. این کنایه از این است که ایشان در اموری که حتی مستحب هم بود، لحظه ای  غفلت از اطاعات امر الهی نداشتند.

,

وی یادآور شد: حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت، امام شناسی، امام مداری و واگذار کردن امر به امام نیز سرآمد بودند. بعنوان مثال؛ بعد از واقعه غصب فدک، ایشان به خدمت حضرت علی (ع) آمده و شکوه کردند که حضرت علی (ع) فرمودند: اگر من شمشیر را از میان بیرون کشم، دیگر صدای اذان را نخواهی شنید. حضرت در پاسخ فرمودند: هر آنچه شما بگویید همان تکلیف من است.

,

ظهیری ابراز داشت: لذا جوان امروز نیز باید با واکاوی زندگی حضرت زهرا (س)، در موقعیت های مختلف خود را تطبیق داده و در آستان درخشان ایشان خود را ببیند.

,

حضر زهرا(س) ولایت مدار، امام شناس و آگاه به زمان خویش بودند

, حضر زهرا(س) ولایت مدار، امام شناس و آگاه به زمان خویش بودند,

وی خاطرنشان کرد: امروز که سخت درگیر جنگ نرم هستیم و سنت، فرهنگ، آداب و رسوم و اخلاق ما تحت شعاع قرار گرفته است، اگر خود را در سایه سار زندگانی پر برکت و سراسر نور این بانوی کرامت قرار دهیم و وجودمان را زینت بخشیم، قطعا در این زمینه نیز پیروز میدان خواهیم بود.

,

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: حضرت زهرا (س) با وجود آن که از جامعه بعد از پیامبر (ص) انتقاد داشتند، اما هرگز جامعه را دچار آشوب نکردند و فقط پیام خود را رساندند، با این که حق با آن حضرت و دفاع از ولایت بود.

,

وی ادامه داد: حتی وقتی که حضرت علی (ع) فرمودند که امروز روز سکوت امام است، حضرت زهرا (س) گام به گام با امام خود هم قدم شدند. لذا اگر امروز نیز مطالبات نسل جوان ما در یک قالب منقول و منطقی بیان شود، قطعا ثمربخش خواهد بود.

,

ظهیری تصریح کرد: بنابراین حضرت، عبد صالحه خدا، ولایت مدار، امام شناس، آگاه به زمان و انسان عفیفی بودند که در ابعاد مختلف زندگی خانوادگی، اجتماعی، فردی و سیاسی ایشان می توان آنها را دید.

,

این استاد حوزه و دانشگاهدر پایان خاطرنشان کرد: همچنین ایشان بانویی با پوشش، عفاف، حجاب و گفتار برتر بودند که می توانند در این زمینه ها نیز الگوی بارز برای نسل امروز ما باشند. به طوری که اگر نسل امروز، یکی از این فضایل را بشناسد، خود به خود این فضیلت مهم به دیگر ابعاد زندگی او هم سرایت خواهد کرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه