اخبار داغ

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان پاسخ می دهد؛

افزایش نرخ ارز؛ نتیجه یک روند طبیعی در اقتصاد یا راهی برای جبران کسری بودجه؟

افزایش نرخ ارز؛ نتیجه یک روند طبیعی در اقتصاد یا راهی برای جبران کسری بودجه؟
استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه سمنان از علت نوسانات اخیر نرخ ارز و تاثیر آن بر نرخ تورم می گوید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رحمان سعادت عضو هیئت علمی و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت در خصوص نوسانات اخیر نرخ ارز در کشور گفت: مساله نرخ ارز در اقتصاد از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه نوسانات آن به سرعت بر شاخص های اقتصادی تاثیر می گذارد و از سویی دیگر بسیاری از فعالین اقتصادی برنامه های خود را بر اساس نرخ ارز تدوین می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

افزایش نرخ ارز بخشی از کسری بودجه دولت را جبران کرد

, افزایش نرخ ارز بخشی از کسری بودجه دولت را جبران کرد,

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان با اشاره به نوسانات نرخ ارز در هفته های گذشته اظهار کرد: این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آنها تغییرات عمده ای بود که در لایحه بودجه ایجاد شد و در پی آن دولت برخی از منابع درآمدی خود را از دست داد لذا نرخ ارز می تواند یکی از ابزارهایی باشد که دولت به وسیله آن بخشی از منابع از دست رفته خود را جبران کند.

,

سعادت با بیان اینکه میزان عرضه ارز نیز بر نوسانات قیمت ارز موثر است گفت: در سالهای گذشته بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز منابعی را به بازار تزریق می کرد که این موضوع به تثبیت قیمت ارز منجر می شد اما در شرایط فعلی به نظر می رسد منابع ارزی کشور کاهش پیدا کرده است که این امر نیز می تواند یکی از عوامل نوسانات اخیر نرخ ارز باشد.

,

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان نقش احتمالی دولت در افزایش نرخ ارز را مورد بررسی قرار داد تصریح کرد: طبیعتا بررسی این موضوع کاری دشوار است و معتقدم باید سیاست های رسمی اعلام شده از سوی دولت را مورد توجه قرار داد اما به هر صورت باید گفت با توجه به ابعاد بودجه 96، کسری بودجه امری اجتناب ناپذیر بود.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان افزود: افزایش قیمت ارز در هفته های اخیر، خواسته یا ناخواسته به تامین منابع دولت و جبران کسری بودجه کمک کرد.

,

ارز به قیمت واقعی خود نزدیک شده است

, ارز به قیمت واقعی خود نزدیک شده است ,

سعادت با اشاره به تخصیص سوبسید از سوی دولت به برخی از ارزها بویژه دلار در سالهای گذشته گفت: کارشناسان معتقدند این امر بار مالی دولت را افزایش می دهد در حالیکه نیازی به تخصیص سوبسید وجود ندارد البته برآوردهای مختلف این بود که نرخ ارز بسیار بیشتر از 3 هزار و 500 تومانِ پیش بینی شده در بودجه است لذا افزایش نرخ ارز چندان دور از انتظار نبود.

,

وی با بیان اینکه ارز یک نرخ واقعی و یک نرخ اعلامی دارد اظهار کرد: نرخ ارز واقعی بر اساس یک فرمول و با درنظر گرفتن نرخ تورم محاسبه می شود و من معتقدم نرخ ارز در حال حاضر افزایش پیدا نکرده است بلکه به میزان واقعی خود نزدیک شده است.

,

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان ادامه داد: به عبارت دیگر می توان گفت قیمت کالاهای مختلف یا ارز چنانچه غیرواقعی یا غیرتعادلی باشند دیر یا زود به قیمت تعادلی خود باز خواهد گشت.

,

سعادت تصریح کرد: من حتی معتقدم قیمت ارز در سال گذشته می بایست به 5 هزار تومان می رسید که این اتفاق با یکسال وقفه رخ داد.

,

افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ تورم را درپی خواهد داشت

, افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ تورم را درپی خواهد داشت,

وی در پاسخ به این سوال که آیا نرخ ارز با نرخ تورم ارتباط دارد نیز گفت: نرخ ارز و نرخ تورم رابطه ای دوسویه با یکدیگر دارند، وقتی قیمت ارز افزایش می یابد در پی آن قیمت کالاهای وارداتی افزایش خواهد یافت که نمود آنرا می توان در افزایش قیمت کالاهای مصرفی خانوار و نیز کالاهای واسطه ای مشاهده کرد لذا افزایش نرخ تورم بعد از نوسانات اخیر نرخ ارز دور از انتظار نیست.

,

این تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: از سویی دیگر نرخ ارز تابعی از نرخ تورم است چراکه بسیاری از اقتصاددانان معتقدند پول و ارز نیز کالا محسوب می شوند لذا تورم می تواند بر نرخ ارز نیز تاثیر بگذارد، به عبارت دیگر رابطه نرخ ارز و نرخ تورم رابطه ای «پینگ پنگی» است.

,

آینده بازار ارز به میزان اعتماد مردم به سیاست های دولت بستگی دارد

, آینده بازار ارز به میزان اعتماد مردم به سیاست های دولت بستگی دارد,

سعادت همچنین در خصوص برنامه اعلام شده از سوی دولت برای کنترل بازار ارز در روزهای اخیر نیز گفت: موفقیت این طرح به چند عامل بستگی دارد که یکی از آنها چگونگی پیش بینی آینده بازار ارز توسط مردم است، یعنی اگر پیش بینی مردم ادامه افزایش نرخ ارز در ماه های آینده باشد به گونه ای که سود این بازار را از نرخ سود اعلامی بانکها و یا پیش فروش سکه بیشتر ارزیابی کنند طرح دولت برای کنترل بازار ارز موفق نخواهد بود و حجم بالای تقاضا همچنان در بازار ارز باقی خواهد ماند.

,

وی ادامه داد: در ماه های گذشته شاهد آن بودیم که دولت در حوزه بانکی، سیاستهای متغیری را اعلام کرده است که این برخورد چندگانه می تواند به بی اعتمادی عمومی نسبت به سیاستهای اقتصادی دولت بیانجامد.

,

عضو گروه اقتصاد دانشگاه سمنان با بیان اینکه برنامه های اعلام شده از سوی دولت می تواند به کاهش التهابات بازار ارز کمک کند گفت: همانطور که عرض کردم این امر نیازمند استقبال مردم از برنامه های اعلام شده دولت برای کنترل بازار ارز است.

,

سعادت در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال تاثیر نوسانات ارزی اخیر بر بازار مسکن نیز اظهار کرد: بازار مسکن در مقایسه با بازار سکه و ارز نیازمند نقدینگی بالاتری است لذا بازار سریعی محسوب نمی شود اما با این وجود، افزایش نرخ ارز در بلند مدت بر بازار مسکن نیز اثر خواهد گذاشت.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه