اخبار داغ

گزارش اجتماعی؛

خشونت؛ ره‌‌آورد بازی‌های رایانه‌ای/ بازی‌های سالم هیجانی جایگزین رایانه‌ها شوند

خشونت؛ ره‌‌آورد بازی‌های رایانه‌ای/ بازی‌های سالم هیجانی جایگزین رایانه‌ها شوند
همه والدین و مربیان باید برای کودکان و دانش آموزان برنامه هایی هدفمند از قبیل رفتن به پارک و انجام وزش ها و بازی های سالم هیجانی داشته باشند تا کودکان در دام رایانه ها اسیر نشوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازآرمان زنان ؛ زمزمه های مدرنتیه که به گوش رسید همه چیز را زیر و رو کرد و کودکان هم از این قاعده مستثنی نبودند؛ کودکانی که حالا کم تحرکی و چاقی مفرط گریبانگیرشان شده است و باید با ورود به کلاس های ورزشی خود را از این مهلکه نجات بدهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آرمان زنان ,

رایانه ها که امروز تقریبا در بیش تر شئون زندگی انسان ها راه یافته اند، هم چون دیگر ساخته های دست بشر دو روی سکه دارند که یک روی آن بهره گیری درست و مفید برای سرعت بخشی، دقت در کارها و کمک به پیش رفت امور است و روی دیگر آن استفاده های نادرست و نابجا است که گاه آسیب های فراوان را در پی دارد.

,

در دنیای رایانه آن چه بیش تر نوجوانان را شیفته خود می کند همان چیزی است که به آن «بازی های رایانه ای» می گویند.

,

فناوری و پیشرفت کیفی این بازی ها به فاصله کوتاهی در ایران رواج گسترده ای یافته اند.

,

بازی های آتاری و میکرو از نمونه های ابتدایی بازی های رایانه ای است که بازار اسباب بازی و لوازم سمعی و بصری را به تسخیر خود در آورده اند که تصاویر دو بعدی و بهره گیری از گرافیک رایانه ای ویژگی مهم این بازی هاست.

,

بازی دیگری که در ادامه روند تکمیل فن آوری این بازی ها وارد بازار شده است بازی «سگا» است؛ این بازی ها که دارای تصاویری بود که تا حدود بسیاری با تصاویر واقعی انطباق داشت، هم چنین این بازی ها دارای موسیقی متن متناسب با محتوای بازی ها بود ولی چیزی که بر شمار طرف داران این بازی ها افزوده بهای مناسب آن ها برای مصرف کننده است.

,

عباس نوجوان 13 ساله ای است که مادرش را مجبور کرده تا برایش سی دی های بازی مختلف بخرد، او به بازی های خشن و جنگی علاقه مند است پس از دیدن این بازی ها خشن شده است و خشونت همراه با اوست.

,

مادر عباس که یک معلم است می گوید: با وجود اینکه هزینه های زندگی ما زیاد است و همسری ندارم پسرم مرا مجبور می کند که اینگونه وسایل را برای او بخرم و هر بار که می خواهم از این کار شانه خالی کنم خشونت به خرج می دهد و وسایل خانه را می شکند، بارها او را به نزد روانشناس برده ام اما افاقه ای نکرده است و هر بار که بازی جدیدی به بازار می آید او مرا وادار می کند که برایش بخرم.

,

احسان پسر 8 ساله ای است که به گفته مادرش هر روز 4 تا 5 ساعت با بازی های رایانه ای کار می کند، او که کلاس دوم ابتدایی است در درس هایش افت تحصیلی داشته و بیشتر دوست دارد که با رایانه کار کند و بازی های ترسناک و خشن را مشاهده کند.

,

مادر احسان می گوید: من بارها به او این موضوع را گوشزد کرده ام که در روح و روانت تاثیر می گذارد اما کو گوش شنوا، برخی از همکلاسی های او هم اینگونه عمل می کنند و با انجام بازی های رایانه ای عرصه را برای والدین در خانه تنگ کرده اند.

,

زهرا محوری یکی از روانشناسان بالینی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اینگونه بازی ها به شدت برای کودکان مضر و آسیب زاست، کودکی که با انجام بازی های رایانه ای زمانی را که باید برای ورزش و بازی های هیجانی در کوچه بگذراند به این بازی ها اختصاص می دهد و باعث می شود که هم از لحاظ جسمی آسیب ببیند و هم از لحاظ روحی.

,

وی در پاسخ به این سوال که چگونه کودکانی وارد این بازی ها می شوند، بیان کرد: اغلب کودکانی که تنها هستند و خواهر و برادری ندارند به این بازی ها روی می آورند.

,

این روانشناس بالینی ادامه داد: والدینی که برنامه خاصی چه از لحاظ درسی و چه برنامه های متونع و جذاب اوقات فراغت برای کودکان ندارند به این بازی ها گرایش بیشتری دارند و در این میان آسیب پذیرتر هستند.

,

به گفته محوری، اغلب این بازی ها با رویکردی خشن طراحی شده اند که خشونت را به ذهن کودکان می کشانند و حتی کودک ساعت ها پس از دیدن این بازی ها در ذهن خود، تصاویر دیده شده را مرور می کند.

,

محوری با بیان اینکه افزایش قتل، خودکشی و آسیب های اجتماعی ره آورد این بازی هاست، تصریح کرد: خانواده ها و آموزش و پرورش در این موضوع سهیم هستند هر چند که گروه همسالان هم در رده های دیگری از این موضوع قرار می گیرند و می توانند به کودکان آسیب بزنند.

,

وی با بیان اینکه وجود برنامه های هدفمند برای کودکان می تواند در پیشگیری از روند دیدن و انجام بازی های رایانه ای موثر باشد، خاطر نشان کرد: همه والدین و مربیان باید برای کودکان و دانش آموزان برنامه هایی هدفمند از قبیل رفتن به پارک و انجام وزش ها و بازی های سالم هیجانی داشته باشند تا کودکان در دام رایانه ها اسیر نشوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه