اخبار داغ

بررسی یک حدیث از امام زمان(عج)

چرا امام زمان(عج)، حضرت زهرا(س) را الگوی خود معرفی می‌کنند؟

چرا امام زمان(عج)، حضرت زهرا(س) را الگوی خود معرفی می‌کنند؟
چرا حضرت مهدی(عج) با وجود وجود پاک و مقدس ائمه اطهار(ع) و پیامبر گرامی اسلام، در حدیثی، مادرشان حضرت فاطمه زهرا(س) را اسوه و الگوی خود معرفی می کنند؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش؛ در کتاب بحار الانوار، ج۵۳، ص۱۷۸، باب۳۱ حدیثی به نقل از امام زمان(عج) ذکر شده است که می فرماید؛«فی إبنَةِ رسُولِ اللهِ (ص) لِی أسوَهٌ حَسَنَهٌ». اما این سوال مطرح می شود که چرا حضرت مهدی(عج) با وجود وجود پاک و مقدس ائمه اطهار(ع) و پیامبر گرامی اسلام، مادرشان حضرت فاطمه زهرا(س) را اسوه و الگوی خود معرفی می کنند؟ خصوصیت ویژه دختر پیامبر که ملاک راه و روش امام معصوم قرار گرفته چیست؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش, ندای تفرش, بحار الانوار، ج۵۳، ص۱۷۸، باب۳۱ حدیثی به نقل از امام زمان, «فی إبنَةِ رسُولِ اللهِ (ص) لِی أسوَهٌ حَسَنَهٌ». اما این سوال مطرح می شود که ,

حجت‌الاسلام علی‌اصغر الهامی‌نیا از پژوهشگران علوم دینی در گفتگو با ندای تفرش؛ در پاسخ به این سوال گفت: ب رای پاسخ به این سوالات باید روش و سیره آن بزرگ بانوی جهان اسلام که در زندگی کوتاه خود تبلور بندگی و عبودیت خداوند بود و با بندگی و عبادت خود به مقام قرب الهی دست یافته بود؛ را مورد کنکاش قرار داد.

, ندای تفرش, ندای تفرش,

وی اظهار کرد: حضرت زهرا(س)، همه کارها و اندیشه‌های خود را مطابق با خواست الهی تنظیم کرده و از هر لحاظ نیز معصوم بودند.

,

الهامی‌نیا افزود: در شرایط سخت پس از ارتحال پیامبر(ص) با وجود انحراف اکثریت مردم از مسیر حق و عدم انجام وظیفه اصلی خود، حضرت زهرا(س) با جرات و یقین در راهی قدم نهاد که خود آن را انتخاب کرده بود؛ و با تمام وجود به همراه فرزندشان از حقی که خداوند برای امیرالمومنین(ع) قرار داده بود، دفاع کرد.

,

وی افزود: حضرت زهرا(س) از ملامت و سرزنش مردم، از تنهایی در راه دفاع از حق و ولایت نهراسید و با موضع‌گیری به موقع و همراه با بصیرت خود از حق دفاع کرد. به همین دلیل ایشان اسوه و الگوی بسیار خوبی برای حق‌طلبان و حق‌جویان هستند.

,

این پژوهشگر علوم دینی بیان کرد: اسوه بودن حضرت زهرا(س) به دلیل حق‌طلبی، ولایت‌مداری و دفاع از حق بود که در این راه نیز موفق شدند.

,

الهامی‌نیا با اشاره به سخنرانی حضرت زهرا(س) گفت: حضرت زهرا(س) با سخنرانی خود در مسجد نگذاشتند حق حضرت علی(ع) پایمال شود. در واقع ایشان به همه دنیا اعلام کردند که حضرت علی(ع) برحق هستند. به همین دلیل هم می‌توان ایشان را برای همه آحاد جامعه اسوه و الگو قرار داد.

,

وی با بیان این مطلب که امام زمان(عج) و حضرت زهرا(س) هر دو معصوم هستند، ادامه داد: آنها در فکر و عمل اشتباه نمی‌کنند؛ شباهت‌های میان حضرت زهرا(س) و امام زمان(عج) قابل شمارش نیست. این دو بزرگوار به لحاظ فهم و معرفت بسیار شبیه به هم هستند. بنابر احادیث معصومین(ع)، شبیه‌ترین فرد به پیامبر(ص)، حضرت زهرا(س) است.

,

قابلیت الگوگیری ازحضرت زهرا(ع) در تمام ابعاد زندگی

, قابلیت الگوگیری ازحضرت زهرا(ع) در تمام ابعاد زندگی, قابلیت الگوگیری ازحضرت زهرا(ع) در تمام ابعاد زندگی,

این پژوهشگر علوم دینی بیان کرد: اگرچه حضرت زهرا(س) امام نیستند اما از منظومه معصومین(ع) و از سلاله پاک پیامبر(ص) هستند. پیامبر اکرم(ص)، پنج تن آل‌عبا را از خود و خود را از آنها می‌دانست. اولین الگوی معصومین(ع)، پیامبر(ص) است و بقیه معصومین(ع) از پیامبر(ص) و فرزندانش الگو می‌گیرند.

,

الهامی‌نیا گفت: حضرت زهرا(س) از نظر فکری، عملی، اخلاقی، سیاسی و از هر نظر دیگر بهترین نمونه انسان است. دقت در حدیث امام زمان(عج) بیانگر این مسئله است که حضرت زهرا(س) در همه امورات قابل الگو برداری و اسوه هستند.

,

الگوگیری از حضرت زهرا؛ نیاز اصلی تشکیل جامعه ایده‌آل قرآنی

, الگوگیری از حضرت زهرا؛ نیاز اصلی تشکیل جامعه ایده‌آل قرآنی, الگوگیری از حضرت زهرا؛ نیاز اصلی تشکیل جامعه ایده‌آل قرآنی,

وی خاطرنشان کرد: الگوگیری از حضرت زهرا(س) در همه ابعاد زندگی اعم از فکری، عقیدتی، عملی و اخلاقی سبب ایجاد جامعه ایده‌آل قرآنی می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه