اخبار داغ

پرداخت مطالبات زعفرانکاران خراسان رضوی همچنان در هاله ای از ابهام؛

1000ساعت پس از یک وعده 24 ساعته!

1000ساعت پس از یک وعده 24 ساعته!
پرداخت مطالبات زعفرانکاران خراسان رضوی همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و این در حالی است که رئیس سازمان تعاون روستائی کشور در سفر یک روزه 20 دیماه به تربت حیدریه از پرداخت 50 درصد مطالبات زعفرانکاران تا 24 ساعت آینده خبر داده بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تابان تربت؛ همه ساله با شروع فصل برداشت زعفران از اراضی کشاورزی در خراسان رضوی شاهد ورود دلالان طلای سرخ به عرصه بازار هستیم و ماحصل آن منتهی به شیطنت هایی است که بر قیمت واقعی زعفران تاثیر گذاشته و دسترنج کشاورزان را به ثمن بخس خریداری و به قیمتی بالاتر به داخل و یا خارج از کشور صادر می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , تابان تربت, ؛ ,

 

,

امسال وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از ورود دلالان و تثبیت قیمت واقعی زعفران و همچنین حمایت از تولید کنندگان، به سازمان تعاون روستائی کشور ابلاغ کرد تا در یک بازه زمانی دو تا سه ماهه محصول زعفران را از کشاورزان بصورت توافقی خریداری کند.

,

 

,

با این ابلاغ رسمی، کار خرید توافقی و حمایتی زعفران از کشاورزان از دوم آبانماه امسال کلید خورد و قرار شد تا این خرید به دو صورت قطعی و امانی انجام شود تا ضمن کنترل بازار از شیطنت دلالان ممانعت و تاثیر چندانی روی قیمت جهانی آن بوجود آید.

,

, ,

 

,

با اعلام هشت مرکز خرید در سطح خراسان رضوی و پرداخت 40 درصدی در مرحله نخست که بعد از یک آنالیز 48 ساعته( آن هم یک هفته بطول می انجامید) کار خرید حمایتی و توتفقی زعفران وارد مرحله تازه ای شد.

,

 

,

این خرید توافقی در حالی آغاز شد که زعفران و بخصوص پوشال معمولی در بازار آزاد ۳۶ تا ۳۸ میلیون ریال معامله می شد و در سازمان تعاون روستایی بین ۴۴ تا ۵۷ میلیون ریال قیمت گذاری شد و به همین جهت مورد استقبال کشاورزانی قرار می گرفت که هر سال و بنا به عدم تمکن مالی بالا ناچار بودند محصول دسترنج خود را به دلالان با قیمت پایین بفروشند.

,

 

,

روند خرید توافقی شائباتی را نیز در همان ابتدا بوجود آورده بود که شاید تعاون روستائی و دولت نتوانند به مانند گندمکاران و چغندرکاران در سالهای گذشته  و امسال به موقع مطالبات را پرداخت کنند اما با این وجود و با توجه به پرداخت 40 درصدی در همان ابتدای امر زعفرانکاران رغبت پیدا کرده و دل را به دریا زدند و محصول خود را به تعاون روستائی سپردند.

,

, ,

اما با اعلام مدیر تعاون روستائی تربت حیدریه در 17 آبانماه ، درست بعد از دو هفته از آغاز خرید توافقی مبنی بر پرداخت 70 درصد وجه زعفرانکاران در مرحله نخست، موج جدیدی در فضای رسانه ای این منطقه بوجود آمد و کشاورزان با استقبال بیشتری به سمت تعاون روستائی رفتند و این در حالی بود که مدیر تعاون روستائی با توجه به شرایط مساعد مالی در همان زمان این خبر را اعلام کرده بود.

,

 

,

در ادامه خرید توافقی زعفران عدم تامین منابع مالی برای تعاون روستائی توسط دولت باعث شد تا دوباره روند خرید به همان 40 درصد برگردد و در ادامه شائبه جدیدی شکل گرفت و تعاون روستایی حتی توان پرداخت همان ۴۰ درصد را نداشت و باعث شد تا جمعی از زعفرانکاران برای احقاق حقوق خود بارها در دو ماه گذشته مقابل فرمانداری تربت حیدریه تجمع و خواستار مطالبات خود شوند.

,

 

,

در همین بهبوهه بود که معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس تازه منصوب شده سازمان تعاون روستایی در سفر یک روزه خود به تربت حیدریه و در بازدید از مرکز خرید زعفران به زعفرانکارانی که در آنجا درد دل می کردند قول مساعد داد تا ظرف 24 ساعت آینده 50 درصد از مطالبات آنان پرداخت شود.

,

, ,

امروز دوم اسفند ماه است و حدود یکهزار ساعت از وعده 24 ساعته رییس سازمان تعاون روستایی می گذرد و پرداخت مطالبات زعفرانکاران همچنان در هاله ای از ابهام است.

,

 

,

پرداخت مطالبات زعفرانکاران این بار تا قبل از عید نوروز

, پرداخت مطالبات زعفرانکاران این بار تا قبل از عید نوروز,

 

,

مدیر تعاون روستایی تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: طبق وعده جدید مسوولان وزارت جهاد کشاورزی مقرر شده تا مطالبان زعفرانکاران تا پایان اسفند و قبل از عید نوروز پرداخت شود.

,

 

,

جواد معاونی بدون اشاره به میزان تناژ خریداری شده زعفران از کشاورزان در عین حال از بدهی 60 میلیارد تومانی زعفرانکاران تربت حیدریه از تعاون روستایی خبر داد.

,

 

,

حال باید دید که این بار وعده مسوولان محقق خواهد شد یا اینکه وعده سرخرمن به بعد از عید نوروز به کشاورزان داده خواهد شد، کشاورزانی که برای خرج شب عید خود چشم انتظار تحقق وعده مسوولان تعاون روستایی هستند.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه