اخبار داغ

شاعر آئینی:

باور این موضوع که شاعر اهل بیت (ع) باشم برای هلالی سخت بود/ بیش از 250 سبک شعری معروف برای مداحان ایجاد کردم

باور این موضوع که شاعر اهل بیت (ع) باشم برای هلالی سخت بود/ بیش از 250 سبک شعری معروف برای مداحان ایجاد کردم
شاعر آئینی گفت: شیعیان باید حساسیت و غیرتشان را در شهادت حضرت زهرا (س) مرحله ظهور برسانند و هر شخصی تلاش کند تا در این ایام شعائر فاطمی را زنده نگه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از انقلاب نیوز،سید امیر حسین میرحسینی سال 57 در خانواده ای مذهبی و در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود، از جمله شاعرانی است که از سنین کودکی وارد عرصه شعر و شاعری  شد و  ابتدا اشعار وی  اجتماعی و فرهنگی و عاشقانه بود.

با آغاز دوران جوانی سبک شعری وی هم تغییر کرد و اشعار وی آئینی شد و در رثای اهل بیت (ع) شعر می‌گوید، در زندگی خود و به خصوص عرصه  شاعری دوران پر فراز و نشیبی داشته و به گفته خود تمام مشکلات را فقط به عشق اهل بیت (ع) و امام حسین (ع) تحمل کرده و در این عرصه پابرجا مانده و مشغول شعر گفتن و شعرخوانی است.

این شاعر آئینی از سال 74 اشعار خویش را چاپ کرده که تاکنون 23 جلد از آن‌ها را ارائه داده که حدیث باغ عشق، ناله‌های حیدری، مثنوی اشک، پابرهنه‌ها، برگ سبز، ضامن آهو، زینب امام رضا (ع) نمونه ای از آثار چاپ شده میر حسینی است.
 
با وی درباره ورودش به شعر و انتخاب  اشعار آئینی و شهادت حضرت زهرا (س) به گفت و گو نشسته‌ایم.
 
چه عاملی سبب شد تا شما به شعر علاقه مند شوید؟

میرحسینی: در خانواده ای بزرگ شدم  که یکی ازخواهرانم  نقاش و برادرم  خطاط و دیگری شاعر، طبع هنری در خانواده ما وجود دارد و من از بچگی به بحث  شعر و شاعری علاقه  داشتم و اولین شعر خودم را در سال دوم ابتدایی گفتم که شاید علت علاقه به شعر، طبع شعری بود که از  پدر بزرگ و مادرم به من رسیده بود چون آن‌ها هم اهل شعر هستند، دوره راهنمایی و دبیرستان من شعرهایم عاشقانه بود و در مکتب  اهل بیت (ع) شعر نمی‌گفتم،  وارد دانشگاه که شدم رنگ شعرهای کمی تغییر کرد و با توجه به فضای آن دوران شعرهایم سیاسی و اجتماعی شد.
 
چه موضوعی شما را به سوی شعر اهل بیت (ع) نزدیک کرد تا در رثای آن‌ها شعر بگویید؟
 
میرحسینی: بنا به دلایلی از اهل بیت (ع) و هیئت‌های مذهبی دور شدم و اواخر دانشگاه به کیش رفتم و مشغول کار شدم، کیش امروز دارای 65 هیئت مجزا است اما آن زمان که من به کیش رفتم فقط یک مسجد بود که برای بومی‌های کیش بود، شب عاشورا دلم گرفته بود که به دوستانم گفتم روضه برگزار کنیم که آن‌ها از این موضوع استقبالی نکردند.
 
تغییر سبک شعری من به سمت اهل بیت (ع) الطاف آن‌ها به من بود
 
 در یکی از روزهای ماه محرم برای خودم شعر مذهبی می‌خواندم و در حالت خواب بودم که شعر "خواب دیدم خواب این که  مرده‌ام خواب دیدم خسته و افسرده‌ام" را سرودم  و  به من الهام شد که راه را اشتباه می‌روم و این تلنگر سبب  شد من به خود بیایم  و از آن زمان دیگر برای اهل بیت (ع) شعر می گویم که این از الطاف ائمه (ع) به من بود.
 
تعداد شعرهای عاشقانه و سیاسی من بیشتر از 23 جلد  شعرهای مذهبی است که چاپ شده است اما من از سال 74  با خودم عهد کردم که دیگر شعری غیر ازمدح و رثای اهل بیت (ع) و  امام حسین (ع) نگویم و از من چاپ و پخش نشود.
 
در یک دوران اشعار شما سبک مداحان شد وقشر جوان زیادی را به خود جذب و علاقه مند کرد در این باره توضیح دهید؟

میرحسینی: از کیش به تهران آمدم  وکار سرودن شعر برای اهل بیت (ع) را انجام می‌دادم، اولین مداحی که اشعار  من را خواند حاج احمد واعظی بود که شعر معروف "کمکم کن عمه جونم سپر بلا عمه جونم وقت رفتنم رسیده" را ایشان خواند.
 
در سال 76 هیئتی با 15 نفر از دوستان درست کردیم وبرای اهل بیت (ع) مراسم برگزار می‌کردیم  که الان خیلی از آن افراد برای خودشان مداحان و شاعران معروفی شدند، یکی از آن افرادی که از این هیئت کار خود را شروع کرد و از مداحان معروفی هم شد مرحوم  سید جواد ذاکر بود،  شعرهای خودم را به او می‌دادم و می‌خواند که  شعر "دل هرکی یک یاری داره دل ما با حسینِ" از جمله اشعار من بود که مرحوم سید ذاکر آن را  خواند و بسیار معروف شد.
 
باور این موضوع که شاعر اهل بیت (ع) باشم برای هلالی سخت بود
 
سال 79 برای حضرت عباس (ع) شعر "خوشگلی و مه جبینی را سرودم "  که حاج عبدالرضا هلالی آن را خواند و سبب شد تا این شعر طرفداران زیادی پیدا کند، پس از این که رضا هلالی این شعر را خواند تصمیم گرفت  شاعر این شعر را ببیند و براین اساس به قم و منزل من آمد، هلالی  این موضوع را باور نمی‌کرد که من شاعر این سبک  شعرهای مذهبی باشم چون تیپ مذهبی نداشتم.
 
پس از مدتی من و علیرضا شریف که از شاعران اهل بیت (ع)  بود  با همکاری رضا هلالی و نریمان پناهی، اشعاری  که ویژه سبک مداحی بود را می‌سرودیم  واین موضوع  باب جدیدی را  آغاز کرد و رضا هلالی هم با استفاده از این اشعار در مداحی‌های خود پایه گذار این سبک شعرها شد.

در سال 80 و ایام فاطمیه بود که شعر "آی مردم آی مردم علی از دنیاتون سیره" که یکی از  سروده‌های من بود را  حاج محمدرضا طاهری و خلج و حدادیان در مهدیه تهران خواندند و آن قدر این شعر جا افتاد که تا تولد حضرت زهرا (س) تداوم داشت و مداحان آن را  می‌خواندند، حاج محمدرضا طاهری این شعر را در محضر رهبر معظم انقلاب هم خواند، یکی از شعرهای دیگری که جا افتاد و طرفداران زیادی پیدا کرد  "پابرهنه‌ها می ری‌ام کرببلا"  بود که رضا هلالی آن را در هیئت خود خواند و در آن زمان سه مجموعه از اشعار من که طرفداران زیادی پیدا کرده بود چاپ شد.
 
بیش از 250 سبک شعری معروف برای مداحان ایجاد کردم
 
پس از ارائه اشعار با سبک‌های مخاطب پسند چه عاملی سبب شد تا شما به سمت سرودن شعر برای اهل بیت (ع) بروید؟

میرحسینی: در آن زمان من  بیش از 250 سبک معروف درست کردم که مداحان آن را در مجالس اهل بیت (ع) می‌خواندند و این سبک‌ها  بر زبان مردم افتاده بود و  4 سال کار من سبک سازی بود و گفتن شعرغیر از اهل بیت (ع) را کنار گذاشته بودم اما  یکی از بزرگان  به من گفت که این مدل شعرها و سبک‌ها بازده زمانی خاصی دارد و سعی کن که در رثای  اهل بیت (ع) شعر بگویی که این نصیحت سبب شد تا باب جدیدی باز شود  و کار من به گونه ای شد  که مداحان در ایام محرم و صفر برای من مکانی را تهیه می‌گرفتند و من از روز  اول محرم فقط شعر می‌گفتم.
 
اولین شعرخوانی من درتلویزیون بیش از 2 ساعت زمان برد

با توجه با ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا (س) شما چه اشعاری را برای این بانوی پاکدامن سروده‌اید؟

میر حسینی: یک کتابی  به نام خاتون نیلوفری که در سال 84 چاپ شد و انتشارات خادم الرضا آن را چاپ کرد و هفت دوره تجدید چاپ شد مختص  حضرت زهرا (س) است وهمان موقع مورد استقبال مداحان و سخنرانان قرار گرفت و از اشعار آقای شریف هم استفاده شده است و  مثنوی معروف  "کاش از قلبم به قبرش راه داشت کاش زهرا هم زیارت گاه داشت" در این کتاب موجود است از نمونه کارهای من برای بی بی دو عالم است.
 
شیعیان غیرتشان را در شهادت حضرت زهرا (س) به مرحله ظهور برسانند

شیعیان باید حساسیت و غیرتشان را در شهادت حضرت زهرا (س) مرحله ظهور برسانند  و هر شخصی تلاش کند تا در این ایام  شعائر فاطمی را زنده نگه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انقلاب نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
, چه عاملی سبب شد تا شما به شعر علاقه مند شوید؟, چه عاملی سبب شد تا شما به شعر علاقه مند شوید؟,
,
, میرحسینی: , میرحسینی: ,
,
, چه موضوعی شما را به سوی شعر اهل بیت (ع) نزدیک کرد تا در رثای آن‌ها شعر بگویید؟, چه موضوعی شما را به سوی شعر اهل بیت (ع) نزدیک کرد تا در رثای آن‌ها شعر بگویید؟,
,
, میرحسینی:, میرحسینی:,
,
, تغییر سبک شعری من به سمت اهل بیت (ع) الطاف آن‌ها به من بود,
,
,
,
,
,
, در یک دوران اشعار شما سبک مداحان شد وقشر جوان زیادی را به خود جذب و علاقه مند کرد در این باره توضیح دهید؟, در یک دوران اشعار شما سبک مداحان شد وقشر جوان زیادی را به خود جذب و علاقه مند کرد در این باره توضیح دهید؟,
,
, میرحسینی: , میرحسینی: ,
,
,
,
, باور این موضوع که شاعر اهل بیت (ع) باشم برای هلالی سخت بود,
,
,
,
,
,
,
,
, بیش از 250 سبک شعری معروف برای مداحان ایجاد کردم,
,
,
,
, میرحسینی:, میرحسینی:,
,
, اولین شعرخوانی من درتلویزیون بیش از 2 ساعت زمان برد ,
,
, با توجه با ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا (س) شما چه اشعاری را برای این بانوی پاکدامن سروده‌اید؟, با توجه با ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا (س) شما چه اشعاری را برای این بانوی پاکدامن سروده‌اید؟,
,
, میر حسینی: , میر حسینی: ,
,
, شیعیان غیرتشان را در شهادت حضرت زهرا (س) به مرحله ظهور برسانند,
,
,
 
,
گفت و گو از سید احمد نجفی اردبیلی
, گفت و گو از سید احمد نجفی اردبیلی, گفت و گو از سید احمد نجفی اردبیلی]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه