اخبار داغ

گزارشی از آنچه بر سر کمباین‌سازی اراک آمده است؛

طلب ۲۴ میلیارد ریالی کمباین‌سازی از دولت/واردات ماشین‌آلات دست‌دوم بلای جان واحدهای تولیدی

طلب ۲۴ میلیارد ریالی کمباین‌سازی از دولت/واردات ماشین‌آلات دست‌دوم بلای جان واحدهای تولیدی
شرکت «کمباین‌سازی ایران» از سال ۹۴ تاکنون بامشکلات متعددی مواجه بوده که تمامی اقدامات انجام شده برای این واحد تولیدی، راهکاری موقت بود که در بازه زمانی طولانی مدت موثر واقع نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اراک امروز؛ در حال حاضر یکی از آفت‌های موجود در بخش تولید واردات غیرکارشناسی و بی رویه است که بلای جان تولید داخلی و حتی اشتغال در کشور شده است. افزایش این قبیل واردات کشور را به نابودی می کشاند چراکه باعث از دست رفتن فرصت‌های شغلی و توسعه بیکاری می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اراک امروز,

استان مرکزی با دارا بودن بیش از سه هزار واحد صنعتی بزرگ و کوچک به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی و چهارمین قطب صنعت کشور مطرح است؛ همچنین این استان در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

,

شرکت کمباین سازی ایران یکی از صنایع بزرگ مستقر در شهر اراک است. این شرکت در سال ۱۳۴۸ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی شهرستان تهران به نام شرکت جانساز (سهامی خاص) به ثبت رسید و در سال‌های ۴۹ و ۶۱ به ترتیب ابتدا به شرکت «ایران جان‌دیر» و سپس به شرکت «کمباین‌سازی ایران»، تغییر نام پیدا کرد.

,

IMG10034221

, IMG10034221, IMG10034221,

در سال ۱۳۸۴ بر اساس اجرای قانون خصوصی‌سازی ۵۳ درصد شرکت کمباین سازی ایران به آستان قدس رضوی واگذار شد؛ در سال ۹۲ نیز آستان قدس رضوی با پرداخت ۴۰۰ میلیارد ریال سهام خود را در این شرکت به ۷۵ درصد افزایش داد.

,

از سال ۹۴ این واحد تولیدی مانند بیشتر واحدهای تولیدی کشور با مشکلاتی در زمینه تولید و بازار فروش مواجه شد؛ مشکلاتی که گریبانگیر کارگران این واحد تولیدی هم شد و در اوایل شهریورماه این سال بود که جمعی از کارگران کمباین‌سازی اراک دست به تجمع زدند، اعتراضی که علت آن اخراج ۲۰۰ نفر از کارگران این کارخانه بود.

,

تعداد و حجم اعتراضات به این اقدام ناگهانی مسئولان کارخانه به قدری بالا گرفت که مسئولان ارشد استان وارد عمل شدند تا بتوانند این کارگران را به کار برگردانند. جلسات پی در پی با مدیرعامل کارخانه و اعضای هیات مدیره برگزار شد و همگی یک‌صدا مشکلات اقتصادی، عدم نقدینگی و نبود متقاضی برای تولیدات کارخانه را علت اصلی این اقدام عنوان کردند.

,

photo_2015-08-25_13-52-19

, photo_2015-08-25_13-52-19, photo_2015-08-25_13-52-19,

خوشبختانه با همه کم و کاستی‌های موجود در کشور مشکل نقدینگی این کارخانه توسط دولت رفع شد و براساس تصمیم مسئولان و بازخرید ۲۵۵ نفر از کارگران این واحد تولیدی تا حدی از مشکلات کاسته شد و این شرکت توانست رونق خود را به دست آورد.

,

اما تمامی این اقدامات راهکاری موقت بود که در بازه زمانی طولانی مدت موثر واقع نشد و بار دیگر این شرکت را در منجلاب مشکلات فرو برد، مشکلاتی که ناشی از واردات کمباین دست دوم و عدم حمایت از تولید داخلی است.

,

مدیرعامل شرکت کمباین سازی ایران:

, مدیرعامل شرکت کمباین سازی ایران:,

هدر رفت ۸۸۰ تُن محصول گندم و جو ناشی از فرسودگی کمباین‌ها/حمایت از واردات ماشین‌آلات دست دوم کشاورزی

, هدر رفت ۸۸۰ تُن محصول گندم و جو ناشی از فرسودگی کمباین‌ها/حمایت از واردات ماشین‌آلات دست دوم کشاورزی, هدر رفت ۸۸۰ تُن محصول گندم و جو ناشی از فرسودگی کمباین‌ها/حمایت از واردات ماشین‌آلات دست دوم کشاورزی,

علی‌اصغر حمیدی، مدیرعامل شرکت کمباین سازی ایران (اراک) در خصوص آخرین وضعیت این شرکت در گفتگو با اراک امروز؛ گفت: این واحد تولیدی توان تولید سالانه یک‌هزار دستگاه کمباین را دارد متاسفانه به دلیل نبود سفارش در این مدت با کمتر از ظرفیت واقعی خود در حال فعالیت است.

, اراک امروز,

حمیدی با اشاره به اینکه شرکت در سال گذشته با توجه به تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسئولان وضعیت بهتری پیدا کرد، گفت: براساس تصمیمات اتخاذ شده مسئولان و اقدامات صورت گرفته توانستیم ۱۵۵ نفر از نیروهای کاری شرکت را که در سال ۹۴ باز خرید کرده بودیم به شرکت باز گردانیم.

,

وی با اشاره به اینکه زمستان سال گذشته این شرکت سفارش تولید ۳۰۰ دستگاه را داشته است، بیان کرد: در حال حاضر تعداد ۸۰ دستگاه کمباین ساخته شده در شرکت موجود است ولی هیچ سفارشی برای خرید آن نداریم، و اگر شرایط به همین منوال پیش برود دوباره شرکت با مشکلات مواجه می‌شود.

,

مدیرعامل شرکت کمباین سازی ایران (اراک) با اشاره به اینکه این شرکت در سال های فعالیت خود با استفاده از نیروهای خلاق شرکت توانسته است در تولید بسیاری از قطعات شرکت خودکفا شود، ادامه داد: هم اکنون این شرکت ۷۵ درصد از قطعات کمباین را در داخل تامین می کند.

,

حمیدی در ادامه با اشاره به اینکه بیشتر کمباین های فعال در کشور فرسوده هستند، بیان کرد: بر اساس تحقیقاتی که از سوی وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی صورت گرفته است کمباین های فرسوده سالانه بیش از ۸۸۰ هزار تُن ریزش و هدررفت جو و گندم را به همراه دارند که این میزان هدر رفت با توجه به کمبودهای منابع آبی موجود برای کشور جز زیان چیزی به همراه ندارد.

,

وی اضافه کرد: با نوسازی کمباین های فعال در کشور می توان بخش قابل توجهی از این هدر رفت را جبران کرد. این شرکت این توانایی را دارد که با حمایت‌های مسئولان، کمباین های کشور را نوسازی کند.

,

حمیدی واردات کمباین های دست دوم را از دیگر مشکلات این شرکت عنوان کرد و افزود: متاسفانه شاهدیم برای خرید این کمباین های وارداتی دست دوم در برخی از سازمان های جهاد کشاورزی تبلیغات هم صورت می گیرد.

,

مدیرعامل شرکت کمباین سازی ایران بیان کرد: با پیگیری مدیریت شرکت، واردات این ماشین آلات دست دوم کم شده اما هنوز به صفر نرسیده است.

,

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی:

, سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی:,

طلب ۲۴ میلیارد ریالی کمباین سازی از دولت/وجود ۷ هزار کمباین فرسوده در کشور

, طلب ۲۴ میلیارد ریالی کمباین سازی از دولت/وجود ۷ هزار کمباین فرسوده در کشور, طلب ۲۴ میلیارد ریالی کمباین سازی از دولت/وجود ۷ هزار کمباین فرسوده در کشور,

سعید فرخی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی در گفتگو با اراک امروز؛ گفت: شرکت کمباین سازی ایران یکی از شرکت های موفق استان است که با حمایت های مسئولان می تواند در رشد و توسعه کشاورزی کشور موفق باشد.

, اراک امروز,

فرخی با اشاره به اینکه این شرکت ۲۴ میلیارد ریال از دولت بابت یارانه پرداختی به کمباین های تولیدی در سال های ۸۲ تا ۸۵ طلب دارد، بیان کرد: پرداخت این طلب به شرکت می تواند بخشی از مشکلات شرکت را کاهش دهد.

,

وی پیگیری اجرایی شدن طرح جایگزینی کمباین های فرسوده کشور را یکی از مطالبات به حق این شرکت عنوان کرد و گفت: هم اکنون ۱۲ هزار کمباین در سطح کشور فعال است که بیش از ۷۰۰۰ کمباین فرسوده در کشور عمری بالای ۱۵ سال دارند.

,

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی با تاکید بر اینکه این شرکت سالانه توان تولید یک هزار دستگاه را دارد، افزود: کمک دولت در قالب پرداخت یارانه و پرداخت تسهیلات به کشاورزان برای خرید محصولات می تواند ضمن اینکه ناوگان کمباین کشور را جوان کند به رونق این واحد تولیدی نیز کمک کند.

,

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

, وزیر صنعت، معدن و تجارت:,

حمایت وزارت صنعت با پرداخت یارانه به شرکت کمباین سازی ایران

, حمایت وزارت صنعت با پرداخت یارانه به شرکت کمباین سازی ایران, حمایت وزارت صنعت با پرداخت یارانه به شرکت کمباین سازی ایران,

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفری که ۱۹ بهمن ماه به استان مرکزی داشت با اشاره به اینکه حمایت از صنعت از الویت‌های این وزارتخانه است، گفت: در این راستا از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

,

شریعتمداری اظهار کرد: به منظور حمایت از شرکت کمباین سازی می توانیم بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید بخشی از پول ساخت یا خرید کمباین را به صورت نقدی به شرکت پرداخت کنیم تا کمباین ها ارزان تر در اختیار خریداران قرار بگیرد.

,

وی ادامه داد: همچنین وزارتخانه این آمادگی را دارد تا با استفاده از سایر راهکارهای قانونی موجود از این شرکت حمایت کند.

,

با وجود اینکه جایگاه مکانیزاسیون ادوات کشاورزی برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت کشاورزی کشور غیرقابل انکار است، اما نه تنها دولت حمایتی از واحدهای تولیدی ادوات کشاورزی از جمله کمباین سازی ایران نمی کند، بلکه از پرداخت بدهی خود به این واحدها طفره می رود.

,

در این میان اصرار مسئولان برای واردات ادوات دست دوم در حوزه کشاورزی جای بسی تامل است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه