اخبار داغ

نبود مدیریت صحیح، دامپروری تربت جام را با بحران مواجه کرد

نبود مدیریت صحیح، دامپروری تربت جام را با بحران مواجه کرد
یکی از معضلاتی که گریبان دامداران تربت جام را گرفته است مسئله هوشمندسازی کنتورهای حجمی کشاورزان است که این عامل سبب شده که سهمیه آب دامداران دیده نشود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جام روز، شهرستان تربت جام در فاصله ۱۶۰ کیلومتری از مشهد مقدس و ۳۵ کیلومتری با مرز افغانستان بزرگترین شهرستان مرزی و سومین از لحاظ وسعت جغرافیایی در استان خراسان رضوی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جام روز,

 

,

شغل غالب این منطقه کشاورزی و دامپروری است که در کشاورزی رتبه اول در تولید محصولات گندم و خربزه را دارد و به گفته مدیران آستانی و محلی قطب کشاورزی استان خراسان رضوی محسوب می شود.

,

 

,

در حوزه دامپروری در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی های متوالی چراگاهها و مراتع دامپروری خشک شده است و از همین رو شاهد کاهش پرورش دام سبک در منطقه هستیم.

,

 

,

دام های تربت جام سهمیه آب ندارند

,

 

,

در جلسه رفع موانع تولید تربت جام که در فرمانداری برگزار شده بود ابدالی یک نفر از دامداران گوسفند بخش بالاجام به خبرنگار ما گفت: آب منطقه ای برای گوسفند داران سهمیه آب در نظر نگرفته است و به چاه های کشاورزی اجازه تامین آب دام را نداده که این موضوع باعث فشار به تولید کنندگان شده است.

,

 

,

وی ادامه داد: آب منطقه ای می خواهد برداشت آب را مدیریت کند یا هدفش نابودی دام و خسارت رسیدن به سرمایه ملی است؟!.

,

 

,

ابدالی بیان داشت: بعد از اجرا شدن کنتورهای حجمی اکثر دامداران به دام ها به ناچار آب شرب تصویه شده می دهند که خسارت به سرمایه های ملی است.

,

 

,

وی عنوان کرد: چرا آب منطقه ای حاضر نمی شود سهمیه دام را روی کارت آب کشاورزان شارژ کند تا دامدار و شرکت آبفای روستای خسارت نبیند.

,

 

,

دامداران تربت جام به زودی توان تولید نیاز منطقه را نخواهد داشت

,

 

,

در این خصوص اصغر خوشخو، مدیر جهاد کشاورزی تربت جام به خبرنگار ما گفت: متاسفانه در اجرای قانون کنتور هوشمند، آب دام های روستائیان و دامپروران دیده نشده است.

,

, , ,

خوشخو افزود: با توجه به اینکه دامپروری سبک به صورت سنتی اداره می شود و گله ها از مراتع و زمین های کشاورزی استفاده می کنند اختصاص ندادن سهمیه دام ها باعث فشار به کشاورزی و دامپروران می شود.

,

 

,

وی تصریح کرد: کشاورزان سهمیه آبی که دارند در سالهای کم باران مثل امسال کفایت بخش کشاورزی خودشان را نمی کند و چنانچه بخواهند آب به دام ها بدهند مشکلات آنها چندین برابر می شود.

,

 

,

مدیر جهاد کشاورزی ادامه داد: عده ای از مردم در داخل روستا تعدادی دام دارند که به ناچار از آب شرب به آنها می دهند و با توجه به اینکه آبفای روستایی براساس سهمیه روستا آب شرب را تامین می کنند استفاده دام باعث کاهش آب مردم شده است.

,

 

,

خوشخو عنوان کرد: لیست تعداد دام و میزان مصرف آن به تفکیک هر روستا برای تخصیص سهمیه به آب منطقه ای ارسال شده که تاکنون کاری صورت نگرفته است.

,

 

,

وی تاکید کرد: وضعیت دامپروری در تربت جام به دلیل خشکسالی های مداوم خوب نیست و چنانچه قرار باشد فشارهای دیگری به آن اضافه شود به زودی دامداری این شهرستان توان تولید نیاز منطقه را نخواهد داشت.

,

 

,

مهاجرت نیروی کار به شهرها

,

 

,

ادامه این روند باعث افزایش بیکاری و پیشامدهای اجتماعی دیگر می شود و مردم روستا که بیکار شدند اقدام به مهاجرت برای کار به مرکز استان و دیگر شهرهای کشور می کنند که این امر باعث ایجاد مشکلات بسیاری در منطقه و شهرهای هدف شده است.

,

 

,

مدیران آب منطقه ای خراسان رضوی باید به گونه آب را برای نسل آینده حفظ کنند که مردم در حال حاضر دچار بحران نشوند.

,

 

,

اختری، مدیر آب منطقه ای تربت جام در جلسه رفع موانع تولید در فرمانداری، بیان کرده بود: سهمیه آب برای کشاورزان و صنایع به اندازه مجوزهای دریافتی در مرکز استان تصمیم گیری می شود و شهرستان ها فقط مدارک را دریافت و ارسال می کنند.

,

 

,

وی ادامه داد: در حوزه اختیارات آب منطقه ای شهرستان نیست که میزان حجم کنتورهای هوشمند را افزایش یا کاهش دهد و بیشتر وظیفه نظارتی و برخورد با متخلفان را دارد.

,

 

,

نمی توان پشت درهای بسته برای مصرف کنندگان آب تصمیم گیری کرد

,

 

,

کاظم جم، مدیر روابط عمومی آب منطقه ای خراسان رضوی، در حاشیه سفر به تربت جام به خبرنگار ما، گفت: مدیریت آب منطقه نمی تواند پشت درهای بسته برای مصرف کنندگان آب تصمیم گیری کند، بلکه باید برای حفظ و صیانت از منابع آبی همه دستگاه ها همچون یک پازل به یکدیگر کمک کنند.

,

 

,

, , ,

جم افزود: خشکسالی در شرق کشور ۱۸ ساله شده و بسیاری از دشت های استان در وضعیت بحران هستند.

,

 

,

وی تصریح کرد: در حال حاضر  ۹۸درصد از چاههای کشاورزی مجهز به کنتور هوشمند هستند و دو درصد دیگر تا پایان سال مجهز خواهند شد تا توزیع عادلانه آب محقق شود.

,

 

,

مدیر روابط عمومی آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به کمک رسانه ها در پشت سر گذاشتن بحران آب، عنوان کرد: نقش رسانه به عنوان یک جایگاه مردمی می تواند در فرهنگ سازی در مصرف آب و بحران دشتهای استان کمک کند.

,

 

,

جم تاکید کرد: مدیران دستگاهای اجرایی لازم است در کاهش افت منابع آبی استان بیشتر تلاش کنند تا بحران آب را به حداقل برسانیم.

,

 

,

آنچه مشخص است در آینده نزدیک تامین غذای شهرستان با بیش ۳۰۰هزار جمعیت همسایه مشهد الرضا(ع)، با بحران مواجه می شود که نیازمند نگاه ویژه مدیران استانی و کشوری است.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه