اخبار داغ

حمله به لانه نداشته خفاشها در بوکان برای تجارت ۵۰ میلیونی

حمله به لانه نداشته خفاشها در بوکان برای تجارت ۵۰ میلیونی
چندی است افرادی برای کسب درامد در شهرهای جنوب اذربایجان غربی بویژه بوکان با حمله به پناهگاه های خفاشها در کوهای این شهرستان به بهانه جمع اوری لانه آنها، این پسندار پرنده را از درون غارها بیرون آورده و ان را به فروش می رساند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کانی پرس، چندی است افرادی برای کسب درامد در شهرهای جنوب اذربایجان غربی بویژه بوکان با حمله به پناهگاه های خفاشها در کوهای این شهرستان به بهانه جمع اوری لانه آنها، این پسندار پرنده را از درون غارها بیرون آورده و ان را به فروش می رساند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کانی پرس,

به گفته تعدادی از طرفداران محیط زیست بوکانی قیمت هر لانه خفاش ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان توسط دلالان خریداری می شود و جهت بعضی از مصارف پزشکی به شرکت های مختلف ارسال می شود.
درهمین رابطه یکی از کوهنواران بوکانی در این رابطه عنوان کرد: چند روزی است که زمزمەهایی مبنی بر فروش لانەی خفاشها بە مبالغ میلیونی بە گوش می رسد و بیانیه اداره محیط زیست نیز نشانه عمق فاجعه می باشد.
این جریان توسط دشمنان محیط زیست به راه انداخته شده و اصولا هیچ مبنا و حقیقتی ندارد.
بنده به عنوان کوهنورد چندین بار این پستانداران پرندە بی آزار را از نزدیک دیدەام اما هیچ لانە خفاشی مشاهده نکردەام، خفاشها بە صورت گروهی در غارها زندگی میکنند و در جمعیتهای زیاد به صورت خوشەای از سقف غارها آویزان میشوند.
این موجودات هیچ لانەای ندارند و پس از زایمان بچەخود را میان بالهایشان میگیرند; بچە خفاش حتی هنگام شکار نیز از مادر خود جدا نمیشود و در این حین خود را بە موهای مادر میچسباند تا یک ماهگی که وزن بچه خفاش زیاد میشود و قادر بە پرواز می گردد. بنابراین خفاشها لانەای ندارند و غارهای تاریک تنها خانه آنهاست.
غذای خفاشها، پشەها و حشرات است و در فصل زمستان به خواب زمستانی فرو می روند؛ اگر در این فصل خطری برای آنها پیش بیاید و از خواب زمستانی بیدار گردند، از گرسنگی خواهند مرد.
دشمنان محیط زیست تیرشان را به سوی خفاشهای بی آزار نشانه رفتەاند و در این فصل که آنها در خواب زمستانی به سر می برند، مردم را به دنبالشان فرستادەاند. جستجوگران خفاش نه تنها لانەای نخواهند یافت بلکه با بیدار کردن خفاشها از خواب زمستانی، موجب مرگ آنان خواهند شد و خفاشهای کمی کە در شهرمان زندگی می کنند نیز نابود خواهند گشت.
در همین رابطه نیز روابط عمومی سازمان مردم نهاد کانون حمایت از حیات وحش و ابزیان استان آذر بایجان غربی نوشت
خفاش، شبکور و در کوردی شەمشەمەکوێرە از راسته بال دستان و تنها پستانداری است که بال دارد و قادر به پرواز است. بسیاری از جانورشناسان تاکید بر منفعت این پستانداران در زندگی بشر دارند، زیرا آنها به مقدار زیادی از حشرات موذی تغذیه می‌کنند، حشراتی که هر سال میلیاردها دلار به کشاورزان و جنگلبانی ضرر می‌رسانند.
تولید مثل خفاشها در مقایسه با پستانداران کوچک دیگر بسیار کمتر است، بیشتر ماده ها فقط یک بار در سال یک بچه به دنیا می آورند. در زمستان حتی کاوشگران بی آزار هم باعث بیدار شدن آنها از خواب زمستانی می شوند و هر دفعه که آنها از خواب بیدار شوند چربی ذخیره شده در عرض ۲ ماه خود را از دست می دهند بنابراین ممکن است تا بهار دوام نیاورند.
اما آنچه ما شندیدیم عده ای سودجو به دنبال نسل کشی خفاشها برای تخریب چرخه حیات در زیستگاها طبیعی هستند که از مسولان خواهشمندیم به طور جدی با متخلفین بر خورد قانونی نمایند.
حال امید است مسئولان و ارگانهای مربوطه به جد پیگیر این مسئله مهم باشند و با افرادی که برای درامد رویا گونه چنین اقداماتی انجام می دهند بشدت برخورد نمایند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه