اخبار داغ

کارگردان تئاتر ملایری:

تئاتری‌های تازه کار هنر را ارزان می فروشند/بی‌اهمیت بودن زحمات هنرمندان از نگاه مسوولان فرهنگی شهرستان

تئاتری‌های تازه کار هنر را ارزان می فروشند/بی‌اهمیت بودن زحمات هنرمندان از نگاه مسوولان فرهنگی شهرستان
یک کارگردان تئاتر عنوان کرد: متاسفانه فعالیت هنری در ملایر و کسب افتخار برای این شهر باعث می‌شود که بی‌توجهی مسوولان هم بیشتر و بیشتر شود و افرادی هم که هنر را ارزان می فروشند یا ارزش هنر و هنرمند را نمی دانند و یا به ادارات و نهادها وابسته‌اند،مشغول به کار باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح الوند؛ رضا فقیهی یکی دیگر از هنرمندان تئاتر شهرستان ملایر است که چند سالی است با مهاجرت به تهران ادامه فعالیت های هنری خود را در پایتخت دنبال کرده و توانسته است علی رغم مشکلات موجود به موفقیت هایی نیز دست یابد که از مهمترین آنها میتوان به حضور و کسب رتبه در جشنواره بین المللی تئاتر کودک ونوجوان ترکیه در سال گذشته و یا همکاری با برنامه های متعدد صدا و سیما اشاره کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح الوند,

 

,

بررسی دلایل کوچ  سال های اخیر هنرمندان نمایش ملایر و کسب موفقیت های مستمر آنها در میادین مختلف ملی و بین المللی موضوع گفت و گوی ما با این هنرمند بود که مختصری از آن را در ادامه می‌خوانید.

,

 

,

فقیهی در ابتدا با اشاره به مهاجرت تعداد زیادی از هنرمندان استان همدان و بخصوص تئاتری‌های شهرستان ملایر به پایتخت؛ اظهارکرد: دلایل زیادی برای کوچ هنرمندان وجود دارد اما نکته مهم، نبود مدیریت صحیح در تقسیم اعتبارات و یا عدم برخورداری شهرستان ‌ها از امکانات مناسب نسبت به پایتخت و البته کم اهمیت و بعضاَ بی‌اهمیت بودن زحمات یک هنرمند یا یک گروه از نگاه مسوولان فرهنگی شهرستان است.

,

 

,

وی گفت: هنرمند باید از راه حرفه اش کسب درآمد می‌کند اما این قضیه در شهرستانی همچون ملایر با مشکلاتی روبرو است زیرا که یا بودجه ای برای کاری که تولید می شود، وجود ندارد و یا اگر هم سازمان یا نهادی هم برای همکاری و حمایت هرچند اندک مالی قدم پیش می‌گذارد اما به دلیل کثرت تعداد گروه های هنری به یک گروه بیشتر تعلق نگرفته و یا اینکه برخی از همکاران ما متاسفانه صرفاَ برای معرفی و یا دیده شدن تن به اجراهای رایگان داده و کار دیگران را هم خراب می‌کنند که البته این امر در دراز مدت به هنر و کیفیت فنی اجراها بسیار آسیب وارد می‌کند.

,

 

,

این کارگردان تئاتر عنوان کرد: متاسفانه فعالیت هنری در ملایر و کسب افتخار برای این شهر باعث می‌شود که بی‌توجهی مسوولان هم بیشتر و بیشتر شود و افرادی هم که هنر را ارزان می فروشند یا ارزش هنر و هنرمند را نمی دانند و یا به ادارات و نهادها وابسته‌اند،مشغول به کار باشند.  

,

 

,

بهترین بازیگر جشنواره سراسری تئاتر ساری در سال 95 با تاکید براینکه اتفاقاتی که در تهران خیلی کمتر دیده می‌شود در شهرستان ها همیشه حرف اول را می‌زند، افزود: به طور مثال اگر در ملایرجشنواره تئاتری برگزار شود، از هنرمندان فعال، افتخار آفرین و پیشکسوت در برگزاری آن جشنواره ها به‌عنوان کمیته های اجرایی استفاده نمی‌شود در صورتی که کمیته‌هایی اجرایی جشنواره‌ای مثل تئاتر کودک و نوجوان بیشتر توسط هنرمندان فعال و پیشکسوت همدانی اداره می‌شود.

,

 

,

, ,

 

,

*در شهرستان‌هایی چون ملایر فضای کار هنری فقط در اداره ارشاد خلاصه می‌شود

, *در شهرستان‌هایی چون ملایر فضای کار هنری فقط در اداره ارشاد خلاصه می‌شود, *در شهرستان‌هایی چون ملایر فضای کار هنری فقط در اداره ارشاد خلاصه می‌شود,

 سرپرست گروه نمایشی « الف مثل احساس» ادامه داد : از طرفی دیگر در شهرستان هایی چون ملایر فضای کار هنری فقط در اداره ارشاد خلاصه می شود، اداره ای با چندین گروه که بودجه‌ای هم برای تولید ندارد و سازمان‌ها و نهادهای حامی دیگر هم اولاَ خیلی کم هستند و دوماَ به همه گروه‌ها کمک نمی‌دهند و اگر هم حمایتی کنند آنقدر ناچیز است که اصلاَ به چشم نمی‌آید.

,

 

,

وی اظهارکرد: اما مسأله مهمی امروز هنر نمایش ملایر گروه‌های تازه تاسیسی اند که بخاطر جذب تماشاچی در حال ترویج تئاتر رایگان در این شهر هستند که باعث می‌شوند، به مرور زمان تماشاچی به دیدن تئاتر رایگان عادت کنند در حالیکه این هنر نیاز به حمایت مالی و معنوی مخاطب خود دارد.

,

 

,

فقیهی که از سال 1377 وارد حوزه نمایش شده است، گفت: افرادی جدیداَ به تئاتر ورود کرده‌اند که کوچکترین رزومه ای ندارند و روی سن میروند و مدعی هستند که بازیگرند و یا مجری اند و یا تهیه کننده که این لطمه بزرگی به تئاتر وارد می‌کند و یا کارگردان‌هایی با رزومه‌های ضعیف به تولید کار می‌پردازد که تئاتر ملایر را زیر سوال می‎برند.

,

 

,

وی افزود: این مهم در حالی رخ می دهد که هنرمندان برجسته تئاتر ملایر سال ها برای بالابردن جایگاه تئاتر این شهر زحمت کشیده و توانسته اند پرچم نمایش این شهر را در سطوح مختلف ملی و بین المللی بالا نگه دارند.

,

 

,

فقیهی با اشاره به موفقیت هنرمندان مهاجر تئاتر ملایر در جشنواره بین المللی تئاتر فجرامسال افزود: دلایل موفقیت آنها در جشنواره‌های مختلف در درجه اول نتیجه استعداد و تلاش خودشان و سپس فضای کاری مناسب و شرایط مطلوب فعالیت در تهران است.

,

 

,

وی گفت:  در شهری همچون تهران کارهایی که تولید می‌شود در فضایی بزرگ و با نگاه‎هایی حرفه ای، رشد پیدامی‌کند و به موفقیت می‌رسد اما اگر در فضایی کوچک و دید‌هایی بسته که شما را در یکجا محدود  و آرام آرام وارد حاشیه می‌کند، کارکنید، قطعاَ در موفقیت شما تاثیر منفی گذاشته و شما را از هدف اصلی‌ خویش دور می‌کند.

,

 

,

فقیهی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارکرد: بنده شاگرد استاد ایرج سعدی هستم و در راستای ادامه فعالیت های ایشان کتاب در ادامه حرکت ایشان انجام دادم و کتابی تحت عنوان تاریخ نمایش در ملایر (2) با زحمات فراوان نگارش، تالیف و چاپ کردم که در واقع  شناسنامه تئاتر این شهرستان محسوب می‌شود اما دریغ از یک حمایت کوچک از مسوولان فرهنگی این شهر.

,

 

,

وی افزود: این درحالی است که این کتاب در خارج از استان مورد توجه هنرمندان و مسوولان قرارگرفت به طوری که آنقدر که این کتاب برای آنها ارزشمند بود برای مسوولان فرهنگی شهرم نبود.

,

 

,

فقیهی که سال گذشته به عنوان تنها نماینده ایران در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ترکیه حضور داشت، در این خصوص اظهارکرد: با اینکه گروه ما ضمن حضور در این جشنواره موفق به کسب جایزه منتقدین آن نیز شد اما مسوولان فرهنگی شهرم کوچکترین عکس العملی در این مورد نشان ندادند و این جای تاسف دارد، اما با اینحال همیشه  برای مطرح کردن نام شهرم تمام تلاشم را خواهم کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه