اخبار داغ

فرهنگ سازی راه حل رفع معضل سد معبر/ شهروندانی که بلای شهر می شوند

فرهنگ سازی راه حل رفع معضل سد معبر/ شهروندانی که بلای شهر می شوند
باید با رویکرد فرهنگی معضل سد معبر را حل کرد و همه افراد دخیل در این موضوع باید به وظیفه خود عمل کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زرین خبر، معبر همانطور که از نامش پیداست به معنی محل عبور می‌باشد و اصطلاحاً به محلی اطلاق می‌گردد که از آن برای عبور و مرور استفاده می‌شود و در اثر تفکیک اراضی موضوع ماده ۱۰۱ قانون شهرداری ایجاد می‌گردد و وظیفه ماموران سد معبر نیز شناسایی و رفع سد معبر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زرین خبر,

در این میان بارها پیش آمده که وقتی می خواهیم از خیابانی عبور کنیم؛ به دلیل وجود برخی موانع تغییر مسیر داده و از سمتی به سمت دیگر برویم و شاید هم در مواجه با این شرایط از خود پرسیده ایم که چرا این موانع ایجاد شده اند موانعی که شاید توسط دست فروشان و یا شاید هم توسط مغازه داران ایجاد شده اند.

,

از سوی دیگر مدیران شهری نیز همواره بر امر مقابله با سد معبر تاکید می کنند و آن را از اولویت های خود می دانند ولی به راستی ریشه اصلی این معضل چیست و چرا لاینحل است؟

,

در نخستین وهله که به موضوع سد معبر می نگریم، دست فروشان به ذهن آدمی خطور می کند و عمیق تر که به موضوع نگاه می کنیم، خیابان های شهر را پر از دستفروشان دوره گردی می بینیم که به دلایلی مانند بیکاری و یا بیکار شدن از کار هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود.

,

البته این موضوع هم برای خود داستانی دارد، از یک سو ممکن است ما در شمار شهروندان معترضی باشیم که از سد معبر گلایه دارن و از سوی دیگر جزو آن دسته از افرادی باشیم که باید به یک دست فروش که برای کسب روزی حلال از سر ناچاری به دست فروشی رو آورده است، حق بدهیم و از سوی دیگر ممکن است از آن دسته افرادی باشیم  که به مغازه داران حق داده و دست فروشان را مانعی برای فعالیت آنها بدانیم.

,

واقعیت امر این است که سد معبر، در منظر عمومی هم موجب آلودگی بصری و برهم خوردن آرامش شهر و شهروندان و مخدوش شدن مبلمان شهری می‌شود و بهترین راه حل این معضل این است که نهادهای متولی، بر فرهنگ سازی در زمینه آگاهی افراد با حقوق شهروندی و حق و حقوق خود توجه داشته باشند چرا که سد معبر را نمی توان تنها در دست فروشی خلاصه کرد و هستند بسیاری از مغازه دارانی که  که از حریم مغازه خود به بیرون تجاوز کرده و پیاده رو را هم حریم مغازه خود به حساب آورده اند.

,

از سویی درست است که ماموران سد معبر مسئولیت رفع سد معبر را دارند ولی این موضوع باید با کرامت انسانی انجام گیرد و از توهین و یا برخورد به هر نوعی از سوی دو طرف خودداری شود.

,

باید با رویکرد فرهنگی این معضل را حل کرد و این را متوجه بود که بر اساس تبصره ۶ ماده ۹۶ مجموعه قوانین و مقررات شهرداری ها اراضی، کوچه ها، میدان ها، خیابان ها و معابر عمومی واقع در محدوده هر شهر، ملک عمومی محسوب شده و تعرض در این معابر، تخلف تلقی می شود و می بایست شهرداری ها با متخلفان برخورد کنند.

,

تبصره ۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها نیز بیان می کند که سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز آنها و میدان ها و پارک ها و باغ های عمومی برای کسب و یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن مذکور فوق به وسیله مأمورین خود رأساً اقدام کند.

,

و از سوی دیگر شهرداری در کنار فرهنگ سازی و هم چنین نهادهای متولی و دخیل در این موضوع مانند اصناف که می توانند با آموزش بازاریان در مورد حقوق شهروندی و معضل سد معبر، می توان با ایجاد مکانی برای فعالیت دست فروشان، آنها را به این مکان هدایت کرد تا شاید پدیده دست فروشی از سطح شهر و مشکلات بعدی آن برچیده شود و دیگر شاهد فرصت طلبی برخی افراد برای خوراک سازی برای دیگران نباشیم.

,

هم چنین این را باید در نظر داشت که مقابله با سد معبر نیازمند عزم جدی مردم بوده و در این میان رعایت حقوق شهروندی یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه عموم مردم و بخصوص فروشندگان قرار گیرد و به این امر توجه کنند که خودشان نیز از ساکنان همین شهر هستند.

,

اگر اینگونه باشد دیگر شاهد کلیپ هایی مانند ضرب و شتم یک دست فروش توسط یکی از ماموران سد معبر شهرداری که در چند ماه گذشته نقل محافل عمومی در این شهر تبدیل شد و واکنش های مختلفی را در پی داشت و نیز کلیپی دیگر که این بار با عنوان برخورد نامناسب با دست فروشان منتشر شده است، نخواهیم بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه