اخبار داغ

از 250 اثر و محوطه تاریخی شناسایی شده؛

سهم رشتخوار تنها، 21 اثر ثبت شده تاریخی در فهرست آثار ملی است

سهم رشتخوار تنها، 21 اثر ثبت شده تاریخی در فهرست آثار ملی است
شهرستان رشتخوار طبق آمار اعلام و شناسایی شده در سال 90 دارای بیش از 250 محوطه و اثر تاریخی بوده است که از این تعداد تنها 21 اثر ثبت آثار ملی شده و حدود 25 اثر دیگر با توجه ظرفیت ثبت در فهرست آثار ملی در انتظار توجه مسئولین است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از چهل ماه نیوز، شهرستان رشتخوار طبق آمار اعلام و شناسایی شده در سال 90 دارای بیش از 250 محوطه و اثر تاریخی بوده است، که از این تعداد تنها 21 اثر ثبت آثار ملی شده است، با توجه به قدمت بالا و وجود آثار و ابنیه تاریخی فراوان در سطح شهرستان رشتخوار این مسئله نیازمند توجه بیشتر سازمان میراث فرهنگی استان در جهت رسیدگی و توجه بیشتر به آثار تاریخی در این شهرستان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, چهل ماه نیوز,



شهرستان رشتخوار از لحاظ موقعیت جغرافیایی در فاصله ۲۰۰ کیلومتری و سمت جنوب مرکز استان خراسان رضوی (مشهد) قرار دارد، این شهرستان دارای وسعتی به میزان چهار هزار و ۲۵۶ کیلومترمربع است، از لحاظ تقسیمات شهرستانی دارای دو بخش جنگل و مرکزی و چهار دهستان آستانه، رشتخوار، جنگل، شعبه می‌باشد، شهرستان رشتخوار با توجه به سرشماری سال 95 دارای 62 هزار نفر جمعیت است، که از این جمعیت حدود ۲۰ درصد در نقاط شهری و حدود۸۰ درصد در مناطق روستایی زندگی می‌کنند.
 

,
,
,
,
منابع موثق از جمله کشفیات و بررسی‌ها‌ی باستان شناسی موید وجود زیستگاه‌ها‌ی انسانی در این ناحیه از دوره‌ها‌ی ما قبل تاریخ و تاریخی است. بدون تردید سرزمین رشتخوار در گذشته خود همواره مسکن و مأوای ساکنان این منطقه بوده است. از جمله آثار به جای مانده در مناطق مختلف آن از دوره خوارزمشاهیان، تیموریان و صفویه بر رونق و آبادی این ناحیه در آن روزگار صحه می‌گذارد. علاوه بر آن رشتخوار در سده‌ها‌ی دوازدهم و سیزدهم هجری نیز به دلیل توجه حاکم وقت، سلطان علی خان قرائی در زمره مناطق آباد خراسان به شمار می‌رفت.
, ، ,
 
,


طبق بررسی های انجام شده 25 اثر و محوطه تاریخی در سطح شهرستان رشتخوار هم اکنون ظرفیت ثبت در آثار ملی را داراست و نیازمند توجه برای ترمیم، باسازی و ماندگاری در تاریخ است.

,
,



کاظم کامیاب، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رشتخوار در رابطه با وضعیت آثار و بناهای تاریخی در این شهرستان، به خبرنگار ما گفت: در جهت حفظ و ماندگاری برنامه ها، آثار و بقایای تاریخی شهرستان رشتخوار مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری این شهرستان در حال پیگیری و ثبت 11 اثر و برنامه در آثار ملی است.

,
,
,

 

,

وی در ادامه و با توجه به برنامه های انجام شده در بحث بازسازی آثار و ابنیه تاریخی در  این شهرستان، گفت: در سال جاری بحث مرمت مسجد جامع شهر رشتخوار با اعتباری بالغ بر  12 میلیون تومان و مرمت ارگ تاریخی سنگان با اعتباری بالغ بر 21 میلیون تومان با مشارکت دهیاری و شورای اسلامی این روستا انجام شده است.

,



کامیاب با اشاره به اینکه دو پروژه داری اولویت در سطح شهرستان هم اکنون در حال پیگیری توسط مجموعه میراث فرهنگی این شهرستان است، افزود: در بحث ترمیم و باسازی دو پروژه دارای اولویت در سطح شهرستان رشتخوار در حال پیگیری است، که یکی از این آثار شاه سنجان و دیگری آب انبار دو قلو در شهر رشتخوار است.

,
,
,



رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان رشتخوار در ادامه یادآور شد: یکی از پروژه های در حال پیگیری مجموعه میراث فرهنگی شهرستان باسازی گلدسته های پل تاریخی سالار در مسیر رشتخوار- تربت حیدریه است، این پل تاریخی در گذشته تخریب شد که چهار گلدسته آن نیازمند مرمت اضطراری جهت احیا و باسازی شدن است.

,
,
,

 

,

وی در ادامه در بحث زیر ساخت های گردشگری در این شهرستان نیز، افزود: در زیر ساخت های گردشگری نیز بحث ایجاد سرویس بهداشتی، دسترسی آسان به مسیرها و محوطه های بناهای تاریخی و گردشگری را داریم.
 

,
,


کامیاب در پایان ابراز کرد: در بحث صنایع دستی نیز در سال جاری تاکنون حدود، 600 میلیون ریال تسهیلات به طرح های اشتغال زایی صنایع دستی از سوی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان رشتخوار اعطا شده و 50 مجوز مشاغل خانگی و کارت هنرمندان صنایع دستی شهرستان صادر کردیم.

,
,



انتهای پیام/
 

,
,
,
,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه