اخبار داغ

ترک تحصیل دانش‌آموزان سنندجی بیخ گوش مسؤولان ارشد استان/ کسب علم دانش‌آموزان نایسری در کانکس نه به خاطر زلزله بلکه به دلیل نداشتن مدرسه

ترک تحصیل دانش‌آموزان سنندجی بیخ گوش مسؤولان ارشد استان/ کسب علم دانش‌آموزان نایسری در کانکس نه به خاطر زلزله بلکه به دلیل نداشتن مدرسه
کمبود فضای آموزشی در ناحیه منفصل شهری نایسر موجب شده تا دانش آموزان این ناحیه در سرمای سخت پاییز و زمستان در کانکس درس بخوانند و اغلب هم به دلیل نبود مقاطع بالاتر تحصیلی در این ناحیه منفصل شهری موجب به ترک تحصیل می شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کرد تودی، جمعیت بیش از ۷۵ هزار نفری شهرک نایسر سنندج در کنار رشد بی‌رویه شهرک سازی و خانه سازی در این ناحیه منفصل شهری، موجب شده تا نایسر به یکی از معضلات جدی کشوری تبدیل شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کرد تودی,

 

,

وجود نزدیک به ۱۰ هزار دانش آموز در نایسر سنندج و کمبود مدارس و کلاس‌‌های درس موجب شده تا دانش آموزان این منطقه حاشیه نشین شهر در شرایطی بسیار دشوار و اسفناک در کانکس ‌هایی آهنی در سرمای استخوان سوز پاییز و زمستان ادامه تحصیل دهند.

,

 

,

, ,

 

,

این در حالی است که مدیر سابق آموزش و پرورش منطقه "نایسر" سنندج، کمبود فضای آموزشی این ناحیه برای سال جدید تحصیلی را "بحرانی" توصیف کرد.

,

 

,

سال گذشته مدیر آموزش و پرورش منطقه نایسر سنندج با انتقاد از وضعیت مدارس اعلام کرده بود: برای ٥٤٠٠دانش آموز منطقه نایسر تنها ٩ مدرسه وجود دارد.

,

 

,

ابراهیم سلیمانی گفته بود: این تعداد دانش‌آموز در ٢ شیفت که هر شیفت ٥٠٠ تا ٥٢٠ دانش‌آموز را شامل می‌شود در شرایطی بسیار نامناسب به تحصیل می‌پردازند.

,

 

,

, ,

 

,

مدیر سابق ناحیه یک آموزش و پرورش سنندج تعداد دانش‌آموزان کلاس‌های ١٢ متری مدارس نایسر را ٤٠ نفر اعلام کرده بود و گفته بود: شرایط بهداشتی و روحی روانی لازم برای تحصیل در این کلاس‌ها فراهم نیست.

,

 

,

سلیمانی،" نبود دبیرستان در مناطق نایسر، دوشان و قار" را یکی دیگر از معضلات کمبود فضای آموزشی در این مناطق عنوان کرده بود.

,

 

,

, ,

 

,

هر چند در بازدید از این کانکس‌ها، چهره شاداب و خندان دانش آموزان و معلم انرژی ویژه‌ای به ما می بخشید، اما زنگ خطری جدی برای مسئول و نهادهای مرتبط با امر مدرسه سازی و تامین اعتبار برای افزایش سرانه دانش آموزی است.

,

 

,

همچنین وضعیت نامناسب محوطه یکی دیگر از مدارس نایسر و نبود گارد مناسب و فنس محافظ به دلیل ارتفاع زیاد دیوار حایل با زمین از دیگر خطرات مدارس نایسر است.

,

 

,

, ,

 

,

دو شیفته شدن مدارس و تراکم بالای کلاس‌ها، ادغام نامتجانس شیفت‌های تحصیلی و همچنین وضعیت نامناسب معابر منتهی به مدارس از دیگر معضلات مدارس نایسر سنندج بوده که نیازمند توجه ویژه است.

,

 

,

موضوع کمبود فضای آموزش در استان کردستان داد نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی را نیز در آورد و پیشتر سید احسن علوی، نماینده‌ی مجلس از شهرهای سنندج، دیواندره و کامیاران به هنگام سفر وزیر آموزش و پرورش به استان کُردستان گفته بود: آموزش و پرورش در کُردستان، باری به هر جهتی است.

,

 

,

 طبق آمار عضو کمیسیون تلفیق مجلس، یک هزار و ١٩٢ مدرسه تخریبی(٤٠ درصد) در ١٠ شهرستان استان کُردستان وجود دارد.

,

 

,

کمبود فضای آموزشی در استان کُردستان در حالی است که در استان آذربایجان‌شرقی، ٨٦ مدرسه وجود دارد که تنها در ١٠ مدرسه درس تدریس می‌گردد.

,

 

,

چندی پیش هم سید فواد حسینی مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج  در نشست شورای آموزش و پرورش استان گزارشی از سرانه زمین با کاربری آموزشی در سطح کشور ارائه کرد و با بیان اینکه میزان سرانه زمین با کاربری آموزشی در سطح کشور 12 متر مربع است، گفته: در منطقه منفصل شهری نایسر این میزان 15 سانتی متر مربع است.

,

 

,

وی با اشاره به مشکلات مناطق حاشیه شهری، تامین زمین با کاربری آموزشی را یکی از مشکلات پیش رو به ویژه در منطقه نایسر سنندج عنوان کرده و گفته: هم اکنون 100 درصد اعتبار ساخت دو باب مدرسه تامین شده است اما به دلیل نبود زمین مناسب، کار احداث مدارس با مشکل مواجه شده است .

,

 

,

, ,

 

,

حسینی با بیان اینکه در ناحیه منفصل شهری نایسر سنندج دبیرستان دوره دوم متوسطه وجود ندارد و این موضوع موجب ترک تحصیل دانش آموزان می شود، افزوده: در سایر مناطق حاشیه شهر از جمله آساوله نیز همین مشکل وجود دارد و ضرورت دارد در این خصوص چاره اندیشی شود .

,

 

,

گفتنی است براساس آمار آموزش و پرورش استان کُردستان، هم اکنون چیزی حدود ٢٦٠ هزار دانش‌آموز در مدارس این استان مشغول به تحصیل هستند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه