اخبار داغ

اندر حکایت بی‌سر و سامانی روز بازار کمیجان؛

قُرق بازار از سوی دست‌فروشان استان‌های مجاور/بازار محلی به شیوه سنتی در کمیجان احداث می‌شود

قُرق بازار از سوی دست‌فروشان استان‌های مجاور/بازار محلی به شیوه سنتی در کمیجان احداث می‌شود
بازار روز شهرستان کمیجان، در روز چهارشنبه برپا می‌شود و متأسفانه بیشتر فروشندگان آن از شهرها و استان‌های همجوار هستند تا فروشندگان بومی و کمیجانی.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سلام کمیجان؛ با نگاهی گذرا به هر شهر کوچک و بزرگ، «بازار روزها» توجه هر فردی را به خود جلب می کند. دست فروشان محلی و حتی از شهرهای مجاور در یک روز خاص در نقطه ای از شهر جمع شده و اقدام به فروش اقلام و کالاهای خود می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سلام کمیجان, سلام کمیجان, سلام کمیجان,

در روزهای پایانی سال این «روز بازارها» با استقبال بیشتر مردم منطقه همراه است، تا جایی که برخی از افراد خرید مایحتاج خود را فقط در همان روز از هفته و در بازار روزها انجام می‌دهند.

,

دست‌فروشان در این بازارها بدون پرداخت عوارض و مالیات، اجناس خود را با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسانند. در بین فروشندگان هستند کسانی که با سوء استفاده از این بازار روزها کالای قاچاق یا حتی نامرغوب را با قیمتی گزاف به فروش می‌رسانند.

,

بازار روز شهرستان کمیجان، در روز چهارشنبه برپا می‌شود و متأسفانه بیشتر فروشندگان آن از شهرها و استان‌های همجوار هستند تا فروشندگان بومی و کمیجانی.

,

, ,

با وجود این‌که «چهارشنبه بازار» کمیجان در راستای اقتصاد مقاومتی و برای ارائه محصولات محلی و بومی و کم رنگ کردن نقش دلال ایجاد شده اما در اوضاع نابسامان اقتصادی و معیشتی کشور و کم شدن قدرت خرید مردم تاحدودی رضایت نسبی مردم را از آن خود کرده است و محیطی مناسب برای خرید برخی از خانواده‌های متوسط و اقشار ضعیف محسوب می‌شود.

,

کسبه و اصناف منطقه از این بی‌برنامگی گلایه داشته و نارضایتی خود را از نابسامانی رشد اقتصادی موجود در کمیجان، بارها به گوش مسئولان شهرستانی رسانده‌اند.

,

از سوی دیگر باتوجه به اینکه اکثر دست‌فروشان حاضر در این بازار  از استان‌های همجوار هستند، محیطی مناسب برای ارائه هر نوع اجناس بی‌کیفیت و گاهی غیر بهداشتی است که نیاز به توجه هرچه بیشتر مسئولان در این حوزه دارد.

,

در ماه‌های اخیر مسئولان کمیجان به دنبال ساماندهی اساسی به این بازار در راستای کاهش مشکلات اقشار متوسط و ضعیف جامعه و همچنین ایجاد بازاری برای میوه فروشان هستند تا کشاورزان و مردم شهرستان کمیجان محیطی برای ارائه محصولات خود به مشتریان داشته باشند.

,

براساس قانون، تصمیم‌گیری برای بازار روزها در «کارگروه بازار روز» شهرستان‌ها و با نظر اعضا بررسی و مصوب می‌شود که مسئولیت این کارگروه برعهده شهردار است.

,

شهردار کمیجان:

, شهردار کمیجان:,

انتقال «بازار روز» کمیجان به مکانی دیگر

, انتقال «بازار روز» کمیجان به مکانی دیگر, انتقال «بازار روز» کمیجان به مکانی دیگر,

محمود مرادی، شهردار کمیجان در گفتگو با خبرنگار سلام کمیجان، با اشاره به ساماندهی بازار روزها در این شهرستان گفت: این بازارها با هدف حمایت از تولیدات داخلی و محلی از جمله صنایع دستی، خانگی و روستایی، کارگاهی و کمک به رفع سد معابر عمومی و فروشندگان کم سرمایه داخل شهرها برپا شده است.

, سلام کمیجان, سلام کمیجان, سلام کمیجان,

وی ادامه داد: وجود بازار روز در شهرستان موضوع مهمی است که باید برای آن برنامه‌ریزی مشخصی صورت بگیرد. شهرداری کمیجان ۳ نقطه در این شهر را برای برگزاری چهارشنبه بازار پیش‌بینی کرده است که به فرماندار اعلام شده و پس از مشخص شدن مکان مورد نظر، چهارشنبه بازار به آن منطقه منتقل می‌شود.

,

بازار روزها محلی برای سودجویی

, بازار روزها محلی برای سودجویی, بازار روزها محلی برای سودجویی,

شهردار کمیجان از برپایی این‌گونه بازارها که خود مصداق سد معبر و ایجاد مشکل برای ساکنان شهر است، ابراز نارضایتی کرد و گفت: به عنوان شهردار موافق این نوع بازارها در شهر نبوده و آن را به نوعی تداخل در کار اصناف شهر می‌دانم.

,

وی افزود: معمولا در این بازارها به لحاظ عدم کنترل‌های قانونی اجناس نامرغوب نیز به فروش می‌رسد که در نهایت طبقه ضعیف جامعه آسیب می‌بینند. حتی به واسطه حضور فروشندگانی که صلاحیت لازم را ندارند شاهد بروز مشکلات اخلاقی و بهداشتی باشیم.

,

شهردار کمیجان تصریح کرد: طبق ماده ۸۵ قانون اصناف، مجمع امور صنفی موظف به تشکیل کارگروهی با دبیری شهردار است تا نسبت به راه‌اندازی این بازار روزها تصمیم گیری شود.

,

استفاده از توان کسبه بومی؛ سیاست «روز بازارها»

, استفاده از توان کسبه بومی؛ سیاست «روز بازارها», استفاده از توان کسبه بومی؛ سیاست «روز بازارها»,

مرادی با تاکید بر اینکه در «چهارشنبه بازار» باید از کسبه و ساکنان بومی استفاده شود، گفت: در کارگروه بازار روز کمیجان، تغییر مکان، زمان و معرفی کسبه، تنوع عرضه محصولات در بازار روز و نظارت بر قیمت، برعهده کارگروه موضوع ماده ۸۵ قانون نظام صنفی است.

,

شهردار کمیجان افزود: ما در قانون شهرداری‌ها تنها می‌توانیم از بازارهای محلی حمایت کنیم. بازارهای محلی مکانی برای فروش تولیدات محلی و بومی از جمله صنایع دستی و مشاغل خانگی است، اما به این شکل که عده‌ای از شهرهای دیگر در یک روز خاص به صورت بسیار به کمیجان بیایند و کالای خود را عرضه کنند، با قانون شهرداری‌ها مغایرت دارد.

,

مرادی از ایجاد بازار محلی_سنتی در کمیجان خبر داد و خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های بلندمدت شهرداری ایجاد یک بازار محلی به شیوه سنتی در کمیجان است که هدف آن کاهش واسطه‌ها و ایجاد ارتباط مستقیم میان تولیدکننده و مصرف‌کننده است تا تولید‌کنندگان خود شهرستان در این بازارها حضور پیدا کرده و محصولات باغی و کارگاهی خود را به فروش برسانند.

,

, ,

رئیس اتاق اصناف کمیجان:

, رئیس اتاق اصناف کمیجان:,

به زودی طرح ساماندهی بازار روز کمیجان اجرایی می‌شود

, به زودی طرح ساماندهی بازار روز کمیجان اجرایی می‌شود, به زودی طرح ساماندهی بازار روز کمیجان اجرایی می‌شود,

اسلامی رئیس اتاق اصناف کمیجان در گفتگو با خبرنگار سلام کمیجان، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر در «چهارشنبه بازار» کمیجان دست‌فروشانی بدون مجوز و هویت مشخص اجناس خود را از شهرهای تویسرکان، ملایر، همدان و دیگر شهرهای استان حضور داشته و کالاهای خود را به فروش می‌رسانند.

, سلام کمیجان, سلام کمیجان, سلام کمیجان,

وی افزود: برخی از این دست‌فروشان کالاهای نامرغوب خود را با قیمت‌های زیاد به مردم این شهر می‌فروشند و وجه آن را هم نقدی دریافت می‌کنند.

,

رئیس اتاق اصناف کمیجان خاطرنشان کرد: با ساماندهی این نوع از بازار، هویت هر یک از فروشندگان مشخص شده و اجناس از لحاظ تقلبی بودن، بهداشتی و قانونی مورد بازرسی قرار می‌گیرند. همچنین هریک از فروشندگان و اصناف شهرستان کمیجان هم که تمایل داشته باشند، می‌توانند از غرفه‌های این بازار استفاده کنند.

,

پتانسیل این بازارها چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ فرهنگی بسیار بالا است، اینکه چرا نتوانسته‌ایم تا به حال آنچنان که انتظار می‌رود شاهد رشد و شکوفایی آن باشیم؟ سؤالی است که مسئولان مربوطه باید به آن پاسخ مناسبی دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه