اخبار داغ

گزارشی تحلیل از روز زبان مادری:

پاسداشت هویت یا عقده گشایی پان قومی

پاسداشت هویت یا عقده گشایی پان قومی
ناگفته پیدا است که مسایلی از این جنس باید در فضای عالمانه و به دور از اغراض «پان قومی» بررسی شود چرا که سیاسی شدن این بحث که اغلب از سوی رسانه های معاند صورت می پذیرد؛ باعث انحراف در موضوع پاسداشت زبان مادری می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  ائل ، روز ۲۱ فوریه(دوم اسفند) از طرف یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری و به منظور کمک به تنوع زبانی و فرهنگی انجام شده‌است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  ائل ،,


نامگذاری این روز معمولا در بین افراد با گرایش های نژادپرستانه، بهانه ای بای عقده گشایی های قومیتی روبرو می شود و زبان مادری، تبدیل به مقوله ای ای برای تسویه حساب های سیاسی تحریک شده از سوی دشمنان می شود و سعی می شود از طریق جنجال، گزاره های احساسی و دور از واقعیت را مطرح شود و اصل ماجرا به حاشیه رود.

,
,


ناگفته پیدا است که مسایلی از این جنس باید در فضای عالمانه و به دور از اغراض «پان قومی» بررسی شود چرا که سیاسی شدن این بحث که اغلب از سوی رسانه های معاند صورت می پذیرد؛ باعث انحراف در موضوع پاسداشت زبان مادری می شود.

در سال های متمادی و با تحریک بیگانگان، زبان ترکی در معرض مانورهای سیاسی و سمپاشی های قومیتی قرار گرفته و عده ای با شعار پاسداشت این زبان، عقده گشایی تجزیه طلبانه خود را مطرح می کنند؛ حال آنکه برای حفظ فرهنگ غنی و اصیل آذربایجان نیز قدمی برنداشته اند.

لزوم اهمیت به زبان مادری عده ای را به این گمان می اندازند که این موضوع با وحدت رویه در زبان رسمی کشور منافات دارد و این نگاه عامیانه، ابزاری برای بهانه های «پان ها» جهت عملیاتی کردن اغراض خود می شود؛ اما قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل ۱۵ خلاف این ادعا را بیان می کند.

,
,
,
,
,
,

توجه به زبان مادری با تعصبات مذموم نژادی و شعارهای مطرود جدایی‌طلبانه فرسنگ‌ها فاصله دارد

, توجه به زبان مادری با تعصبات مذموم نژادی و شعارهای مطرود جدایی‌طلبانه فرسنگ‌ها فاصله دارد,

همچنین سید غلامرضا فلسفی، از کارشناسان حوزه آموزش و پرورش در اهمیت پاسداشت زبان مادری می گوید: توجه به زبان مادری در مقام یکی از مولفه‌های وحدت ملی به معنی نفی آموزش زبان رسمی کشور نبوده و با تعصبات مذموم نژادی و شعارهای مطرود جدایی‌طلبانه فرسنگ‌ها فاصله دارد.

,

فلسفی با بیان اینکه توطئه دانستن آموزش زبان مادری در کشوری چند فرهنگی چون ایران و توجه نکردن به مقوله پیوست فرهنگی آن درنگ برانگیز است، اضافه کرد: اگر خواستار مصونیت فرهنگی و صیانت از تمامیت ارضی کشور هستیم،‌ بی‌تردید آموزش زبان مادری می‌تواند یکی از محورهای اصلی تقویت هویت ملی و حفظ امنیت ایران اسلامی محسوب شود.

,

آیت الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی از جمله افرادی است که بیشترین اهمیت را به پاسداشت زبان مادری ترکی می دهد و برخلاف مدعیان ناسیونالیستی، بر وحدت آذری های مسلمان تاکید دارد؛ در این خصوص نکات مهمی بیان کرده که دانستن آن خالی از لطف نیست.

,

اهتمام آیت الله عاملی بر جمع آوری لغات اصیل ترکی و تاکید بر جدیت دولت در حفظ هویت اقوام ایرانی

, اهتمام آیت الله عاملی بر جمع آوری لغات اصیل ترکی و تاکید بر جدیت دولت در حفظ هویت اقوام ایرانی,

آیت الله عاملی در سخنرانی خود در جمع دانشجویان با بیان اینکه نگاه امنیتی مسئولین دولتی به موضوع زبان مادری را قبول ندارد؛ در بحث هویت با اشاره به اصل زبان مادری می گوید: بنده در جلسات شورای فرهنگ عمومی تاکید داشته ام که مسئولین طوری برنامه ریزی نمایند که اصالت زبان آذری از بین نرود و حتی شخص بنده به جمع آوری لغات اصیل زبان ترکی اقدام نموده ام.

,

تاسیس فرهنگستانی که در پس وعده های روحانی گم شد

, تاسیس فرهنگستانی که در پس وعده های روحانی گم شد,

امام جمعه اردبیل همچنین در سال ۹۱ خواستار تاسیس فرهنگستان زبان آذری و جدیت دولت در حفظ هویت تمامی اقوام ایرانی از جمله زبانهای محلی و قومی بود و این ها را منافات با وحدت ملی نمی داند؛ موضوعیب که روحانی در سفر انتخاباتی خود به آذربایجان شرقی، تاسیس آن را داده بود؛ اما در پس وعده های دیگر او گم شد.

,

آیت الله عاملی همچنین طی سخنانی در روز ۱۹ ژانویه با عنوان روز «آذری های مسلمان» خواستار تشکیل یک موسسه فراگیر مدنی و مردمی با حضور نمایندگان تمام آذری‌های جهان به منظور تکریم روز ۱۹ ژانویه این روز جهانی شد و افزود: ما از کنار مرقد شیخ صفی‌الدین اسحق اردبیلی و از کنار مزار شاه اسماعیل صفوی خطایی، روز ۱۹ ژانویه را گرامی داشته و در کنار مرقد شاه اسماعیل صفوی عهد می‌بندیم، حفظ یکپارچگی وطن تاریخی تمام آذری‌های جهان یعنی ایران و ترویج محبت و ولایت و اندیشه ناب اهل بیت پیامبر گرامی اسلام (ص) را به عنوان دو رسالت اصلی او ادامه دهیم.

,

موضوع صحبت کردن با فرزندان به زبان مادری در محیط خانواده، از جمله دیگر مباحثی است که متاسفانه در برخی خانواده ها کمتر بدان توجه می شود. برای اهمیت این مساله لازم است به تذکر رهبر معظم انقلاب به مادر آذری زبان در دیدار صمیمی خانواده شهدا با معظم له اشاره کنیم که آیت الله العظمی خامنه ای به آن مادر که به فرزند خود زبان مادری یاد نداده بود؛ سفارش کردند که از تکلم به زبان مادری با فرزند خود غافل نشوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه