اخبار داغ

«وین» میزبان مشاهیر ایرانی؛

داستان این چهار نفر/ سوال یک شهروند اتریشی از مسافر ایرانی!

داستان این چهار نفر/ سوال یک شهروند اتریشی از مسافر ایرانی!
شاید لازم بود کسی در پایان عمر از خیام بپرسد که کدام‌یک از دانش‌ها و هنرها را بیش‌تر دوست دارد!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، شاید به عنوان یک ایرانی برای شما جالب باشد که در وین، پایتخت اتریش و درست در مقابل دفتر سازمان ملل مجسمه چهار شخصیت برجسته ایرانی به نمایش گذاشته شده است! این چهار مجسمه در قالب یک چهارطاقی با ویژگی‌های معماری ایرانی در مجاورت دفتر سازمان ملل قرار گرفته است. این چهارطاقی با اشکال هنری ایرانی تزیین شده و شامل مجسمه‌ 4 دانشمند مشهور ایرانی یعنی «ابن‌سینا»، «ابوریحان بیرونی»، «محمد زکریای رازی» و «عمر خیام» است. نصب این تندیس‌ها در سال 2009 و در زمان دولت اسبق جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

اما یک مسأله مهم در این میان وجود دارد! فرض کنید که روزی گذرمان به وین افتاد و یک شهروند اتریشی از ما به عنوان یک ایرانی سوال کرد که این مجسمه‌ها، نمادهای چه کسانی هستند؟ چند نفر از ما قادریم که سه دقیقه درباره ابوریحان بیرونی سخن بگوییم؟ یا چند نفر از ما می‌توانیم درباره رازی چیزی جز کشف الکل یا داستان احداث بیمارستان را بیان کنیم؟ از ابن سینا چقدر می‌دانیم؟ چند رباعی از خیام را به خاطر داریم و یا اصلا چند نفر از ما دست‌کم یکبار تمامی رباعیات خیام را خوانده‌ایم؟

,

هرچند در دنیای واقعی بخش اعظم ماهی‌ها پیش از آن‌چه از آب بگیریمشان می‌میرند اما بیایید همین الان کمی درباره این بزرگان بشنویم!

,

فینر جرالد یکی از افرادی بود که رباعیات خیام را به زبان انگلیسی ترجمه کرد و دکتر الهی قمشه‌ای هم مقدمه‌ای بر اثر او نوشت. لابد رباعیات این شاعر نام‌آوازه ایرانی، برای انگلیسی‌زبان‌ها هم جذاب بوده است! برخی از سایت‌های لاتین نوشته‌اند که شعر گفتن برای خیام چیزی در حد سرگرمی بوده است چرا که او دانش‌های بسیارِ دیگری نیز داشته است. ما البته می‌دانیم که این گزاره چندان دقیق نیست! اما حقیقت آن است که خیام علاوه بر شاعر بودن، یک ریاضیدان، فیلسوف، فیزیکدان و ستاره شناس نیز بوده است و شاید لازم بود کسی در پایان عمر از او بپرسد که کدام‌یک از این دانش‌ها و هنرها را بیش‌تر دوست دارید؟ شاید خیام شاعری را برمی‌گزید تا امروز گمان نشود که شعر برای خیام یک سرگرمی بوده است!

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

از خیام که بگذریم ابوریحان بیرونی هم عالمی دارد! فایننشال تریبون، روزنامه انگلیسی زبان چاپ تهران، در جولای 2015 ضمن انتشار تصویر و اخبار مربوط به نصب مجسمه چهار اندیشمند ایرانی در مقابل دفتر سازمان ملل در وین، درباره ابوریحان بیرونی نوشت:«از نگاه برخی، ابوریحان بیرونی(تولد 973، مرگ 1048) بنیانگذار هندشناسی است. او در زمینه های مختلفی همچون نجوم، شیمی، جغرافیا و زمین شناسی فعالیت می کرد.»

,

درباره ابن سینا هم هرچند سخن بسیار است اما باید به نکته مهم تری از زندگینامه وی اشاره کرد. البته پیش از اصل سخن، لازم است یادآوری شود که ما در ایران ابن سینا را بیشتر به عنوان نام مراکز درمانی می شناسیم و بس! البته جالب است بدانید در ابوظبی هم یک مرکز درمانی به نام ابن سینا وجود دارد. بگذریم... در حال حاضر ترکیه با سرعتی باورنکردنی در پی تصاحب مشاهیر ایران است. از مولانا جلال الدین بلخی گرفته تا ابوالحسن خرقانی! در ترکیه حتی برای ملانصرالدین هم مقبره ای ساخته اند و سالانه گردشگران بسیاری را به سر مزار وی می کشانند! اما آن ها به آنچه که تا کنون تصاحب کرده اند رضایت نداده اند و ابن سینا را هم از آن خود می دانند! اگر به عنوان یک ایرانی این موضوع برای شما مهم است که قاعدتا برای شناختن هرچه بیشتر پور سینا تلاش خواهید کرد! دکتر سیدحسین نصر، کتابی دارد به نام «سه حکیم مسلمان» که البته نثر و محتوای آن کمی پیچیده است اما به خواندنش می ارزد!

,

در مورد رازی هم سخن بسیار است اما باز هم باید به نکته مهم تری اشاره کرد. اگر فرصت کردید سری به یکی از کتابخانه های شهرتان بزنید و ببینید چند کتاب درست و حسابی با ادبیاتی روان درباره رازی وجود دارد. اگر به نتیجه مشخصی رسیدید آن را با ما در میان بگذارید! البته یادتان باشد که جوینده یابنده است.

,

کوتاه سخن؛ امیدواریم که روزی گذرتان به وینِ اتریش بیفتد!

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه