اخبار داغ

پتروشیمی مهاباد به ادعاهای محمودزاده پاسخ داد

پتروشیمی مهاباد به ادعاهای محمودزاده پاسخ داد
مجتمع پتروشیمی مهاباد در پاسخ به حاسیه سازی های نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی جوابیه ای صادر کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مکریان؛ طرح احداث شرکت پتروشیمی مهاباد در سال1381 تصویب و این شرکت در سال 1384 با شماره 244289 در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری به ثبت رسیده است. فعالیت های مهندسی طرح در سال 1386 و کارهای ساختمانی آن در اوایل سال 1389 آغاز گردید. برنامه اتمام عملیات نصب و ساختمان و  راه اندازی طرح نیمه دوم سال 1394 است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مکریان,
پتروشیمی مهاباد علی رغم آغاز فعالیت تولیدی خود در دی ماه 94 با چند ماه تاخیر و به دستان رئیس جمهور و در حاشیه سفر روحانی به این شهرستان در 11خرداد ماه سال 95 به صورت رسمی به بهره برداری رسید.
,
مجتمع پتروشیمی مهاباد یکی از طرح های پتروشیمی ١٢ گانه در امتداد خط لوله اتیلن غرب است که با هدف ایجاد کار و اشتغال و تولید مولد و همچنین توسعه صادرات پترو شیمیایی و استفاده بهینه از منابع گازی کشور و ایجاد ارزش افزوده بر روی سرمایه‌های ملی با مشارکت پتروشیمی ایران و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شکل گرفته است.
,
این مجتمع که عنوان بزرگترین واحد تولیدی صنعتی استان آذربایجان غربی را به خود اختصاص داده است از همان ابتدای آغاز به کار نماینده فعلی مهاباد با سنگ اندازی ها و اظهار نظرهای هدفدار محمودزاده روبه رو شده است.
,
نماینده مردم مهاباد در مجلس بارها به اشکال مختلف زبان به انتقاد از وضعیت پتروشیمی مهاباد گشوده است. 
,
از نارضایتی از نحوه جذب نیرو تا ادعای کمبود نیروهای بومی در این مجموعه و اخیراً هم ادعای جالب عدم پرداخت عوارض آلایندگی پتروشیمی مهاباد به شهرداری این شهر، دهیاریها و آموزش و پرورش شهرستان مهاباد در تذکرش به وزیر اقتصاد.
,
این نماینده مجلس که با بهره گیری از اختیارات قانونی نمایندگی پای تحقیق و تفحص مجلس را به پرونده پتروشیمی مهاباد باز کرد؛ دقیقا یکسال پیش و قبل از اعلام نتایج قطعی و رسمی این تحقیقات در مصاحبه ای از وجود برخی تخلفات در پروسه واگذاری این مجتمع پرده برداشت و جالب اینکه تا کنون هیچ سندی برای اثبات این ادعای خود ارائه نکرده است.
,
تکرار ادعاهای غیر مستدل نماینده مهاباد به جلسات و نطق ها و تذکرات پارلمانی محدود نشد و وی در سخنرانی استقبال از روحانی ادعاهای خود را تکرار کرد و در جمع شهروندان مهابادی با پاسخ قاطع رئیس جمهور با مضمون بی اعتباری این مدعا روبرو شد.
,
این سخنان رئیس جمهور خطاب به مطرح کنندگان بومی شدن کامل استخدامی های در پتروشمی مهاباد سبب شد محمودزاده از همراهی روحانی در مراسم افتتاح مجتمع عظیم پتروشیمی مهاباد محروم شود.
,
پافشاری محمودزاده بر حاشیه سازی برای پتروشیمی مهاباد پاسخ صریح این مجتمع را در پی داشته است.
,
جوابیه ی روابط عمومی پتروشیمی مهاباد که در اختیار خبرگزاری های مختلف قرار گرفته است به شرح زیر می باشد:
,
1 - موارد مرتبط با عدم استخدام واستفاده نیروهای بومی درمشاغل مهم
,
در رابطه با نحوه انتخاب و استخدام پرسنل مورد نیاز شرکت پتروشیمی مهاباد همانگونه که بارها از طریق جراید ورسانه های مختلف عنوان شده است ، نیروهای مورد نیازاین شرکت از طریق آزمون سراسری و براساس قوانین و مقررات استخدام کشوری و نیز نظارت مسئولین وقت شهرستان در سال 1392 براساس تخصصهای مورد نیاز وشیوه نامه وزارت نفت انتخاب و بکارگیری  شده اند وآخرین اطلاعات مربوط به ترکیب نیروهای بومی و غیر بومی مشغول در این شرکت جهت ملاحظه عموم در جدول ذیل ارائه می گردد، که صحت وسقم آن از طریق مراجعه به اداره تامین اجتماعی شهر مهاباد قابل پیگیری میباشد .
,
در بخش دوم مزید اطلاع مردم فهیم شهرستان مهاباد در رابطه با ادعای نماینده محترم مبنی بر عدم استفاده نیروهای بومی در مشاغل مهم در شرکت پتروشیمی مهاباد ، به اطلاع میرساند از تعدادکل 30 نفر از روساومدیران  واحدهای مختلف مجتمع پتروشیمی مهاباد تعداد 18 نفر بومی شهرستان مهابادکه در بخش های بسیار مهم وکلیدی مجموعه مشغول کار به می باشند. از جمله روسای واحدهای تعمیرات ،  برق وابزار دقیق ، منابع انسانی،آزمایشگاه، سرویس های تعمیراتی وگارگاه مرکزی،HSE، انبار کالا و ... همه بومی شهرستان مهاباد می باشند.
,
2 - موارد مرتبط با آلایندگی محیط زیست و پرداخت عوارض مربوطه :
,
 در خصوص اظهارات نماینده محترم در خصوص عدم پرداخت عوارض آلایندگی از سوی شرکت پتروشیمی مهاباد به استحضار میرساند، تولید پایدار با رویکرد حفظ محیط زیست از سیاستهای بارز مجموعه پتروشیمی مهاباد بوده، که درهمین راستا ازابتدای شروع عملیات بهره برداری وتولید (20/10/1394)، این شرکت نسبت به بکارگیری کلیه تمهیدات لازم درجهت  کنترل وجلوگیری از ورود موادآلاینده به محیط زیست براساس استانداردهای ابلاغی ازسوی سازمان حفظ محیط زیست اقدام نموده وهمچنین نتایج گزارشات نمونه برداریهای اداره کل حفاظت محیط زیست استان در قالب نظارت های مداوم مستقیم وغیر مستقیم (آزمایشگاه معتمد) بصورت ماهیانه دلالت بر این واقعیت دارد که مجتمع پتروشیمی مهاباد هیچگونه آلایندگی  زیست محیطی ندارد و براین اساس گواهی عدم آلایندگی مجتمع پتروشیمی مهاباد از ابتدای بهره برداری وتولید توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشورصادرو به سازمان  امور مالیاتی اعلام گردید .
,
لذا طبق تبصره 1 ماده 38 قانون  مالیات بر ارزش افزوده شرکتهایی که ذاتاً آلاینده نباشند و یا  نسبت به رفع آلایندگی اقدام نموده باشند مشمول پرداخت عوارض آلایندگی نمی باشند این شرکت نیز از ابتدا آلاینده نبوده و به هیچ عنوان مشمول پرداخت عوارض مذکور نمی باشد. در اقدامی دیگردر راستای رعایت استانداردهای بین المللی ایمنی وحفظ محیط زیست این شرکت موفق به اخذ گواهینامه های استاندارد رعایت اصول ایمنی(OHSAS:18001) واستاندارد رعایت الزامات بین المللی حفاظت محیط زیست(ISO:14001)  از شرکت بین المللی SGS سوئیس گردید واین دلیل دیگری برعدم آلایندگی و رعایت استانداردهای حفظ محیط زیست  از سوی شرکت پتروشیمی مهاباد می باشد.
,
بدون شک استمرار حاشیه سازی هایی این چنین در نهایت موجب نگرانی سرمایه گذاران و بالا رفتن ریسک سرمایه گذاری در این منطقه را در پی خواهد داشت.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه