اخبار داغ

رئیس دانشگاه پیام نور استان کردستان:

ضرورت فراهم کردن زمینه آموزش رسمی زبان مادری

ضرورت فراهم کردن زمینه آموزش رسمی زبان مادری
رئیس دانشگاه پیام نور استان کردستان گفت: مسوولین و دست اندرکاران امر باید زمینه آموزش رسمی زبان های مادری در کنار زبان فارسی را که عامل انسجام ملی است، فراهم نمایند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کرددانش، دکتر اسکندر مرادی رئیس دانشگاه پیام نور استان کردستان پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی زبان مادری که در محل سالن همایش دانشگاه پیام نور سنندج برگزار شد، اظهار کرد: یکی از زیبایی‌های اجتماعی و فرهنگی ایرانیان که متاثر از محیط طبیعی  و جغرافیای سرزمین وسیع ایران است، وجود زبان‌ها، لهجه‌ها و گویش‌های متفاوت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کرددانش,

 

,

وی در ادامه افزود: در طول تاریخ تفاوت‌های زبانی ایرانی به غنای فرهنگی و تمدن ایرانی‌ها افزوده است.

,

 

,

رئیس دانشگاه پیام‌نور استان کردستان تصریح کرد: در روز جهانی زبان مادری ما باید توجه بیشتری به جنبه فرهنگی و تمدن ایرانی‌ها بپردازیم چون بدون شک پردازش زبان‌های ایرانی منجر به غنای بیشتر تمدن ایرانی و انسجام محکمتر اجتماعی و فرهنگی ایرانیان می‌گردد.

,

 

,

مرادی تاکید کرد: از دیدگاه من زبان کردی یکی از منسجم‌ترین و منظم‌ترین زبان‌ها است.

,

 

,

وی با بیان اینکه کسانی که به زبان مادری خود اشرافیت کامل دارند دیگر زبان‌ها را به خوبی درک می‌کنند، اذعان کرد: دانشگاه پیام‌نور استان کردستان یکی از فعالترین مراکز برای خدمت، آموزش و گسترش زبان کردی و زبان مادری منطقه در استان است.

,

 

,

رئیس دانشگاه پیام‌نور استان کردستان در پایان عنوان کرد: امید است مسوولین و دست‌اندرکاران به این امر اهمیت بیشتری بدهند و لوازم و اسباب ضروری برای آموزش رسمی زبان‌های ایرانی  یا مادری در کنار زبان فارسی که عامل انسجام است را فراهم نمایند.

,

, ,

محمد صدیق زاهدی  استادیارگروه زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در ادامه این مراسم عنوان کرد: زبان مهمترین و انعطاف پذیرترین عنصر سمبلیک از میان عناصری است که سنگ بنای هویت شمرده می شود.

,

 

,

محمد صدیق زاهدی  با بیان اینکه اهمیت زبان مادری به عنوان آموزش در مدارس در بسیاری از کشورها با بدویت همراه است ، تاکید کرد:  آموزش با زبان مادری اعتماد به نفس، اشتیاق و خودباوری و ترغیب به تحصیل را به همراه دارد.

,

 

,

مدرس آموزش ادبیات و زبان کردی در دانشگاه های استان کردستان با بیان اینکه هیچ میراثی ارزشمندتر از زبان مادری نیست، تصریح کرد: اگر زبان مادری هر منطقه ای به فراموشی سپرده شود، هویت فرهنگی آن شهر و دیار نابود می گردد.

,

 

,

عدنان برزنجی  چهار اصل کلیدی را در نهادینه کردن زبان مادری ضروری عنوان کرد و افزود: فرد، خانواده، جامعه و حاکمیت در گسترش و ماندگاری آموزش زبان مادری دخالت دارند.

,

 

,

استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور سنندج، اظهار کرد: با توجه به شکل گیری پردازش های عمیق هیجانی و عاطفی با زبان مادری، پس یادگیری و خواندن و نوشتن به زبان مادری به رشد عاطفی و هیجانی انسان و همچنین سلامت روح و روان او کمک می کند.

,

 

,

حسن غریبی در پایان این مراسم، یادآور شد: چون مفهوم سازی به زبان مادری شکل می گیرد، یادگیری و یادگرفتن با زبان مادری به رشد شناختی و آمادگی شناختی افراد برای یادگیری دیگر زبانها کمک می کند.

,

 

,

, ,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه