اخبار داغ

حاشیه نشینی، رنج نامه بندرعباسی ها؛

زندگی با طعم مرگ در لبه پرتگاه / سکونتگاه های غیر رسمی زخمی بر پیکره پایتخت اقتصادی کشور

زندگی با طعم مرگ در لبه پرتگاه / سکونتگاه های غیر رسمی زخمی بر پیکره پایتخت اقتصادی کشور
زندگی ۵۰۰ خانواده در مناطق پرخطر و فاقد زیرساخت های مناسب شهری در بندرعباس گویای مرگ مجسم با زندگی در لبه پرتگاه های بدون حصار است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازهرمز؛ بافت شهری یا به عبارتی ساخت و سازهای اصولی و مبلمان شهری یکی از مهنرین آیتم های زندگی شهرنشینی در اکثر نقاط دنیاست به گونه ای که با روحیات همه شهرنشینان به نوعی درهم آمیخته و تمام جنبه های زندگی ساکنان شهری را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

مبلمان شهری یکی از مهمترین عواملی می باشد که در هویت بخشی و زیبایی دارای اهمیت فراوانی است به گونه ای که براساس اصول شهرسازی  باید متناسب با ویژگی های طبیعی بوده  و علاوه بر آن تناسب  و قرابت با برخی از ویژگی ها همچون رفتارهای فرهنگی و اجتماعی شهر نیز باید در نظر گرفته شود.

,

ساخت و سازهای شهری باید متناسب با ظرفیت های تفریحی، آموزشی و فرهنگی هر ناحیه ساخته شود؛ اما با نگاهی به شهرها و محیط اطراف متوجه می شویم که این شاخص ها در ساخت وسازهای شهری هیچ گونه کاریرد و جایگاهی ندارند.

,

به یقین می توان می گفت که مردم هر منطقه جز اولین متضررین ساخت و سازهای غیرمجاز هستند لذا باید تلاش بیشتری برای جلوگیری از این گونه ساخت و سازها صورت گیرد.

,

 بندرعباس یکی از مهمترین مراکز استراتژیک و تجاری ایران به دلیل پتانسیل های بالای اقتصادی و موقعیت خاص شغلی بصورت مداوم شاهد مهاجرت افراد مختلف از سایر شهرها و روستاها با قومیت های گوناگون است به نحوی لقب ایران کوچک را همچون سایر القاب با خود به یدک می کشد.

,

مهاجرت های پی درپی یه شهر اقتصادی همچون بندرعباس، پیامدهای محتلفی از جمله  بافت های شهری نامناسب، فرسودگی، بی نظم در ساخت و سازها و در نهایت کاهش صریب امنیت را به همراه دارد.

,

, , ,

 حاشیه نشینی گویای حقایق دردناکی است

,

با گشت و گذار در محلات حاشیه ای شهر بندرعباس شاهد خانه هایی خواهید بود که بر روی کوه ها و تپه هابنا شده اند و یا اینکه سقفشان دقیقا در دامنه های پایینی کوه قرار گرفته است که در نگاه اول خانه های تپه ای ماسوله درذهن بینندگان تداعی می شود اما باطن این نظاره ها، گویای حقایق بس دردناک تری است.

,

وجود خانه های غیر استاندارد و فاقد سند در پایتخت تجارت کشور پیامدهای مختلفی از جمله میزان افزایش آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی و قانونی، کاهش سطح سواد و مهارت های زندگی، بالا بودن میزان فقر، بیکاری و انواع جرائم از جمله سرقت و نزاع‌های فردی و دسته جمعی را در پی دارد.

,

خانه های غیراستاندارد در کنار و روی کوه های که شکاف های عمیقی را بر پیکره خود نمایان ساخته اند بیشترین سهم اقشار کم درآمد جامعه ای است که نه تنها توانایی خرید سکونتگاه امن در بهترین نقطه شهر را ندارند بلکه به دلیل قعال شدن گسل ها با وجود کوچه های باریک و تنگ هر آن باید خود را برای مخاطرات بس جبران ناپذیری آماده کنند.

,

محلات مختلفی از قبیل نخل پیرمرد (اتوبان شهید رجایی)، دوراهی ایسینی و درخت سبز تنها بخش اندکی از شهر بندرعباس هستند که با خطرات ناشی از حاشیه نشینی دست و پنج نرم می کنند که به دلیل عدم توانایی مالی به زندگی در بافت های غیر استاندارد تن داده اند.

,

, , ,

 مرگ مجسم پیامد زندگی در لبه پرتگاه های بدون حصار

,

بتول زوبین، یکی از ساکنان محله حاشیه شهر بندرعباس در گفت و گو با خبرنگار هرمز با اشاره به اینکه سابقه ۱۴ساله سکونت در محله نخل پیرمرد اظهار کرد: از آنجایی که هزینه مسکن بیشتر از توان مالی مان بود به ناچار دامنه کوه را محلی برای زندگی خود انتخاب کردیم.

, هرمز,

وی با اشاره به کاهش ضریب امنیت در سکونتگاه های حاشیه شهر گفت: ساکنان این محلات علاوه بر اینکه امنیت جانی ندارد، زباله هایی که از بالای کوه به پشت خانه هایمان انداخته می شود سلامت محیطی مان را به خطرمی اندارند.

,

این شهروند بندرعباسی بااشاره به وقوع حوادث ناگهانی و غیرمترقبه بیان کرد : نبود مقاومت و استحکام کافی درساخت و سازهای خانه در هنگام وقوع زلزله، گسل و ریزش کوه سبب وحشت و به خطر افتادن جان ساکنان این منطقه می شود ، همچنین گاهی افتادن ته مانده سیگار آتش سوزی را با خود به همراه داشته است.

,

زوبین با اشاره به نبود حصار در لبه کوه ها افزود: از آنجایی که ساخت منازل مسکونی در چنین محیط هایی برای شهروندان و به خصوص فرزندانمان خطرات جدی را به همراه دارد لذا با استفاده از سنگ وسیمان تا حد ممکن برای مقاوم شدن خانه هایمان اقدام کرده ایم.

,

, , ,

زینب حیدری، یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی اظهار کرد: از آنجایی که خانه مان در پایین کوه قرار دارد لذا افرادی که در بالای کوه قرار دارند بر خانه هایمان اشراف کامل دارند لذا در طول روز  هنگام رفت و آمد به حیاط باید مراقب پوشش خود باشیم.

,

حیدری با اشاره به ضریب پایین امنیت خانه ها در مناطق حاشیه نشین گفت: سرقت اموال ساکنان حاشیه نشین شهری از مشهودترین جرائم در این مناطق می باشد که گاهی درگیری صاحبان اموال با سارقان، جان افراد را با خطرات جدی مواجه کرده است.

,

وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی در این مناطق تاکید کرد:  آلودگی ها و بوی تعفن  ناشی از سرازیر شدن فاضلاب ها به خانه ها نه تنها سبب تجمع انواع حشرات و جانوران موذی شده بلکه شرایط زندگی را برایمان دشوار کرده است.

,

خانه های تصرفی مکان امنی برای زندگی نیستند

,

علیرضا صفا، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در گفت و گو با خبر نگار هرمز بااشاره به اینکه بافتهای فرسوده نسبت به گذشته تغییر کرده اند، اظهار کرد: بافت فرسوده شاید آن چیزی نبوده که مد نظر ماست و در حال حاضر خانه های تصرفی مکان امنی برای زندگی نیستند.

, هرمز,

وی با تاکید بر اینکه  تصرفات غیر مجاز خانه هایی هستند که اصول ساخت و ساز در آن ها رعایت نشده و نظارتی بر آنها نبوده است، گفت: در راستای رفع مشکل بافت های فرسوده باید تسهیلاتی در اختیار مردم قرار داده شود تا هر چه سریعتر این معضل اجتماعی شهرمان برطرف شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه