اخبار داغ

یادداشت /

کارآفرینی روستائیان عامل رشد و توسعه روستایی

کارآفرینی روستائیان عامل رشد و توسعه روستایی
کارآفرینی تنها راه اشتغال در روستائیان نیست،اما توجه به روحیه ی کارآفرینی در بین روستائیان ، به ویژه کشاورزان می تواند گره از مشکلات آن ها باز کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از http://آوای ورزقان :توسعه کارآفرینی و ایجاد شرکت های کوچک و زود بازده با هدف تامین مایحتاج روستائیان و ایجاد اشتغال نقش موثری در اقتصاد روستائیان دارد.

 از آن جایی که جوانان روستایی اغلب از سطح مهارت کمتری برخوردارند، برگزاری دوره های آموزشی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای برای افزایش سطح مهارت از سیاست های اصلی توسعه کارآفرینی در روستاهاست از تمام دهیاران و شورهای شهرستان ورزقان،خاروانا خواهشمندیم در دوره های آموزش های فنی و حرفه ای فعال باشند.

تاسیس شرکت های روستایی، توسعه صنایع تبدیلی و ترویج تعاونی ها از جمله اقداماتی است که افزایش نوآوری و اشتغال و توزیع عادلانه درآمد در روستا را به ارمغان می آورد.

 در این بین از توانمند سازی زنان و دختران روستایی هرگز نباید غافل شد، چرا که زنان در روستا، نقش مهمی در فعالیت های خانواده ایفا کرده و انگیزه لازم برای فعالیت های خود اشتغالی و کارآفرینی و در پی آن کسب درآمد در این طیف پر رنگ دیده می شود. الزاما بدون در نظر گرفتن تجارب  و مطالعه موفقیت های کسب شده و تمرکز صرف بر روی اشتغال، نمی توان به نتایج مطلوبی دست پیدا کرد.

 ایجاد توسعه پایدار روستایی، روستائیان را قادر می سازد تا از طریق اولویت بندی نیازهایشان و سرمایه گذاری روی آن ها با ایجاد زیرساخت های مناسب و ظرفیت های
محلی به اهداف خود برسند.

توجه هر چه بیشتر به روستاها و اشتغال جوانان و جلوگیری از مهاجرت روزافزون آن ها به شهرها باعث می شود تا جوانان روستایی با شور و غرور  وارد فعالیت های کارآفرینانه شوند و خود مولد کار باشند و نه در شهر های بزرگ سرگردان به دنبال کار روند. برای رسیدن به شهرستان کارآفرین باید ابتدا روح کارآفرینی را در کالبد روستاها دمید، چرا که تقویت اصالت پایه های منطقه می تواند در قله های آن تبلور یابد.

طبیعت بکر و منحصر به فرد روستاهای شهرستان ورزقان ،خاروانا و زیبایهایش هنوز نتوانسته مانعی برای مهاجرت سیل عظیمی از روستائیان به شهرها باشد. روستائیان که به امید پیدا کردن شغل و تامین معاش خانواده به حاشیه شهرها کوچ کرده، ولی اغلب هرگز به آرزو و آرمان های ذهنی خود نمی رسند و چه استعدادهایی که در این میان نابود می شود و خانواده هایی که تحت فرهنگ بی در و پیکر شهری دچار تزلزل می گردد.

بنابر این روستاها به عنوان کوچک ترین واحد اجتماعی و بنیان فرهنگ و آداب و رسوم  شهرستان ورزقان ، خاروانا از اهمیت ویژه ای برخوردارند و به تبع آن تلاش برای برطرف کردن مشکلات معیشتی و اقتصادی آن ها مستلزم توجه است.

 کارآفرینی تنها راه اشتغال در روستائیان نیست،اما توجه به روحیه ی کارآفرینی در بین روستائیان ، به ویژه کشاورزان می تواند گره از مشکلات آن ها باز کرده و باعث رشد و توسعه روستایی گردد. از آن جایی که عموم روستاییان منطقه ما از نظر اقتصادی ضعیف بوده و روز به روز با افزایش مهاجرت روستائیان به شهر ها، از جمعیت روستاهای منطقه کاسته شده، رکود اقتصادی بوجود آمده نیز به این فقر دامن زده و به روند تخلیه روستاها سرعت می بخشد.

با تشکرعلی قاسمی آوانسر،
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, http://آوای ورزقان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه