اخبار داغ

رئیس شورای اسلامی شهر دلیجان:

گویش «راجی» به کتب درسی دانش‌آموزان دلیجانی می‌آید

گویش «راجی» به کتب درسی دانش‌آموزان دلیجانی می‌آید
رئیس شورای اسلامی شهر دلیجان گفت: با توجه به موافقت وزارت آموزش و پروش برای اضافه شدن گویش‌های محلی به کتب درسی دانش‌آموزان، در تلاش هستیم تا گویش «راجی» را به کتب درسی دانش آموزان شهرستان دلیجان اضافه کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از  پیام دلیجان؛ زبان مادری، به عنوان هویت فرهنگی و تاریخی هر ملتی است و حفظ این فرهنگ و تمدن سبب پایداری اندیشه‌های هر قومی در طول تاریخ می‌شود؛ بنابراین به واسطه اهمیتی که زبان مادری در حفظ هویت فرهنگی هر منطقه دارد سازمان ملل متحد ۲۱ فوریه را به عنوان روز پاسداشت زبان‌های مادری نام‌گذاری کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیام دلیجان,

گویش راجی لهجه‌ای است که در دوره‌ «ری باستان» در منطقه «تیمره» از مناطق مرکزی ایران رواج داشته و اکنون فقط در بعضی از مناطق شهر دلیجان و روستاهای اطراف مردم به این گویش صحبت می‌کنند.

,

گویش راجی به کتب درسی دانش آموزان دلیجان می‌آید

, گویش راجی به کتب درسی دانش آموزان دلیجان می‌آید, گویش راجی به کتب درسی دانش آموزان دلیجان می‌آید,

رحمان دلاوری، رئیس شورای اسلامی شهر دلیجان با اشاره به اینکه گویش راجی همچنان در بین مردم شهرستان دلیجان زنده است، گفت: مردم منطقه مرکزی ایران به ویژه مردم شهرستان دلیجان و شهرها و روستاهای اطراف به زبان راجی سخن می‌گویند.

,

دلاوری به قدمت این گویش اشاره کرد و افزود: گویش راجی یکی از گویش‌های اصیل و ریشه‌دار زبان فارسی است که قدمت آن به دوره ری باستان برمی‌گردد و بسیاری از کلمات اصیل فارسی از این گویش برمی‌آید.

,

وی با اشاره به اینکه شهرستان دلیجان یکی از مناطق کشور است که از این گویش بهره می‌برد، ادامه داد: اکثر مردم به ویژه جوانان این شهر هم اکنون از این گویش استفاده می‌کنند.

,

رئیس شورای اسلامی شهر دلیجان با تاکید بر اینکه گویش راجی سال گذشته به ثبت ملی رسید، بیان کرد: سال گذشته مراسم رونمایی از این گویش برگزار شد.

,

دلاوری با بیان اینکه امسال به دلیل مشکلات موجود مراسمی ویژه این زبان در سطح شهرستان پیش‌بینی نشده است، ادامه داد: در صورت مهیا بودن شرایط، سال آینده برنامه مناسبی را در خصوص گویش راجی در سطح شهرستان برگزار خواهیم کرد.

,

وی با بیان اینکه حفظ و حراست گویش راجی نیازمند حمایت دستگاه‌های مختلف است، بیان کرد: در تلاش هستیم با پیگیری در وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گویش راجی را به کتب درسی دانش آموزان شهرستان اضافه کنیم.

,

رئیس شورای اسلامی شهر دلیجان خاطرنشان کرد: با موافقت وزارت آموزش و پروش داشته است بسیاری از استان‌ها گویش‌های محلی خود را وارد کتاب درسی دانش آموزان کرده‌اند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه