اخبار داغ

جهانگیری: زمان انتخابات «زیاده‌روی» کردم

جهانگیری: زمان انتخابات «زیاده‌روی» کردم
رابطه‌ام با رهبر معظم انقلاب، رابطه بسیار خوبی است. می‌خواستم از دوران انتخابات که در آن دوران یک کمی از کاندیدا‌های دیگر تندتر رفتم، مقداری زمان هم بگذرد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ معاون‌اول رئیس‌جمهوری مصاحبه‌ای با «فایننشال‌تایمز» انجام داده که روز دوشنبه ٣٠ بهمن در این روزنامه منتشر شد. در ذیل بخش های از گفتگوی اسحاق جهانگیری با «فایننشال‌تایمز»  را می خوانید:

‌شما زمانی پل بین اصلاحات و آقای خامنه‌ای شدید. آیا همچنان این نقش را دارید؟ بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری این نقش را نداشتید؟
پل نشدم. بعد از درگذشت آقای هاشمی دغدغه‌ای به وجود آمد که اصلاح‌طلبان از طریق ایشان دغدغه‌هایشان را به رهبر معظم انقلاب منتقل می‌کردند. الان که آقای خاتمی با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند و اصلاح‌طلبان خودشان را در داخل نظام تعریف می‌کنند، من این را خدمت رهبر معظم انقلاب طرح کردم که ایشان در پاسخ گفتند چه کسی بهتر از خود شما. بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری هنوز به‌طور خصوصی خدمت ایشان نرفته‌ام، ولی ان‌شاءالله حتما می‌روم.

‌چرا نرفتید؟ چون شایعه شده که ارتباط شما با ایشان مشکل پیدا کرده است. همچنین شایعه شده بود که ارتباطتان با آقای روحانی هم خراب شده است.
رابطه‌ام با رهبر معظم انقلاب، رابطه بسیار خوبی است. زمان انتخابات کمی «زیاده‌روی» کردم. می‌خواستم از دوران انتخابات که در آن دوران یک کمی از کاندیدا‌های دیگر تندتر رفتم، مقداری زمان هم بگذرد.  رابطه‌ام با آقای روحانی هم خیلی خوب و صمیمی است و شاید در بین همه دولت‌ها بهترین رابطه بین رئیس‌جمهور و معاون اول در این دولت وجود داشته باشد.

‌شما در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی شرکت خواهید کرد؟
اصلا به اینکه به‌عنوان کاندیدا شرکت کنم، حتی فکر هم نکرده‌ام.

‌می‌توانم از برادرتان بپرسم؟ آیا فکر می‌کنید برادرتان در فساد نقشی داشتند؟
من فقط دراین‌باره یک‌بار گفتم منتظر اعلام نظر قوه قضائیه خواهم ماند و عدم موضع‌گیری در مورد پرونده قضائی ایشان نشان می‌دهد که من در مبارزه با فساد خیلی جدی هستم و هیچ خط قرمزی ندارم. البته ایشان هیچ ارتباطی با دولت نداشته و ندارد. مطمئن هستم که احتمال استفاده از رانت به‌خاطر انتساب به من صفر است.

‌در مورد آقای احمدی‌نژاد. نقش ایشان در سیاست ایران چیست و چرا به پایه‌های نظام حمله می‌کنند؟ ایشان خودشان متهم به فساد هستند، چرا برخوردی با ایشان نمی‌شود و شما فکر می‌کنید باید برخورد شود؟
دیگران باید جواب بدهند. نمی‌دانم چرا جواب نمی‌دهند. من به خودم اطمینان دارم. من در مناظره‌ها یک برگ کاغذ سفید نشان دادم و گفتم این زندگی من است. من فکر می‌کنم این آقایان با سروصدا نمی‌توانند مسائلشان را کنار بگذارند. نمی‌شود از کنار مسائل گذشت. ایشان در حدی نیست که برای نظام بن‌بست ایجاد کند. برای من هم سؤال است که چرا برخورد نمی‌کنند. خودم طرفدار برخورد و دستگیری ایشان نیستم، ولی حتما باید رسیدگی و قضاوت بشود. ایشان اتهاماتی را علیه مقامات رده‌بالای کشور می‌زنند. موضوع آقای احمدی‌نژاد یک کمی پیچیده است.

درون حاکمیت چه کسانی مخالف سرمایه‌گذاری خارجی و موفقیت دولت آقای روحانی هستند؟
به نظر من کسی در ایران مخالف سرمایه‌گذاری خارجی نیست، سپاه هم نیست. اولا سرمایه‌گذاری خارجی سیاست کلی اعلام‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب است. من هم به‌عنوان مسئول اقتصاد مقاومتی از مواردی که دارم پیگیری می‌کنم، جذب منابع و سرمایه خارجی است.
زمان قراردادهای نفت، تغییر جدی در جهت‌گیری‌های قراردادها انجام دادیم، به‌هرحال ما کشوری هستیم که نفت فقط یک موضوع اقتصادی نیست؛ یک موضوع سیاسی نیز هست. وزارت نفت قراردادهای جدیدتری مطرح کرد. IPC به شرکت‌های خارجی گفت شما پول بیاورید، اینجا برداشت کنید و بعد مسئولیت بهره‌برداری با خودتان باشد که از بشکه نفتی که برداشت می‌کنید به‌ازای آن ما یک عددی به شما پرداخت کنیم. این حرف خیلی نویی است؛ برخی از سر دلسوزی فکر می‌کردند قرارداد خوبی نیست و باید مخالفت کنند. یک عده هم از روی لج‌بازی با دولت که چرا این دولت این طرح‌های نو را مطرح می‌کند، مخالفت کردند. در نهایت رهبر معظم انقلاب گفتند موضوع را ببرید در ستاد اقتصاد مقاومتی تصمیم‌گیری کنید و حتی آقای رئیس‌جمهور جلسه‌ای گذاشت و گفت مخالفان هم بیایند. بالاخره اشکالاتی که مطرح می‌شد ما اصلاح کردیم. بعد از اصلاحات رئیس مجلس و دیگران هم این قراردادها را دیدند و تأیید کردند. از آن تاریخ شما حرفی درباره قراردادهای نفتی نشنیدید. توتال بر مبنای همین قراردادها آمد، شرکت‌های دیگر هم برهمین مبنا خواهند آمد.

‌شما جریان مخالف دولت را معرفی نمی‌کنید؟ چه کسانی هستند چه کسانی مقاومت می‌کنند؟ اینها پروژه‌های ملی است.
جریان مقابل دولت با این (پروژه‌های ملی) مخالفت نکردند، بعد از اینکه قرارداد نهایی شد. توتال آمد و دارد کارش را می‌کند. اینکه ما شرکتی داشته باشیم و بگوییم توتال نیاید و بدهید به ما، این در واقع بحث رقابت یک خرده دستوری است. اینکه رقابت باشد ولی شما همه‌اش را بدهید به ما، بله دولت زیر بار چنین کاری نمی‌رود. دولت قدرتش را هم دارد و می‌تواند با قدرت بایستد و از این کارهایش دفاع کند. من در این‌جور جاها قدرت دولت را کم نمی‌بینم. دولت در اقتصاد هر اراده‌ای کند می‌تواند آن را عملیاتی کند. حتی همین نهادهایی که گفته می‌شود اقتصاد کشور دستشان است، دولت اگر بخواهد می‌تواند به آنها ندهد؛ یعنی ما می‌توانیم بگوییم فلان شرکت سپاه در فلان کار حضور پیدا نکند. خیلی جاها بوده است که شرکت خوب کار نکرده، خلع یدش کردیم. مثل برخی پروژه‌ها در بخش راه و بخش نفت. خیلی جاها هم بوده است خوب کار کرده‌اند؛ یعنی کاری که به آنها واگذار کرده‌ایم، خوب عمل کرده‌اند. همین اتوبان غرب تهران از گرمدره تا قزوین که خود من رفتم کلنگ زدم، آقای آخوندی واگذار کرده بود به قرارگاه خاتم‌الانبیا. الان یک سال نگذشته که این اتوبان تا ایستگاه قم تقریبا تکمیل شده است؛ یعنی یک جاهایی که به آنها پروژه واگذار کردیم، خوب کار می‌کنند. به‌هر‌حال این نهاد‌ها یک امکان و ظرفیتی برای کشور دارند، ما که نمی‌توانیم بگوییم از این ظرفیت استفاده نکنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
, ‌شما زمانی پل بین اصلاحات و آقای خامنه‌ای شدید. آیا همچنان این نقش را دارید؟ بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری این نقش را نداشتید؟,
,
,
, ‌چرا نرفتید؟ چون شایعه شده که ارتباط شما با ایشان مشکل پیدا کرده است. همچنین شایعه شده بود که ارتباطتان با آقای روحانی هم خراب شده است, .,
,
,
, ‌شما در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی شرکت خواهید کرد؟,
,
,
, ‌می‌توانم از برادرتان بپرسم؟ آیا فکر می‌کنید برادرتان در فساد نقشی داشتند؟,
,
,
, ‌در مورد آقای احمدی‌نژاد. نقش ایشان در سیاست ایران چیست و چرا به پایه‌های نظام حمله می‌کنند؟ ایشان خودشان متهم به فساد هستند، چرا برخوردی با ایشان نمی‌شود و شما فکر می‌کنید باید برخورد شود؟,
,
,
, درون حاکمیت چه کسانی مخالف سرمایه‌گذاری خارجی و موفقیت دولت آقای روحانی هستند؟,
,
,
,
, ‌شما جریان مخالف دولت را معرفی نمی‌کنید؟ چه کسانی هستند چه کسانی مقاومت می‌کنند؟ اینها پروژه‌های ملی است, .,
,

منبع: جهان نیوز

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه