اخبار داغ

زعفران مناسب برای کشت در استان اردبیل؛

بانوی زعفرانکار مشگینی برای 16 نفر اشتغالزایی کرد

بانوی زعفرانکار مشگینی برای 16 نفر اشتغالزایی کرد
بانوی پر تلاش زعفرانکار مشگین‌شهری گفت: کشت زعفران یکی از جایگزینی بسیار مناسب جهت رشد و توسعه مناطق روستایی است و می تواند جایگاه بالایی در اشتغال روستایی و کشاورزی داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  طاهره شهبازی فعال اقتصاد مقاومتی در عرصه پرورش زعفران در روستای تازه کند شهرستان مشگین‌شهر ر گفتگو با پایگاه خبری سفیرمشکین، گفت: بنده تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم در رشته کشاورزی ادامه داده و بعد از پایان تحصیلات مقدماتی به تولید فرش در این منطقه روی آوردم اما باتوجه به اینکه از کشاورزی براساس رشته تحصیلی آگاهی داشتم در سال 93 وارد عرصه پرورش زعفران شده و در طول این سه سال فعالیت خود را گسترش دادم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرمشکین,

 

,

وی افزود: زعفران گیاهی چند ساله است که به وسیله پیازچه تکثیر پیدا می‌کند مهمترین گیاه زراعی موجود در کره زمین و تنها محصولی است که بر خلاف سایر محصولات واحد خرید و فروش آن به جای تن و کیلو گرم، مثقال و گرم است و مهمترین ویژگی پرورش این گیاه این است که با یک بار کاشت برای مدت 10- 5 سال عملیات برداشت صورت می گیرد.

,

 

,

وی خاطر نشان کرد: کشت زعفران سابقه هزار ساله دارد و با توجه به اینکه در شرایط آب و  هوایی خشک و سرد رشد می‌کند لذا نیاز آبی بسیار پایین دارد و یکی از جایگزین‌های بسیار مناسب جهت رشد و توسعه در مناطق روستایی است و می تواند جایگاه بالایی در اشتغال روستایی و کشاورزی داشته باشد.

,

 

,

وی تاکید کرد: ارزش یک کیلو زعفران برابر 3-2 تن گندم است که به علت حجم بسیار کمی که دارد حمل ونقل آن بسیار آسان و از جمله محصو لات صادراتی به شمار می آید.

,

 

,

خانم شهبازی در خصوص تکثیر زعفران گفت: تکثیر این گیاه از طریق ایجاد پیازچه های جدید که از پیاز مادر تولیــد می شود صورت می گیرد به طوری که پیاز زعفران در ماه‌های تابستان به صورت غیرفعال و راکد در زمین باقی می ماند و رشد دوباره خود را در حدود پایان تابستان شروع می‌کند.

,

 

,

وی هدف از ورود به این عرصه اقتصادی را تغییر الگوی کشت به خاطر محدودیت منابع آبی عنوان کرد و گفت: تولید یک محصول با ارزش علاوه بر مصارف گوناگون باعث ارز آوری نیز می شود و در کنار آن موجب ایجاد اشتغال و در آمد زایی برای کشاورزان و همچنین این محصول به راحتی قابل حمل و نقل است بدون اینکه امکانات خاصی نیاز داشته باشد و هر بانوی ایرانی به راحتی می‌توان وارد این عرصه شود.

,

 

,

این فعال اقتصاد مقاومتی گفت: بنا به توصیه‌های اطرافیان وارد این عرصه شده و در اجرای آن اعضای خانواده و سایر افراد مرا یاری و همکاری می‌کند و این امر موجب ایجاد انگیزه در بین خانواده برای توسعه آن شده است.

,

 

,

وی افزود: از جمله آسیب‌های این عرصه هزینه بر بودن آن و نبود ادوات کشاورزی مناسب است که امید است در آینده این ادوات برای افزایش راندمان تولید پیش بینی و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

,

 

,

خانم شهبازی گفت: برای ورود به این عرصه 500 میلیون ریال هزینه شده که بخشی از این هزینه از طریق بسیج سازندگی شهرستان مشگین‌شهر در قالب تسهیلات اقتصاد مقاومتی پرداخت شده است و در حال حاضر 4 نفر به صورت مستقیم و 12 نفر به صورت غیر مستقیم مشغول بکار شده‌اند.

,

 

,

وی خاطر نشان کرد: سالانه 800 گرم زعفران تولید و در بازارهای شهرستان استان و استان‌های هموار به فروش می‌رسد که از این مقدار سالانه بالغ بر 100 میلیون ریال سود آوری دارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه