اخبار داغ

بمناسبت یادبود یغمای خشتمال؛

یغما، شاعری خوش ذوق در لباس کارگر

یغما، شاعری خوش ذوق در لباس کارگر
حیدر یغما خشتمال نیشابوری شاعری بود که سواد خواندن و نوشتن نداشت و در جوانی کارگری را پیشه خود کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عطارنیوز، حیدر یغما، شاعر خشتمال نیشابوری  در سال 1302 در قریه صومعه از روستاهای بخش مرکزی نیشابور دیده به جهان گشود  و دوران کودکی خود را در این روستا سپری کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عطارنیوز,

 

,

او سواد خواندن و نوشتن نداشت و در جوانی کارگری را پیشه ی خود کرد، سپس به خشتمالی مشغول شد.

,

 

,

در سن 34 سالگی صفورا معشوق خویش را برگزید و با وی ازدواج کرد. پس از مدتی تصمیم به سواد آموزی گرفت و ابتدا قرآن را آموخت زیرا معتقد بود که فارسی را از کتاب اکابر شروع کرده است و تخته سیاهش تابلو مغازه ها بود.

,

 

,

در خواندن قرآن به درجه استادی رسید که مجمع قرائت قرآن را تشکیل داد و شاگردان زیادی را در این راه تربیت کرد، آنگاه از سال 1342 و در سن 40 سالگی اولین ابیاتش را سرود که درون مایه ی اصلی اشعار نخست وی را، مسائل دینی، مدح ائمه اطهار (س ) و حکایات و روایات مذهبی تشکیل می داد.

,

 

,

در سال 1347 اولین مجموعه شعر وی با عنوان ( اشک عاشورا ) به زیور چاپ آراسته شد و در سال 1350 موفق شد با مشکلات فراوان زندگی رباعیاتش را به چاپ برساند.  

,

 

,

در سال 1355 نیز نخستین مجموعه غزلیاتش را با همیاری یکی از دوستان متمکن خویش در تهران به چاپ رسانید. در سال 1365 مجموعه ( سیری در غزلیات یغما ) به همت چند تن از دوستان وی به چاپ رسید.

,

 

,

یغما در طول 24 سال دوران شاعری خویش بیش از 40 هزار بیت شعر در قالب های غزل، قصیده، مثنوی، ترکیب بند، شعر محلی و رباعی سرود که آخرین شعر وی سه روز قبل از وفاتش سروده شد، تا اینکه در دوم اسفنده ماه 1366 چشم از جهان فرو بست و اهالی فرهنگ دوست و شاعر پرور نیشابور وی را طی مراسمی با شکوه تشییع کرده و در مکانی میان آرامگاه خیام و عطارنیشابوری به خاک سپردند و مقبره ای بر آن بنا نهادند.

,

 

,

در وقت سحر که مهر خاور از نور،                                     دُر بار کند دشت و دَر نیشابور

, در وقت سحر که مهر خاور از نور،                                     دُر بار کند دشت و دَر نیشابور,

 در گلشن خیام و جوار عطار                                           دیوانه ام ار یاد کنم جنت و حور!

,  در گلشن خیام و جوار عطار                                           دیوانه ام ار یاد کنم جنت و حور!,

 

,

پس از درگذشت وی در سال  1373 گزیده ی آثار و اشعار حیدر یغما توسط جواد محقق نیشابوری گردآوری، و در مجموعه ی ( شاعر خشتمال ) به چاپ رسید و در سال 1377" دیوان  حیدر یغما " به  اهتمام  زنده یاد سعید کاویانی سردبیر نشریه صبح نیشابور به زیور طبع آراسته شد و در سال 1385 نیز کتاب "دیوان حیدر یغما" با  تغییراتی توسط فرزندش ابوالفضل یغما  ودر سال 1392 دیوان کامل حیدر یغما توسط مهدی نوروز و جواد محقق نیشابوری به دوستداران فرهنگ و ادب ارائه شد.

, شد.,

 

,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه