اخبار داغ

برداشت محصول طبیعی"دنبلان" قارچ خوراکی گران قیمت و کمیاب از کوههای اصلاندوز مغان+عکس

برداشت محصول طبیعی"دنبلان" قارچ خوراکی گران قیمت و کمیاب از کوههای اصلاندوز مغان+عکس
برداشت قارچ دنبلان که به شکل کاملا طبیعی و ارگانیک در طبیعت یافت می شود از ارتفاعات و کوههای اصلاندوز آغاز شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ارس تبار،قارچ دنبلان ( از ریشه فعل ترکی دونبالان به معنی برآمده و متورم) نوعی قارچ خوراکی گران‎قیمت و کمیاب است و تأثیر چشم‎گیری در کاهش قند خون دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ارس تبار,

اندازه این قارچ از یک فندق تا یک پرتغال بوده و شکلی شبیه سیب‎زمینی دارد.در سال های پر باران و فصل پاییز و نیز از اول اسفند تا نیمه اول فروردین در مراتع منطقه مغان بخصوص در کوههای اطراف اصلاندوز رشد می کند.

,

افراد آشنا و مطلعی در منطقه اصلاندوز وجود دارند که روزانه بین 5 تا 10 کیلوگرم دنبلان بخصوص در ارتفاعات و کوههای اطراف روستاها و قشلاقات جمع‎آوری می‎کنند و به قیمت 20 هزار تا 40 هزار تومان می فروشند.

,

 

,

, ,

قیمت این نوع قارچ در ایران متغیر بوده و در خارج از کشور نیز خریداران بسیار خوبی دارند؛ در کشورهای فرانسه، ایتالیا و انگلیس هر کیلو 100 تا 200 دلار به فروش می‎رسد.

,

قارچ های دنبلان معمولاً دسته دسته در عمق 10سانتیمتری در خاک کوههای اطراف اصلاندوز می رویند و به حالت طبیعی در بسیاری از زمین های معتدل دیده می شوند.

,

با توجه به آغاز بارندگی‎های بهاره و مساعد شدن شرایط رشد این قارچ جمع‎آوری، خرید و فروش و مصرف این قارچ‎ها در رویشگاه‎های قارچ دنبلان در کشور از رونق خاصی برخوردار شده است.

,

بخشی از خواص دارویی و پزشکی قارچ دنبلان براساس مستندات علمی و تحقیقات آزمایشگاهی و برخی دیگر در میان مردم مناطق مختلف و براساس تجربیات شخصی و در طول سال‎های متمادی به اثبات رسیده است.تغذیه از آن در فصل بهار را برای جلوگیری از انواع بیماری‎ها در طول سال مؤثر می‎دانند.

,

در ایران در شهرهای مرکزی و جنوبی کشور نیز از قارچ به عنوان غذایی مقوی و دارویی در درمان بیماری‎های چشمی یاد می‎شودبسیاری مصرف قارچ را در درمان عوارض پیری مؤثر دانسته و آن را به عنوان عامل جوانی می‎شناسند.

,

براساس تحقیقات انجام شده تاکنون تأثیرات آنتی بیوتیکی قارچ در برابر میکروب‎ها و عوامل بیماری‎زا، تأثیر آنتی اکسیدانی در برابر انواع عوامل سرطان‎زا و محافظت از کبد در برابر بیماری‎های کبدی به اثبات رسیده است.

,

 

,

, ,

 قارچ دنبلان به رنگ‎های سفید، سیاه، قرمز تیره، خاکستری و بنفش دیده می‎شود ولی لذیذترین نوع آن دارای پوستهٔ سیاه رنگ است.از نظر تغذیه‎ای دارای بیش از 15 نوع پروتئین و ویتامین‎های زیادی است استفاده از انواع قارچ‎ها به ویژه دنبل به عنوان یک غذای سالم روبه افزایش است و هرساله متقاضیان بیشتری پیدا می‎کند.

,

این محصول که به شکل کاملا طبیعی و ارگانیک در طبیعت یافت می شود و در کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس مشتریان فراوانی دارد،امسال به جهت بارشهای مناسب باران رویش این قارچ در اراضی مرتعی اصلاندوز بویژه دامنه های آق داغ بسیار مناسب است.

,

اصلاندوزمغان در 200 کیلومتری شمال غربی استان اردبیل واقع شده و هم مرز کشور جمهوری آذربایجان است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه