اخبار داغ

کارنامه اقتصادی دولت زیر ذره بین دانا (4)؛

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:حمایت ضعیف دولت از بخش کشاورزی برای تحقق شعار سال/عملکرد دولت در خرید تضمینی محصولات قابل قبول نیست

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:حمایت ضعیف دولت از بخش کشاورزی برای تحقق شعار سال/عملکرد دولت در خرید تضمینی محصولات قابل قبول نیست
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجا که کشاورزی یک فعالیت ریسک‌پذیر است، حمایت‌های دولت در این زمینه نظیر حمایت‌های بیمه‌ای و بازار فروش محصولات کشاورزی قابل تعریف نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ندای تفرش؛ در خصوص عملکرد دولت در بحث اقتصاد مقاومتی و تحقق شعار سال گفت: کشاورزی یکی از پایه‌های اساسی اقتصاد کشور، تامین‌کننده منابع غذایی و انرژی برای مردم و امری اساسی و موثر در بحث اقتصاد مقاومتی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش,

ابراهیمی اظهار کرد: با توجه به اهمیت مباحث کشاورزی، دولت خیلی پیش تر از اینها باید به روش نوین کشاورزی روی می‌آورد و با تجدیدنظر در بحث مالکیت کشاورزی، برنامه‌ریزی بهتری برای بهبود بازار مصرف محصولات کشاورزی انجام می‌داد.

,

حمایت ضعیف دولت و بیمه‌ها از کشاورزان

, حمایت ضعیف دولت و بیمه‌ها از کشاورزان, حمایت ضعیف دولت و بیمه‌ها از کشاورزان,

وی افزود: از آنجا که کشاورزی یک فعالیت ریسک‌پذیر است، حمایت‌های دولت در این زمینه نظیر حمایت‌های بیمه‌ای و بازار فروش محصولات کشاورزی قابل تعریف نیست.

,

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمایت‌های بیمه‌ای از کشاورزان بیان کرد: میزان و نحوه کمک‌های دولت، خسارات کشاورزان را جبران نمی‌کند. اگرچه کشاورزان باید به بحث بیمه توجه بیشتری داشته باشند، اما حمایت‌های بیمه‌ای نیز باید به گونه‌ای باشد که کشاورز اطمینان خاطر بیشتری برای ادامه فعالیت داشته باشد.

,

وضعیت نامطلوب بازار محصولات کشاورزی با اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد

, وضعیت نامطلوب بازار محصولات کشاورزی با اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد, وضعیت نامطلوب بازار محصولات کشاورزی با اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد,

ابراهیمی به نامطلوب بودن بازار فروش محصولات کشاورزی نیز اشاره کرد و ادامه داد: نوسان قیمت و دور ریختن محصولات کشاورزی در کشور، سبب هدر رفت منابع انرژی شده و مغایر با مباحث اقتصاد مقاومتی است. زمانی که از منابع آبی و خاکی برای پرورش محصولات کشاورزی استفاده می‌شود اما آن محصول سرنوشت خوبی پیدا نمی‌کند، می‌توان گفت مخالف بحث اقتصاد مقاومتی گام برداشته شده است که دولت در این زمینه ضعف دارد.

,

وی گفت: با توجه به سوء‌مدیریت‌ها و کاهش منابع درآمدی کشور، به مباحثی نظیر آبیاری‌های تحت فشار، روش مکانیزاسیون و خریدهای تضمینی اعتباراتی اختصاص داده نمی‌شود که این امر نیازمند توجه دولت در لایحه بودجه است، زیرا در غیر این صورت نمی‌توان توقع اقدامات خاصی داشت.

,

کمبود اعتبارات در بخش کشاورزی مشهود است

, کمبود اعتبارات در بخش کشاورزی مشهود است, کمبود اعتبارات در بخش کشاورزی مشهود است,

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه مملکت ما را آزار می‌دهد، کمبود اعتبارات و پایین بودن تخصیص اعتبارات به خصوص در حوزه کشاورزی است.

,

ابراهیمی اظهار کرد: باید میان درآمدهای ناخالص ملی و بهره‌مندی از بودجه‌های عمومی کشور، توازنی وجود داشته باشد. کشاورزی ۱۴ درصد از درآمد ناخالص ملی را تامین می‌کند، اما تنها از ۶ درصد از بودجه‌های عمومی کشور بهره‌مند می‌شود.

,

وی تاکید کرد: اگر قرار بر تحقق اقتصاد مقاومتی باشد، باید به بخش کشاورزی توجه بیشتری شود. با توجه به مشکلات اقتصادی کشور، مشخص است که به امر کشاورزی به عنوان زمینه‌ای موثر در امر اقتصاد مقاومتی توجه چندانی نشده است که هم دولت و هم مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

,

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات دولت در راستای افزایش ارزش‌افزوده‌ بخش کشاورزی گفت: ارزش‌افزوده‌های این بخش شامل ابنیه، ماشین‌آلات و اراضی می‌شود، که در این زمینه به لحاظ وجود از هم‌گسیختگی در مالکیت اراضی کشاورزی، ارزش‌افزوده قابل برآورد نیست و محقق هم نشده است.

,

ابراهیمی با اشاره به ارزش افزوده در حوزه ابنیه، ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی ادامه داد: هرساله با تاثیر تورم بر ابنیه و ماشین‌آلات قیمت آنها بالا می‌رود و با توجه به اعتبارات محدود، توان خرید کاهش می‌یابد.

,

وی در خصوص عملکرد دولت در جهت مکانیزاسیون بخش کشاورزی بیان کرد: اختصاص اعتبارات در این بخش ضعیف است و همین امر سبب عملکرد ضعیف می‌شود. در حال حاضر تعداد زیادی کمباین و تراکتور دست دوم در کشور وجود دارد که در امر کشاورزی نمی‌توانند به نحوی مطلوب فعالیت داشته باشند.

,

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش ذخایر راهبردی و افزایش کمی و کیفی تولید در حوزه کشاورزی در کشور از سوی دولت اضافه کرد: این امورات باید به تشکل‌های مردمی واگذار شود، اما با توجه به شرایط کشور، بهتر است در محصول خاصی نظیر گندم، دولت مدیریت کند.

,

عملکرد دولت در خرید تضمینی محصولات کشاورزی قابل قبول نیست

, عملکرد دولت در خرید تضمینی محصولات کشاورزی قابل قبول نیست, عملکرد دولت در خرید تضمینی محصولات کشاورزی قابل قبول نیست,

ابراهیمی گفت: عملکرد دولت در خرید تضمینی محصولات قابل قبول نیست، چراکه با وجود گذشت ۱۱ ماه از سال، قیمت‌ها هنوز ابلاغ نشده و افراد دچار سردرگمی هستند. البته وزارت جهاد کشاورزی در مرداد ماه قیمت‌ها را اعلام کرده است اما مصوبه هیئت دولت در این خصوص وجود ندارد.

,

وی با اشاره به حفظ منابع آب کشاورزی در استان مرکزی، خاطرنشان کرد: حفظ منابع آبی در حوزه کشاورزی یکی از مباحث مهم مرتبط با اقتصاد مقاومتی است که باید در حفظ آن کوشید. در مواردی مشاهده می‌شود که آب با ارزش کشاورزی در اختیار صنایع قرار گرفته که این نوع معضلات از جمله نقطه ضعف‌های مهم استان مرکزی در بحث کشاورزی است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه