اخبار داغ

مسئول کمیته داوران سومین جشنواره مد و لباس خراسان رضوی

کوشیدیم استانداردهای لباس ایرانی- اسلامی را در جشنواره مد و لباس به‌کار ببریم

کوشیدیم استانداردهای لباس ایرانی- اسلامی را در جشنواره مد و لباس به‌کار ببریم
مسئول کمیته داوران سومین جشنواره مد و لباس خراسان رضوی با اشاره به ارسال 299 اثر به دبیرخانه این جشنواره، گفت: کوشیدیم استانداردهای لباس ایرانی- اسلامی را در جشنواره مد و لباس به‌کار ببریم
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، پوشش از همان ابتدا که انسان به زمین هبوط کرد از اهمیت بالایی برخورد دار بود؛ اما در عصر امروز پوشش علاوه بر اینکه باعث زیبایی افراد است، نشان دهنده  شخصیت آنان نیز می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

نکته دیگری که امروزه باید به آن توجه بیشتری داشت این است که نوع پوشش ارتباط تگاتنگی با سلامت روح و روان دارد امسال بعد از دوسال برگزاری ضعیف جشنواره مد و لباس در مشهد قرار است جشنواره مد و لباس در بخش مانتو برگزار شود به همین دلیل به سراغ جواد شادکام، مسئول کمیته داوران این جشنواره رفتیم تا از چند وچون جشنواره اطلاعات بیشتری به دست آوریم.

,

صبح توس: چرا یک آقا مسئول کمیته داوری جشنواره مد و لباس شده است؟ آن هم جشنواره ای که قرار است تنها به عرضه مانتو بپردازد.

, صبح توس: چرا یک آقا مسئول کمیته داوری جشنواره مد و لباس شده است؟ آن هم جشنواره ای که قرار است تنها به عرضه مانتو بپردازد.,

شادکام: چرا آقای نباشد؟ آیا یک خبرنگار آقا نمی توانند در مورد خانم ها مطلب بزند؟

, شادکام:,

صبح توس: چرا می توانند؛ اما وقتی بحث تخصصی شود یک خانم خیلی بهتر از یک آقا به مسائل و مشکلات بانوان اشراف و درک بهتری به این موضوع دارد و بهتر می تواند نظر بدهد.

, صبح توس: ,

شادکام: البته یکی از دلیلی که یک مرا به عنوان مسئول کمیته دوارن معرفی کرده اند به این دلیل است که بخشی از تحصیلاتم در این زمینه است و 28 سال که در زمینه مد و لباس فعالیت داریم و به عنوان یک تولیدکننده در زمینه پوشاک بانوان فعالیت دارم علاوه بر اینکه من مسئول کمیته داوران هستم اما برای داوری بهتر از 6 داور خانم  که همگی دارای تحصیلات آدکادمیک و تجربه در این زمینه هستند بهره برده ام.

, شادکام:,

در بحث مسابقه 299 اثر به دبیر خانه ارسال شده که از این تعداد در مرحله اول 70 اثر با استاندارها و داوری ها که با سایر داوران انجام دادیم به این مرحله راه یافت که از میان این 70 اثر حدود 30 الی 40 اثر به مرحله نهایی راه خواهد یافت.

,

صبح توس: در رابطه با بخش های مختلف این جشنواره توضیح دهید؟

, صبح توس: در رابطه با بخش های مختلف این جشنواره توضیح دهید؟,

شادکام: این بخش که بخش مسابقه جشنواره است بیشتر دانشجویان و تازه کارها حضور می یابند، البته طراحان سرشناس هم برای نشان دادن توانی خود در این بخش حضور یافته اند.

, شادکام:,

و از آنجایی که بعضی از طراحان پیشکسوت کمتر در بخش مسابقه حضور می یابند برای اینکه از حضور این افراد بهره مند شویم این افراد و این مجموعه ها را از طریق اتحادیه هایشان اطلاع رسانه کردیم تا در این بخش حضور یابند؛ اما هنوز آمار مجموعه ها و افرادی که در این بخش قراراست حضور یابند را نداریم.

,

اگر در این بخش آثار نفیسی به دست ما برسد 15 اثر هم به عنوان اثر برتر انتخاب خواهیم کرد.

,

صبح توس: آیا در ارسال دعوت نامه ها به طراحان سرشناس و برندها و مجموعه هایی که دعوت نامه را ارسال کردید، گزینشی عمل کردید؟

, صبح توس: آیا در ارسال دعوت نامه ها به طراحان سرشناس و برندها و مجموعه هایی که دعوت نامه را ارسال کردید، گزینشی عمل کردید؟,

شادکام: خیر؛ این دعوتها از طریق اتحادیه هایی که در زمینه مد و لباس فعال هستند، انجام شده است.

, شادکام:,

صبح توس: باتوجه به اینکه جشنواره مد و لباس ایرانی و اسلامی قرار است برگزار شود داورهای شما چقدر با شاخص های یک لباس اسلامی آشنا هستند؟

, صبح توس: باتوجه به اینکه جشنواره مد و لباس ایرانی و اسلامی قرار است برگزار شود داورهای شما چقدر با شاخص های یک لباس اسلامی آشنا هستند؟,

شادکام: امسال ما اصلا بخش چادر نداریم، در بخش مانتو هم براساس جشنواره مد و لباس جشنواره فجر کشور است که در تهران برگزار می شود و این استانداردها توسط افراد باسواد و متخصص در زمینه مد و لباس و پوشش اسلامی ایرانی تعیین شده است.

, شادکام,

من در تیم داوری امسال از قشرهای فکری متفاوت استفاده کرده ام یعنی در تیم داوری امسال ما هم افراد مذهبی وهم افراد پیشرو داریم؛ اما همه این داورها با وجود این تفکراتی که دارند براساس استانداردهای ایرانی- اسلامی داوری می کنند.

,

در بخش نگاه ایرانی نوع پارچه، رنگ و بافت ایرانی مد نظرمان بود و در بخش اسلامی هم به قواعدی که در ایران اسلامی مطرح است توجه می کنیم.

,

معتقدم که جامعه ای در سلامت به سر می برد که به قوانین جامعه در اجتماع اش احترام بگذارد؛ در بحث ما اسلامی بودن یعنی پوشش کامل و آزاد بودن لباس ها در تن فرد که ما سعی کردیم این موضوعات را مورد توجه قرار دهیم.

,

صبح توس: با توجه به صحبتهای که کردید آیا می توان لباسی طراحی کرد که هم زیبا و هم ویژگی های اسلامی را داشته باشد؟

, صبح توس: با توجه به صحبتهای که کردید آیا می توان لباسی طراحی کرد که هم زیبا و هم ویژگی های اسلامی را داشته باشد؟,

شادکام: وقتی صحبت از ایرانی بودن اثر می کنیم مسئله ایکه به وجود می آید این است که باید به تاریخ و گذشته ایرانی خودمان نگاه کنیم؛ وقتی لباس ایرانی ها را در گذشته نگاه می کنیم همه لباس های بلند و  آزاد و پر از رنگ و لعاب است و همه اینها جدای از فرهنگ اسلامی نیست.

, شادکام:,

صبح توس: اگر نکته جامانده بفرماید.

, صبح توس: اگر نکته جامانده بفرماید.,

شادکام: امیدوارم در سالهای آینده تمام هنرمندان و افرادی که در عرصه مد و لباس فعالیت می کنند در این جشنواره حضور یابند تا بتوانیم در زمینه رنگ و لعاب ها استاندارهای خوبی را در زمینه پوشش ایرانی- اسلامی به وجود بیاوریم تا دیگر نگران ورود لباس های که حاصل تفکر و نگاه غرب و خارج ایران است و سنخیتی با فرهنگ ایرانی اسلامی ندارد، نباشیم.

, شادکام:,

همچنین امیدوارم این جشنواره بهانه و آغازی باشد؛ پر واضح است که صد در صد استاندارهای لازم در این جشنواره رعایت نشده باشد؛ اما من و تیم فعلی با توجه به زمان و امکاناتی که داشتیم تلاش کردیم تا استاندارهای مورد نظر را در انتخاب آثار مد نظر داشته باشیم.

,

سومین جشنواره مد و لباس خراسان رضوی با رویکرد ایرانی- اسلامی امسال در بخش مسابقه در محور مانتوی مجلسی، اجتماعی و پارچه برگزار می‌شود و در سالهای آینده بخش کیف و کفش و زیورآلات نیز به جشنواره اضافه خواهد شد.

,

در بخش جنبی نمایشگاه لباس‌های آئینی سنتی اقوام به نمایش گذاشته خواهد شد، همچنین تاریخچه تولید پارچه مورد بررسی قرار می‌گیرد، به‌علاوه در بخش علمی هم‌اندیشی و کارگاه‌هایی تدارک دید شده که این هم‌اندیشی و کارگاه‌ها با حضور اساتید برتر این رشته‌ها برگزار می‌شود.

,

بخش هم‌اندیشی‌ها از دیگر بخش هایی است که در زمان برپایی جشنواره برگزار می شود که به موضوعاتی همچون روانشناسی رنگ در به پوشی، به پوشی و استایلینگ (توانایی هماهنگ کردن یک لباس با کفش، کیف و لوازم آرایشی، بهداشتی)، برندینگ و بازاریابی مد و لباس برگزار می‌شود، همچنین سه کارگاه اریگامی پارچه، طراحی دیجیتال مد و لباس و خلاقیت در مد پرداخته می شود.

,

لازم به ذکر است؛ که این جشنواره از 13 تا 17 اسفند ماه در مجموعه های فرهنگی اطلس برگزار می شود ورود برای عموم رایگان است.

,

گفتگو از نفیسه سلیمانیان

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه