اخبار داغ

در پی بحران بی آبی در کشور؛

هشداری که باید جدی گرفته شود/ خانه تکانی و افزایش 30 درصدی مصرف آب در روز های پایان سال

هشداری که باید جدی گرفته شود/ خانه تکانی و افزایش 30 درصدی مصرف آب در روز های پایان سال
در حالی زنگ خطر خشکسالی چند سالیست که در کشور به صدا در آمده که براساس آمار آبفا مصرف آب در روز های پایان سال 30 درصد افزایش می یابد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، 20 سال است که سیستان و بلوچستان با خشکسالی و بحران بی آبی دست و پنجه نرم می کند و این در حالیست که علی رغم هشدارهای زیادی که مسئولین مبنی بر مصرف بهینه آب می دهند اما روز های پایان سال شاهد افزایش 30 درصدی مصرف آب در کشور هستیم.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
جهت پیگیری این موضوع در تماسی که خبرنگار عصرهامون با فرهاد سرگلزائی مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان زاهدان داشت، وی با بیان اینکه مصرف آب به دلیل خانه تکانی نسبت به بهمن ماه 30 درصد افزایش داشته است، از شهروندان خواست تا در مصرف بهینه آب صرفه جویی کنند.
 
, عصرهامون ,
,
وی با بیان اینکه برای شستشو برنامه داشته باشید، ادامه داد: اقلام هم جنس را می توان در کنار هم با میزان مصرف آب کمتری تمیز کرد.
,
سرگلزائی گفت: شوینده های شیمیایی هر چند باعث پاکیزگی می شود اما استفاده نادرست از این مواد در کوتاه مدت و طولانی مدت می تواند آسیب جدی به سلامت انسان و محیط زیست وارد کند.
 
,
,
مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان زاهدان خاطر نشان کرد: شستن پرده ها و فرش ها را به کاربلدها بسپارید تا هم خسته نشوید و هم از آب تصفیه شده استفاده نشود.
 
,
,
وی با بیان اینکه قبل از اقدام به شستن هر چیزی، به راهکار و ابزارهای مورد نیاز آن فکر کنید، اظهار کرد: در تمیز کردن بالکن یا حیاط، از آب به عنوان جارو استفاده نکنید و از تجربه پیشینیان در راستای اصلاح الگوی مصرف آب بهره ببرید. 
 
,
,
سرگلزائی افزود: هر شخصی که بحران آب را عمیقا باور کند و خود را ملزم به رعایت الگوی مصرف فردی نماید، در هر جایگاه و موقعیت اجتماعی هم که باشد، همواره به حفاظت از این مایه حیات بخش فکر کرده و برنامه ای برای مدیریت مصرف آن خواهد داشت.
 
,
,
مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان زاهدان با بیان اینکه با رعایت موارد ایمنی در خانه تکانی، علاوه بر حفظ سلامت فردی، حافظ سلامت منابع آبی سرزمینمان نیز باشیم، اظهار کرد: استفاده نامناسب از منابع انرژی، به شکل مستقیم و غیر مستقیم در افزایش میزان مصرف و آلودگی منابع آبی تاثیر بسزایی دارد.
 
,
,
وی در ادامه تصریح کرد: از مخلوط کردن مواد شوینده مختلف(پودرهای شستشو، سفید کننده، جرمگیر و...) اکیدا خودداری کنید چرا که این کار علاوه بر آلودگی سفره های آب زیر زمینی، موجب آزاد شدن بخارات سمی از جمله گاز کلر شده و به چشم، ریه و پوستتان آسیب های جبران ناپذیری می رساند.
,

 

,
وی اضافه کرد: از ریختن مواد قابل اشتعال در چاه های فاضلاب، دستشوئی و توالت ، جدا خودداری کنید چون اینکار احتمال انفجار و آتش سوزی را بسیار بالا برده و باعث سرایت آلودگی به منابع آب و خاک نیز می شود.
 
,
,
سرگلزائی افزود: اغلب شوینده های مورد استفاده در منازل، حاوی ترکیبات شیمیایی سمی، از جمله مواد آلی فرار هستند که به سرعت در فضا منتشر می شوند و دارای اثرات منفی متعددی می باشند، از جمله این اثرات می توان به ورود مواد شیمیایی به فاضلاب و از آن طریق به منابع آبی اشاره کرد.
,

 

,
هر چند مصرف آب تنها منبع انرژی نیست که در ایام پایان سال شاهد افزایش آن هستیم بلکه میزان مصرف برق نیز به دلیل آذین بندی خیابان ها و خانه تکانی ها افزایش چشمگیری پیدا می کند.
 
,
,
میلاد شجاعی مدیر دفترروابط عمومی شرکت برق سیستان و بلوچستان در گفت و گو با عصرهامون، با اشاره به سنت خانه تکانی از شهروندان خواست برای ورود به سال جدید از وسایل برقی در زمان اوج مصرف برق استفاده نکنند.
 
, عصرهامون,
,
وی با بیان اینکه به دلیل نزدیکی به ایام عید مغازه ها تا دیر وقت باز هستند، از بازاریان و مسئولین خواست برای اینکه ایام عید خوبی به دور از هر گونه خاموشی یا کمبود برق داشته باشیم می طلبد در مصرف برق رعایت و کنترل کنیم لذا کسبه و مسئولین از روشنایی و نور افشانی های پرمصرف استفاده نکنند و ترجیحا از اقدامات مشابه استفاده کنند که اگر شهروندان همین راهکارهای کوچک را رعایت کنند در کلان استان و کلان کشور ما به یک کاهش مصرف برق بهینه دست می یابیم.
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه