اخبار داغ

نگاهی به اجرای پروژه های دانش آموزی در کشور

طرح جابربن حیان، طرحی برای دانش اموزان نه والدین

طرح جابربن حیان، طرحی برای دانش اموزان نه والدین
طرح جابربن‌حیان عنوان پروژه‌ای است که در سال‌های اخیر در آموزش و پرورش رونق گرفته است و در پایه‌های اول تا ششم ابتدایی در حال اجرا است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از نافع،هدف از اجرای این طرح آشنایی دانش آموزان از دوران کودکی با تحقیق، پژوهش و کارهای مشارکتی است و در طی این طرح، تلاش می شود برای ایجاد روحیه پژوهشگری در بین دانش آموزان قدم برداشت و به تقویت خلاقیت آن ها کمک کرد اما به راستی این مهارت ها در طی اجرای این طرح چگونه محقق می شود؟ حال آن که بیشتر از دانش آموزان، والدین آن ها درگیر اجرای این طرح هستند و عموماً دانش آموزان به صورت انفرادی و نه گروهی به اجرای این طرح ها در منزل می پردازند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

 

,

این که انجام پروژه های علمی میل به یادگیری را در کودکان تقویت می کند، کاملاً صحیح و غیرقابل انکار است اما آیا نباید در اجرای صحیح این اتفاق قدم برداشت؟

,

 

,

از اهداف علمی و آموزشی این طرح، کنجکاو کردن دانش آموز نسبت به پدیده ها و تقویت فکر کردن و یادگیری عنوان شده است و در زمینه اهداف اجتماعی آن تاکید اصلی بر همکاری و بهبود حس مسئولیت است اما به راستی این اهداف زمانی که والدین این طرح را پیش می برند، محقق می شود؟

,

 

,

در این راستا گفت و گویی با سرپرست معاونت ابتدایی استان همدان صورت گرفت و در زمینه نحوه اجرایی شدن این طرح در همدان پرسش هایی انجام شد:

,

 

,

عباس احمدی مقیم ضمن ابراز خرسندی از اجرای این طرح بیان کرد: در همدان تعداد 750 مدرسه درگیر این طرح هستند که در این راستا تعداد 2209 معلم نیز به عنوان راهبران آموزشی و راهنمایان این جشنواره به دانش اموزان کمک می کنند تا طرح های تحقیقاتی و کارهای عملی خود را به فرجام برسانند.

,

 

,

وی با بیان این موضوع گفت: حوزه کاری این جشنواره در 6حوزه جمع اوری مطالب، ارائه مدل، نمایش، تحقیق و پژوهش، آزمایش، طراحی و ساخت می باشد که در سال تحصیلی گذشته، حدود 24317 نفر در این طرح شرکت نمودند.

,

احمدی مقیم در ادامه تصریح کرد: این جشنواره، در چهار مرحله آموزشگاهی، منطقه ای، استانی و ملی انجام می گیرد که در حال حاضر در مرحله آموزشگاهی/ منطقه ای هستیم و بنابر سهمیه هر استان، طرح های منتخب در نهایت به سطح کشوری فرستاده می شوند.

,

 

,

سرپرست معاونت ابتدایی استان همدان در ادامه در گفت و گو با خبرنگارنافع، افزود: از آن جا که در اجرای این طرح به دنبال تشویق دانش آموزان هستیم، در بخش داوری، رتبه بندی به صورت کمی نخواهیم داشت و گروه ها در سه سطح عالی، خیلی خوب و خوب به شکل کیفی دسته بندی شده و همه دانش آموزان تقدیر می شوند.

, نافع,

 

,

وی در پاسخ به این موضوع که والدین بخش اصلی کارهای این طرح را انجام می دهند و نه دانش آموزان عنوان کرد: حتی اگر تمام کار توسط والدین انجام شود، دانش آموز در هیات داوران باید طرح را توضیح دهد.

,

 

,

احمدی مقیم این موضوع را فرصت برشمرد و در این خصوص اظهار داشت: دانش آموز در بخش داوری بایستی طرح را توضیح دهد و حتی اگر تمامی مراحل را والدین وی انجام داده باشند، دانش آموز باز هم با توضیح آن می تواند خیلی چیزها را بیاموزد.

,

 

,

وی در این باره تاکید کرد: در این طرح، امتیاز خاصی به طرح هایی که مشارگتی و تیمی انجام شده است، اختصاص خواهد گرفت و در مراحل استانی و کشوری کسی نباید کمکی به دانش آموز داشته باشد.

,

سرپرست معاونت ابتدایی استان همدان در پایان این طرح را مصداق عینی کیفیت آموزش بر شمرد و علت این موضوع را  ارزشیابی توصیفی و کیفی آن و تاکید بر خلاقیت و ابتکارات دانش آموزان دانست.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه