اخبار داغ

نگاهی به غائله دراویش گنابادی؛

آیا آشوب‌های خیابانی مصداق ناامنی نیست؟

آیا آشوب‌های خیابانی مصداق ناامنی نیست؟
در یکی دو روز اخیر شاهد رفتارهای خشونت‌آمیز یک فرقه مذهبی و برهم خوردن نظم و امنیت پایتخت بودیم که با ورود نیروی انتظامی این غائله به پایان رسید، اما به نظر میرسد سناریوی "ترویج خشونت" تازه شروع شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، ماجرا از آنجا شروع میشود که پلیس دو نفر را به دلیل "سرقت خودرو" دستگیر میکند، بعد از پیدا شدن صاحب اصلی خودرو و تشکیل پرونده، متهمان به دادسرا منتقل میشوند اما در میانه راه یک دستگاه خودروی پژو با 4 سرنشین مسیر خودروی پلیس را مسدود کرده و با شکستن شیشه‌های ماشین پلیس، 2 سرباز سرنشین این خودرو را از ماشین بیرون کشیده و مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و هر دو مظنون دستگیرشده را فراری می‌دهند.

پس از این اتفاق نیروهای پلیس خودروی پژو را تعقیب کرده و موفق می‌شوند یکی از 4 سرنشین آن را دستگیر کنند و وی تحویل مراجع قضایی شده و به‌اتهام ضرب و جرح مأمور پلیس، ایراد خسارت به اموال دولتی و همچنین فراری دادن متهمان روانه زندان می‌شود.

به گفته رئیس پلیس تهران؛ ساعت 12 ظهر روز بعد حدود 50 تا 60 نفر از افراد وابسته به یک فرقه مقابل کلانتری پاسداران تجمع و اعلام می‌کنند که فرد دستگیرشده باید آزاد شود و خط و نشان میکشند که تا نیم ساعت فرصت دارید تا برادر ما را بدون هیچ گونه قید وشرط آزاد کنید

در ادامه ماموران پلیس از تجمع کنندگان خواهش میکنند که از مقابل کلانتری متفرق شوند اما این افراد نه تنها توجهی به ماموران پلیس نمی‌کنند بلکه ساعت 5 بعدازظهر خیابان پاسداران را به‌طور کامل مسدود و اقدام به سردادن شعارهای هنجار‌شکنانه میکنند، این تجمع تا ساعت 3 و 30 دقیقه صبح ادامه پیدا میکند و در این مدت چند ساعته نیروهای پلیس چندین بار از افراد تجمع کننده خواهش میکنند که دست از آشوب خیابانی بردارند اما تلاش پلیس افاقه نمیکند و در کمال تاسف یکی از دراویش گنابادی با اتوبوس مامورین نیروی انتظامی را زیر میگیرد.

وحشی گری دراویش گنابادی به همین حد ختم نمیشود، آنها در ادامه با در دست داشتن قمه و چاقو به مامورین حمله‌ور میشوند و عده‌ای را زخمی میکنند، در نهایت رئیس پلیس تهران دستور بازداشت اغتشاشگران و پاکسازی خیابان را صادر میکند و نیروی‌های پلیس در عرض 15 دقیقه کل افراد را دستگیر و روانه  بازداشتگاه میکنند.

 درگیری دراویش گنابادی با نیروهای پلیس به پایان میرسد اما عواملی که موجب شکل گیری این اتفاق بوده‌اند هنوز به صورت دقیق شناسایی نشده‌اند، اینکه پلیس فردی را بخاطر سرقت دستگیر کند خبر تازه‌ای نیست و ربطی هم به مذهب و اعتقادات فرد سارق ندارد ولی اینکه عده‌ای بصورت سازماندهی شده از نقاط مختلف کشور به تهران انتقال داده شوند و با نیروی انتظامی درگیری ایجاد کنند به هیچ وجه طبیعی به نظر نمیرسد.

در ساعات اولیه که خبر تجمع دراویش گنابادی در مقابل کلانتری پاسداران منتشر شد برخی از رسانه‌ها تصور کردند قطب دراویش (نورعلی تابنده) توسط پلیس دستگیر شده است و دراویش با برگزاری تجمع آزادی قطب‌شان را خواستار شده‌اند، اما با پیگیری خبرنگاران مستقر در محل مشخص شد که این غائله ربطی به نورعلی تابنده ندارد.

به نظر میرسد افرادی بدنبال ایجاد تشنج و ناامنی در کشور هستند، در اغتشاشات دیماه امسال نیز عده‌ای سعی کردند از مطالبات مالباختگان موسسات مالی سوءاستفاده کنند و نظم و آرامش کشور را برهم بزنند.

در همین راستا انتظار میرود شورای عالی امنیت ملی به عنوان نهادی محوری در حفظ امنیت کشور، از وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه بخواهد تا در اسرع وقت عوامل پشت‌پرده اتفاقات اخیر را شناسایی کنند و از تکرار چنین مسائلی جلوگیری نمایند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه