اخبار داغ

تک فرزندی آفت خاموش اجتماعی؛

جمعیت ایران در سراشیبی پیری/ دیگر دو فرزند کافی نیست

جمعیت ایران در سراشیبی پیری/ دیگر دو فرزند کافی نیست
بیشتر خانواده ها به خاطر ترس از عدم تأمین آینده فرزند خود به تک فرزندی روی آورده اند بنابراین اگر دولت در این زمینه اقدامات جدی و تشویقی در نظر بگیرد قطعا برای رفع نگرانی اقتصادی خانواده ها بسیار موثر خواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازآرمان زنان؛یک سوم خانواده های ایرانی در زمانه کنونی دارای یک فرزند هستند و یا حتی فرزندی ندارند و این خود هشدار بزرگی است که بسیاری از افراد از آن غافلند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آرمان زنان,

اگر نگاهی دقیق به نرخ رشد جمعیت در کشور داشته باشیم متوجه می شویم که با ادامه این روند تقریبا تا 30 سال آینده جمعیت ایران نه تنها افزایش نمی یابد بلکه از میزان آن کاسته می شود.

,

برخی تصور می کنند اگر یک فرزند داشته باشند آینده خوبی در انتظار فرزندشان است و می توانند تمام خواسته های وی را برآورده کنند در صورتی که اگر تک فرزندی به یک باور و فرهنگ در کشور تبدیل شود ساختار جمعیتی ایران دستخوش تغییرات اساسی شده و به کلی به هم می ریزد.

,

هر چند خانواده ها تک فرزندی را عاملی برای کاهش هزینه های خانواده می دانند اما پدیده تک فرزندی علاوه بر آثار سوء برای جامعه، برای کودک نیز پیامدهای منفی کوتاه مدت و بلند مدت در پی دارد که بسیاری از پدران و مادران از آن بی خبرند.

,

* تک فرزندان ارتباطات اجتماعی را نمی آموزند

, * تک فرزندان ارتباطات اجتماعی را نمی آموزند, * تک فرزندان ارتباطات اجتماعی را نمی آموزند,

اختلاف و دعوا بین فرزندان یکی از مشکلات والدین است اما محققان اعلام کرده اند فرزندانی که در کودکی با خواهر و برادر خود اختلاف دارند در آینده به راحتی با مشکلات مبارزه می کنند و افراد موفق تری هستند از طرفی فضا برای رقابت در خانواده های چند فرزندی بیشتر ایجاد می شود و در مدرسه بهتر می توانند پیشرفت علمی داشته باشند.

,

تحقیقات نشان می دهد دعوا و اختلاف بین فرزندان یک خانواده نه تنها مضر نیست، بلکه به آنها زمینه یادگیری مهارت های لازم برای زندگی در اجتماع را فراهم می کند بنابراین والدین باید بدانند که نقش مهمی در بهبود ارتباطات اجتماعی فرزند یا فرزندان خود در آینده بازی می کنند.

,

* تک فرزندها گوشه گیر و منزوی هستند

, * تک فرزندها گوشه گیر و منزوی هستند, * تک فرزندها گوشه گیر و منزوی هستند,

زهرا درخشنده، معلم پایه ابتدایی درباره برخی مشکلات دانش آموزان تک فرزند به خبرنگار ما می گوید: این بچه ها در برقراری ارتباط با دیگر دانش آموزان مشکل دارند و دچار انزوا و گوشه گیری می شوند حتی در کارهای گروهی کمتر شرکت می کنند.

,

وی معتقد است: بچه های تک فرزند نمی توانند به راحتی حق خود را بگیرند و به همین دلیل دیگران بیشتر به آنها زور می گویند، تک فرزندها بخاطر عدم علاقه به حضور در جامعه گرایش بیشتری به بازی های رایانه ای و فضای مجازی دارند، بنابراین زندگی در کنار خواهر و برادر باعث گرایش بچه ها به جامعه می شود و عشق ورزی و همدلی از خصوصیات بارز دانش آموزانی است که در خانواده های دارای بیش از یک فرزند پرورش یافته اند.

* نگرانی از تامین آینده فرزندان، علت روی آوری به تک فرزندی

,
,
, * نگرانی از تامین آینده فرزندان، علت روی آوری به تک فرزندی, * نگرانی از تامین آینده فرزندان، علت روی آوری به تک فرزندی,

شیرین نصری مادر 37 ساله ای است که درباره پسر تک فرزند 14 ساله اش می گوید: به دلیل تک فرزند بودن پسرم، من و همسرم تمام امکانات لازم از قبیل رایانه، تبلت، کنسول بازی و وسایل رفاهی را برای او فراهم کرده ایم به طوری که بسیاری از هم سن و سال هایش به او غبطه می خورند اما با تمام این امکانات فرزندم همیشه آرزو می کند که ای کاش خواهر و برادری داشت و از تنهایی بیش از حد رنج می برد.

,

وی در پاسخ به این سوال که آیا به سالمندی خود اندیشیده اید که یک خانواده ی خلوت دارید و در کهنسالی نیاز به مهر و محبت بیشتری دارید گفت: من هنوز از نظر سنی آمادگی تولد فرزند دیگر را دارم و از داشتن فرزند دیگر استقبال می کنم اما آیا دولت تضمین می کند که با داشتن سه یا چهار فرزند از عهده تمام مخارج زندگی به راحتی برآییم و از نظر اقتصادی زندگی معمول داشته باشیم؟ با 45 هزار تومان یارانه و برخی وعده و وعیدهای دولت که هیچ ضمانت اجرایی ندارد چگونه می توانیم اقدام به فرزندآوری کنیم؟

,

با بررسی عوامل تک فرزندی در جامعه به این مهم پی می بریم که بیشتر خانواده ها مهمترین علت برگزیدن تک فرزندی را نگرانی از مشکلات اقتصادی عنوان می کنند و حتی در حوزه مسکن و بهداشت نیز نگرانی های زیادی دارند و به خاطر ترس از عدم تأمین آینده فرزند خود به تک فرزندی روی آورده اند بنابراین اگر دولت در این زمینه اقدامات جدی و تشویقی در نظر بگیرد قطعا برای رفع نگرانی اقتصادی خانواده ها بسیار موثر خواهد بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه