اخبار داغ

سیاسیون از سفر روحانی به سرزمین عجایب! می گویند؛

سفر به هند روحانی؛ گزینه ای جدید برای تعاملات در سایه ناکارآمدی برجام

سفر به هند روحانی؛ گزینه ای جدید برای تعاملات در سایه ناکارآمدی برجام
به نظر رییس جمهور از اجرای برجام از سوی طرف مقابل و پایبند نبودن آنان به تعهداتشان ناامید شده و به فکر راه چاره ای دیگر و آن سفر به هند افتاده است تا جای پای هند را به عنوان شریک خوبی در حوزه های سیاسی، اقتصادی، دفاعی و تسلیحاتی تثبیت کند و البته دولتمردان باید حواسشان را هم جمع کنند تا هندی ها بازی جدیدی برای آنان اجرا نکنن، آنچنان که در ماه های گذشته خرید نفت از کشورمان را کاهش داده بودند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رودآور؛ اواخر بهمن ماه سال جاری حسن روحانی به هند و یا به گفته برخی به سرزمین عجایب سفر کرد، این در حالی است که هندی ها در چندین ماه گذشته به گفته خبرگزاری فارس "برای تسلیم کردن کشورمان در راستای دریافت امتیازات بیشتر دست به خرید نفت از آمریکا و شرکت در مناقصه میادین نفتی رژیم صهیونیستی زده است."

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رودآور,

با این وجود هند جز کشورهایی است که در خرید نفت ایرن نقش مهمی دارد ور در حالی که حتی برجام هم همان گونه که گفتند آفتاب تابانی نشد و روز به روز هم تحریم ها علیه کشورمان تمدید و یا افزایش داده شد، سفر روحانی به هند شاید نقطه مثبتی باشد برای اینکه زمینه بسیاری از تعاملات اقتصادی و سیاسی را ارتقاء دهد.

,

به نظر رییس جمهور نیز از اجرای برجام از سوی طرف مقابل و پایبند نبودن آنان به تعهداتشان ناامید شده است و به فکر راه چاره ای دیگر و آن سفر به هند افتاده است تا جای پای هند را به عنوان شریک خوبی در حوزه های سیاسی، اقتصادی، دفاعی و تسلیحاتی تثبیت کند.

,

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی: سفر روحانی به هند نشان از ناکارآمدی برجام دارد

, عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی: سفر روحانی به هند نشان از ناکارآمدی برجام دارد, , سفر روحانی به هند نشان از ناکارآمدی برجام دارد,

, ,
در این باره  «احمد بخشایش‌اردستانی» عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی که با صبح توس در خصوص رابطه بین سفر اخیر رئیس جمهوری به هندوستان و اهداف دستگاه دیپلماسی برای برجام در 5 سال اخیر داشته، اظهار کرد: تیم وزارت امور خارجه دولت یازدهم و دوازدهم خیلی علاقه داشتند که مزه به اصطلاح شیرین برجام را به کام مردم بچشانند.
, صبح توس,

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود: آن‌ها مایل بودند که تجارت با اروپا انجام گیرد، درِ بانک‌های غربی نیز باز شود، میزان صادرات نفت افزایش یابد، پول آن به کشور برگردد و علاقه داشتند که عزت پاسپورت ایرانی ارزش بیشتری پیدا کند ولی نتیجه خاصی حاصل نشد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که اوباما بر سر کار بود «فشارهای ایمیلی» که وزیر امور خارجه به آن‌ها وارد می‌کرد تا حدی کارساز بود ولی از موقع روی کار آمدن ترامپ، برجام به گروگان گرفته شد چراکه ما، به دلیل عمل نکردن غرب به تعهداتش، باید می‌گفتیم که برجام را انجام نمی‌دهیم و یا اینکه آن را به چالش بکشانیم تا امتیازات لازم را کسب کنیم.

بخشایش‌اردستانی اضافه کرد: ترامپ در عمل برجام را به گروگان گرفت و نه‌تنها مقامات کشور را در حالتی قرار داد که از آمریکا خواهش کنند، از برجام خارج نشود، بلکه اروپایی‌ها را نیز منفعل کرد و آن‌ها را به این سمت برد تا از ایران امتیازات بیشتری بگیرند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در این بین آقای روحانی به این فکر افتاد که 5 سال از دوره ریاست جمهوری می‌گذرد و دستاوردی در حوزه دیپلماسی و تجارت خارجی ندارد و عملا وقت دولت را تلف کرده است.

وی یادآور شد: از طرفی دیگر کشورهای طرف قرارداد ما کشورهایی نظیر هند و چین هستند و به دلیل تحریم‌ها توان برگرداندن پول‌ها را به کشور ندارند و به همین دلیل باید با این کشورها مراوده داشته باشد و این کار را هرچند دیر ولی بعد از گذشت 5 سال بالآخره انجام داد.

 

*عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: روحانی با سفر به هند به دنبال پوشاندن ناکارامدی اقتصادی برجام است

 

همچنین «محمدحسن آصفری» دیگر عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: توجه به منطقه آسیا موضوع اساسی و مهمی است چرا که در غرب و شرق آسیا منابع ارزشمندی وجود دارد که اگر دولت سرمایه‌گذاری‌های خودش را روی این بخش‌ها معطوف کند یقیناً راهکار مناسبی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی علیه کشور است.

وی افزود: به‌اندازه‌ای که به برجام پرداختیم و وقت کشور را صرف آن کردیم خروجی نداشته است و اگر به همان اندازه به منطقه آسیا اهمیت داده می‌شد می‌توانست فرصتی خوب برای جایگزینی آن باشد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سفر روحانی به هند با توجه به ارتباطی که با این کشور داریم و با توجه به موقعیت هند و ارتباط آن با آب‌های آزاد فرصت خوبی در راستای جذب سرمایه‌گذاری و مبادلات دوطرفه اقتصادی است.

وی افزود: مبادلات اقتصادی باید مسیر دوطرفه باشد و کشور را به منطقه‌ای برای واردات هند تبدیل نکند.

آصفری با بیان اینکه هند دارای جمعیت مسلمان بسیاری است و می‌توان در راستای اعمال سیاست‌های فرهنگی و دینی مؤثر باشد تصریح کرد: سفر آقای روحانی در این موقعیت هرچند خیلی دیر رخ داد اما می‌تواند دارای اثرات مثبتی در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد به‌شرط اینکه توجه به اقتصاد دوسویه شود.

وی افزود: در ارتباط با برخی کشورها ما صرفاً واردکننده خوبی هستیم اما سهم صادرات بسیار ناچیز است که امیدواریم در مورد هند و بازار اقتصادی این کشور تکرار نشود.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: اینکه دولت صرفاً توجه ویژه‌ای به برجام داشته و از کشورهای همسایه غفلت کرده است، نوعی ایراد اساسی است لذا روحانی با سفر به هند به دنبال پوشاندن ناکارامدی اقتصادی برجام است.

وی افزود: دستگاه دیپلماسی آن‌قدر که به مسائل حاشیه‌ای پرداخته به مسائل دیپلماسی اقتصادی نپرداخته است و دستگاه دیپلماسی می‌تواند تلاش مضاعف برای ارتباط با سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف برای جذب سرمایه‌گذار داشته باشد.

آصفری گفت: جایگاه خالی بخش اقتصادی وزارت خارجه در سفارت‌خانه‌ها سبب شده که تلاش خوبی برای جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری در خارج از کشور انجام نشود و این معضل را در پسابرجام نیز بیشتر و پررنگ‌تر شاهد هستیم.

وی با اشاره به اهمیت دیپلماسی اقتصادی در دور زدن تحریم‌ها افزود: بایستی زمان بیشتری روی موضوعات مو.رد تأکید رهبر معظم انقلاب در این راستا برای پیشرفت اقتصادی صرف شود.

*حضور اقتصادی هند در افغانستان از طریق ایران در آسیای میانه همگرایی منطقه ای را فراهم می کند

در این باره «محمدعلی رحیمی نژاد» کارشناس مسائل بین الملل هم در یادداشتی نوشته است که یکی از برنامه های راهبردی هندوستان طی سالیان اخیر سرمایه‌گذاری اقتصادی در افغانستان جهت تاثیرگذاری در معادلات امنیتی منطقه و کسب سود از طریق بندر چابهار بوده است. نیتین گادکاری وزیر کشتیرانی هند و عباس آخوندی همتای ایرانی وی روز چهارشنبه 17 آبان ماه امسال تفاهمنامه مربوط به توسعه بندر چابهار در خلیج عمان را امضا کردند. در ادامه دولت هند با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرده است که شرکت های هندی پروژه توسعه بندر چابهار را اجرا خواهند کرد.


چند روز گذشته نیز شاهد سفر رئیس جمهور کشورمان به هند و دیدار با مقامات این کشور بودیم. اما این سفر از ابعاد سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 هند یکی از شرکای استراتژیک و مهم آمریکا محسوب می شود و قراردادهای مهمی نیز با این کشور داشته است اما درباره ارتباط اقتصادی با افغانستان که ایران یک واسطه محسوب می شود، مانعی ایجاد نکرده است. حضور اقتصادی هند در افغانستان از طریق ایران در کوتاه مدت و به تبع آن در آسیای میانه می تواند زمینه ایجاد همگرایی منطقه ای را فراهم کند.

توافق فوق در حالی بود که ایران و هند در سال 2003 میلادی با توسعه بندر چابهار در خلیج عمان و در نزدیکی مرز ایران و پاکستان، موافقت کرده بودند ولی این طرح به علت تحریم های غرب با پیشرفت ناچیزی روبرو شده بود؛ علت اصلی این همکاری را می توان علاوه بر تلاش هند برای مقابله با گروهک های تروریستی و رشد اقتصادی، همکاری اقتصادی رقبای سیاسی و اقتصادی هند یعنی چین و پاکستان با امضای قرارداد 46 میلیارد دلاری برای گسترش همکاری های انرژی دانست.

از دلایل مهم سفر رئیس جمهور به هند و پیگیری جهت تحکیم روابط را می توان؛ اهمیت امنیت افغانستان برای کشورمان دانست. صلح و امنیت در افغانستان، وجود سیاست های اشغال گرانه آمریکا و خصوصاً سیاست های پنهان برخی کشورها به منظور انتقال مواد مخدر و باندهای قاچاق اسلحه و گروههای خرابکارانه به ایران مواردی است که همواره ایجاد ثبات امنیتی منطقه را به مخاطره افکنده است.

مهمترین منابع تنش زای سیاسی- امنیتی در روابط ایران و افغانستان را می توان در مؤلفه های فعالیت اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در داخل و آن سوی مرزها، فعالیت گروه های تروریستی که اقدامات منفی سیاسی وضد امنیتی مرتکب می شوند، حضور مهاجرین افغان و تبعات ناشی از این حضور، قاچاق و جرائم خشن، جستجو کرد.

 در شرایطی که آمریکا با نقض برجام و اعمال تحریم های یک جانبه به دنبال ضربه زدن به مردم ایران است، اهمیت همسایگان و ارتباط قوی دیپلماتیک با سایر کشورها مشهود می شود. از طرف دیگر با سرمایه گذاری هند در بندر چابهار می توان به حضور سایر کشور ها به بازار آسیای میانه و کسب درآمدهای گمرکی و تجاری برای کشور امیدوار بود. در همین زمینه بود که رویترز نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران قصد دارد در سفر خود به هند، میلیاردها دلار سرمایه گذاری از هندی ها جذب کند.

این سفر در شرایطی انجام می شود که آمریکا فشارهای خود برای بازنگری در برجام و وضع مجدد تحریم ها علیه ایران را افزایش داده است.

هند در تلاش است تا با توسعه بندر چابهار در ساحل شرقی ایران، از طریق این بندر ضمن دور زدن رقیب سنتی اش پاکستان، راه خود را به سوی بازارهای آسیای میانه و افغانستان باز کند. اما به دلیل نگرانی از احتمال خروج آمریکا از برجام، پیشرفت این پروژه بسیار کند بوده است. امیدواریم ایجاد روابط با کشورهای همسایه و دارای اشتراک با کشور به رفع مشکلات جاری و آینده منجر شود.

در مجموع با وجود همه این شرایط به نظر می رسد که هندوستان به‌عنوان یکی از قدرت‌های نوظهور جهانی خیز بلندی برای توسعه چابهار برداشته و باید با تسهیل قوانین هرچه سریع‌تر سرمایه‌اش را در چابهار جذب و طرح ها را اجرایی کرد.

به گزارش رودآور؛ به نظر رییس جمهور  از اجرای برجام از سوی طرف مقابل و پایبند نبودن آنان به تعهداتشان ناامید شده و به فکر راه چاره ای دیگر و آن سفر به هند افتاده است تا جای پای هند را به عنوان شریک خوبی در حوزه های سیاسی، اقتصادی، دفاعی و تسلیحاتی تثبیت کند و البته دولتمردان باید حواسشان را هم جمع کنند تا هندی ها بازی جدیدی برای آنان اجرا نکنن، آنچنان که در ماه های گذشته خرید نفت از کشورمان را کاهش داده بودند.

انتهای پیام/

,

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود: آن‌ها مایل بودند که تجارت با اروپا انجام گیرد، درِ بانک‌های غربی نیز باز شود، میزان صادرات نفت افزایش یابد، پول آن به کشور برگردد و علاقه داشتند که عزت پاسپورت ایرانی ارزش بیشتری پیدا کند ولی نتیجه خاصی حاصل نشد.

,

وی تصریح کرد: تا زمانی که اوباما بر سر کار بود «فشارهای ایمیلی» که وزیر امور خارجه به آن‌ها وارد می‌کرد تا حدی کارساز بود ولی از موقع روی کار آمدن ترامپ، برجام به گروگان گرفته شد چراکه ما، به دلیل عمل نکردن غرب به تعهداتش، باید می‌گفتیم که برجام را انجام نمی‌دهیم و یا اینکه آن را به چالش بکشانیم تا امتیازات لازم را کسب کنیم.

,

بخشایش‌اردستانی اضافه کرد: ترامپ در عمل برجام را به گروگان گرفت و نه‌تنها مقامات کشور را در حالتی قرار داد که از آمریکا خواهش کنند، از برجام خارج نشود، بلکه اروپایی‌ها را نیز منفعل کرد و آن‌ها را به این سمت برد تا از ایران امتیازات بیشتری بگیرند.

,

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در این بین آقای روحانی به این فکر افتاد که 5 سال از دوره ریاست جمهوری می‌گذرد و دستاوردی در حوزه دیپلماسی و تجارت خارجی ندارد و عملا وقت دولت را تلف کرده است.

,

وی یادآور شد: از طرفی دیگر کشورهای طرف قرارداد ما کشورهایی نظیر هند و چین هستند و به دلیل تحریم‌ها توان برگرداندن پول‌ها را به کشور ندارند و به همین دلیل باید با این کشورها مراوده داشته باشد و این کار را هرچند دیر ولی بعد از گذشت 5 سال بالآخره انجام داد.

,

 

,
*عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: روحانی با سفر به هند به دنبال پوشاندن ناکارامدی اقتصادی برجام است
, *عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: روحانی با سفر به هند به دنبال پوشاندن ناکارامدی اقتصادی برجام است, روحانی با سفر به هند به دنبال پوشاندن ناکارامدی اقتصادی برجام است,

 

,

, ,
همچنین «محمدحسن آصفری» دیگر عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: توجه به منطقه آسیا موضوع اساسی و مهمی است چرا که در غرب و شرق آسیا منابع ارزشمندی وجود دارد که اگر دولت سرمایه‌گذاری‌های خودش را روی این بخش‌ها معطوف کند یقیناً راهکار مناسبی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی علیه کشور است.
,

وی افزود: به‌اندازه‌ای که به برجام پرداختیم و وقت کشور را صرف آن کردیم خروجی نداشته است و اگر به همان اندازه به منطقه آسیا اهمیت داده می‌شد می‌توانست فرصتی خوب برای جایگزینی آن باشد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سفر روحانی به هند با توجه به ارتباطی که با این کشور داریم و با توجه به موقعیت هند و ارتباط آن با آب‌های آزاد فرصت خوبی در راستای جذب سرمایه‌گذاری و مبادلات دوطرفه اقتصادی است.

وی افزود: مبادلات اقتصادی باید مسیر دوطرفه باشد و کشور را به منطقه‌ای برای واردات هند تبدیل نکند.

آصفری با بیان اینکه هند دارای جمعیت مسلمان بسیاری است و می‌توان در راستای اعمال سیاست‌های فرهنگی و دینی مؤثر باشد تصریح کرد: سفر آقای روحانی در این موقعیت هرچند خیلی دیر رخ داد اما می‌تواند دارای اثرات مثبتی در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد به‌شرط اینکه توجه به اقتصاد دوسویه شود.

وی افزود: در ارتباط با برخی کشورها ما صرفاً واردکننده خوبی هستیم اما سهم صادرات بسیار ناچیز است که امیدواریم در مورد هند و بازار اقتصادی این کشور تکرار نشود.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: اینکه دولت صرفاً توجه ویژه‌ای به برجام داشته و از کشورهای همسایه غفلت کرده است، نوعی ایراد اساسی است لذا روحانی با سفر به هند به دنبال پوشاندن ناکارامدی اقتصادی برجام است.

وی افزود: دستگاه دیپلماسی آن‌قدر که به مسائل حاشیه‌ای پرداخته به مسائل دیپلماسی اقتصادی نپرداخته است و دستگاه دیپلماسی می‌تواند تلاش مضاعف برای ارتباط با سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف برای جذب سرمایه‌گذار داشته باشد.

آصفری گفت: جایگاه خالی بخش اقتصادی وزارت خارجه در سفارت‌خانه‌ها سبب شده که تلاش خوبی برای جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری در خارج از کشور انجام نشود و این معضل را در پسابرجام نیز بیشتر و پررنگ‌تر شاهد هستیم.

وی با اشاره به اهمیت دیپلماسی اقتصادی در دور زدن تحریم‌ها افزود: بایستی زمان بیشتری روی موضوعات مو.رد تأکید رهبر معظم انقلاب در این راستا برای پیشرفت اقتصادی صرف شود.

*حضور اقتصادی هند در افغانستان از طریق ایران در آسیای میانه همگرایی منطقه ای را فراهم می کند

در این باره «محمدعلی رحیمی نژاد» کارشناس مسائل بین الملل هم در یادداشتی نوشته است که یکی از برنامه های راهبردی هندوستان طی سالیان اخیر سرمایه‌گذاری اقتصادی در افغانستان جهت تاثیرگذاری در معادلات امنیتی منطقه و کسب سود از طریق بندر چابهار بوده است. نیتین گادکاری وزیر کشتیرانی هند و عباس آخوندی همتای ایرانی وی روز چهارشنبه 17 آبان ماه امسال تفاهمنامه مربوط به توسعه بندر چابهار در خلیج عمان را امضا کردند. در ادامه دولت هند با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرده است که شرکت های هندی پروژه توسعه بندر چابهار را اجرا خواهند کرد.


چند روز گذشته نیز شاهد سفر رئیس جمهور کشورمان به هند و دیدار با مقامات این کشور بودیم. اما این سفر از ابعاد سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 هند یکی از شرکای استراتژیک و مهم آمریکا محسوب می شود و قراردادهای مهمی نیز با این کشور داشته است اما درباره ارتباط اقتصادی با افغانستان که ایران یک واسطه محسوب می شود، مانعی ایجاد نکرده است. حضور اقتصادی هند در افغانستان از طریق ایران در کوتاه مدت و به تبع آن در آسیای میانه می تواند زمینه ایجاد همگرایی منطقه ای را فراهم کند.

توافق فوق در حالی بود که ایران و هند در سال 2003 میلادی با توسعه بندر چابهار در خلیج عمان و در نزدیکی مرز ایران و پاکستان، موافقت کرده بودند ولی این طرح به علت تحریم های غرب با پیشرفت ناچیزی روبرو شده بود؛ علت اصلی این همکاری را می توان علاوه بر تلاش هند برای مقابله با گروهک های تروریستی و رشد اقتصادی، همکاری اقتصادی رقبای سیاسی و اقتصادی هند یعنی چین و پاکستان با امضای قرارداد 46 میلیارد دلاری برای گسترش همکاری های انرژی دانست.

از دلایل مهم سفر رئیس جمهور به هند و پیگیری جهت تحکیم روابط را می توان؛ اهمیت امنیت افغانستان برای کشورمان دانست. صلح و امنیت در افغانستان، وجود سیاست های اشغال گرانه آمریکا و خصوصاً سیاست های پنهان برخی کشورها به منظور انتقال مواد مخدر و باندهای قاچاق اسلحه و گروههای خرابکارانه به ایران مواردی است که همواره ایجاد ثبات امنیتی منطقه را به مخاطره افکنده است.

مهمترین منابع تنش زای سیاسی- امنیتی در روابط ایران و افغانستان را می توان در مؤلفه های فعالیت اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در داخل و آن سوی مرزها، فعالیت گروه های تروریستی که اقدامات منفی سیاسی وضد امنیتی مرتکب می شوند، حضور مهاجرین افغان و تبعات ناشی از این حضور، قاچاق و جرائم خشن، جستجو کرد.

 در شرایطی که آمریکا با نقض برجام و اعمال تحریم های یک جانبه به دنبال ضربه زدن به مردم ایران است، اهمیت همسایگان و ارتباط قوی دیپلماتیک با سایر کشورها مشهود می شود. از طرف دیگر با سرمایه گذاری هند در بندر چابهار می توان به حضور سایر کشور ها به بازار آسیای میانه و کسب درآمدهای گمرکی و تجاری برای کشور امیدوار بود. در همین زمینه بود که رویترز نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران قصد دارد در سفر خود به هند، میلیاردها دلار سرمایه گذاری از هندی ها جذب کند.

این سفر در شرایطی انجام می شود که آمریکا فشارهای خود برای بازنگری در برجام و وضع مجدد تحریم ها علیه ایران را افزایش داده است.

هند در تلاش است تا با توسعه بندر چابهار در ساحل شرقی ایران، از طریق این بندر ضمن دور زدن رقیب سنتی اش پاکستان، راه خود را به سوی بازارهای آسیای میانه و افغانستان باز کند. اما به دلیل نگرانی از احتمال خروج آمریکا از برجام، پیشرفت این پروژه بسیار کند بوده است. امیدواریم ایجاد روابط با کشورهای همسایه و دارای اشتراک با کشور به رفع مشکلات جاری و آینده منجر شود.

در مجموع با وجود همه این شرایط به نظر می رسد که هندوستان به‌عنوان یکی از قدرت‌های نوظهور جهانی خیز بلندی برای توسعه چابهار برداشته و باید با تسهیل قوانین هرچه سریع‌تر سرمایه‌اش را در چابهار جذب و طرح ها را اجرایی کرد.

به گزارش رودآور؛ به نظر رییس جمهور  از اجرای برجام از سوی طرف مقابل و پایبند نبودن آنان به تعهداتشان ناامید شده و به فکر راه چاره ای دیگر و آن سفر به هند افتاده است تا جای پای هند را به عنوان شریک خوبی در حوزه های سیاسی، اقتصادی، دفاعی و تسلیحاتی تثبیت کند و البته دولتمردان باید حواسشان را هم جمع کنند تا هندی ها بازی جدیدی برای آنان اجرا نکنن، آنچنان که در ماه های گذشته خرید نفت از کشورمان را کاهش داده بودند.

انتهای پیام/

,

وی افزود: به‌اندازه‌ای که به برجام پرداختیم و وقت کشور را صرف آن کردیم خروجی نداشته است و اگر به همان اندازه به منطقه آسیا اهمیت داده می‌شد می‌توانست فرصتی خوب برای جایگزینی آن باشد.

,

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سفر روحانی به هند با توجه به ارتباطی که با این کشور داریم و با توجه به موقعیت هند و ارتباط آن با آب‌های آزاد فرصت خوبی در راستای جذب سرمایه‌گذاری و مبادلات دوطرفه اقتصادی است.

,

وی افزود: مبادلات اقتصادی باید مسیر دوطرفه باشد و کشور را به منطقه‌ای برای واردات هند تبدیل نکند.

,

آصفری با بیان اینکه هند دارای جمعیت مسلمان بسیاری است و می‌توان در راستای اعمال سیاست‌های فرهنگی و دینی مؤثر باشد تصریح کرد: سفر آقای روحانی در این موقعیت هرچند خیلی دیر رخ داد اما می‌تواند دارای اثرات مثبتی در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد به‌شرط اینکه توجه به اقتصاد دوسویه شود.

,

وی افزود: در ارتباط با برخی کشورها ما صرفاً واردکننده خوبی هستیم اما سهم صادرات بسیار ناچیز است که امیدواریم در مورد هند و بازار اقتصادی این کشور تکرار نشود.

,

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: اینکه دولت صرفاً توجه ویژه‌ای به برجام داشته و از کشورهای همسایه غفلت کرده است، نوعی ایراد اساسی است لذا روحانی با سفر به هند به دنبال پوشاندن ناکارامدی اقتصادی برجام است.

,

وی افزود: دستگاه دیپلماسی آن‌قدر که به مسائل حاشیه‌ای پرداخته به مسائل دیپلماسی اقتصادی نپرداخته است و دستگاه دیپلماسی می‌تواند تلاش مضاعف برای ارتباط با سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف برای جذب سرمایه‌گذار داشته باشد.

,

آصفری گفت: جایگاه خالی بخش اقتصادی وزارت خارجه در سفارت‌خانه‌ها سبب شده که تلاش خوبی برای جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری در خارج از کشور انجام نشود و این معضل را در پسابرجام نیز بیشتر و پررنگ‌تر شاهد هستیم.

,

وی با اشاره به اهمیت دیپلماسی اقتصادی در دور زدن تحریم‌ها افزود: بایستی زمان بیشتری روی موضوعات مو.رد تأکید رهبر معظم انقلاب در این راستا برای پیشرفت اقتصادی صرف شود.

,

*حضور اقتصادی هند در افغانستان از طریق ایران در آسیای میانه همگرایی منطقه ای را فراهم می کند

, *حضور اقتصادی هند در افغانستان از طریق ایران در آسیای میانه همگرایی منطقه ای را فراهم می کند, *حضور اقتصادی هند در افغانستان از طریق ایران در آسیای میانه همگرایی منطقه ای را فراهم می کند,

, ,

در این باره «محمدعلی رحیمی نژاد» کارشناس مسائل بین الملل هم در یادداشتی نوشته است که یکی از برنامه های راهبردی هندوستان طی سالیان اخیر سرمایه‌گذاری اقتصادی در افغانستان جهت تاثیرگذاری در معادلات امنیتی منطقه و کسب سود از طریق بندر چابهار بوده است. نیتین گادکاری وزیر کشتیرانی هند و عباس آخوندی همتای ایرانی وی روز چهارشنبه 17 آبان ماه امسال تفاهمنامه مربوط به توسعه بندر چابهار در خلیج عمان را امضا کردند. در ادامه دولت هند با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرده است که شرکت های هندی پروژه توسعه بندر چابهار را اجرا خواهند کرد.

,


چند روز گذشته نیز شاهد سفر رئیس جمهور کشورمان به هند و دیدار با مقامات این کشور بودیم. اما این سفر از ابعاد سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 هند یکی از شرکای استراتژیک و مهم آمریکا محسوب می شود و قراردادهای مهمی نیز با این کشور داشته است اما درباره ارتباط اقتصادی با افغانستان که ایران یک واسطه محسوب می شود، مانعی ایجاد نکرده است. حضور اقتصادی هند در افغانستان از طریق ایران در کوتاه مدت و به تبع آن در آسیای میانه می تواند زمینه ایجاد همگرایی منطقه ای را فراهم کند.

توافق فوق در حالی بود که ایران و هند در سال 2003 میلادی با توسعه بندر چابهار در خلیج عمان و در نزدیکی مرز ایران و پاکستان، موافقت کرده بودند ولی این طرح به علت تحریم های غرب با پیشرفت ناچیزی روبرو شده بود؛ علت اصلی این همکاری را می توان علاوه بر تلاش هند برای مقابله با گروهک های تروریستی و رشد اقتصادی، همکاری اقتصادی رقبای سیاسی و اقتصادی هند یعنی چین و پاکستان با امضای قرارداد 46 میلیارد دلاری برای گسترش همکاری های انرژی دانست.

از دلایل مهم سفر رئیس جمهور به هند و پیگیری جهت تحکیم روابط را می توان؛ اهمیت امنیت افغانستان برای کشورمان دانست. صلح و امنیت در افغانستان، وجود سیاست های اشغال گرانه آمریکا و خصوصاً سیاست های پنهان برخی کشورها به منظور انتقال مواد مخدر و باندهای قاچاق اسلحه و گروههای خرابکارانه به ایران مواردی است که همواره ایجاد ثبات امنیتی منطقه را به مخاطره افکنده است.

مهمترین منابع تنش زای سیاسی- امنیتی در روابط ایران و افغانستان را می توان در مؤلفه های فعالیت اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در داخل و آن سوی مرزها، فعالیت گروه های تروریستی که اقدامات منفی سیاسی وضد امنیتی مرتکب می شوند، حضور مهاجرین افغان و تبعات ناشی از این حضور، قاچاق و جرائم خشن، جستجو کرد.

 در شرایطی که آمریکا با نقض برجام و اعمال تحریم های یک جانبه به دنبال ضربه زدن به مردم ایران است، اهمیت همسایگان و ارتباط قوی دیپلماتیک با سایر کشورها مشهود می شود. از طرف دیگر با سرمایه گذاری هند در بندر چابهار می توان به حضور سایر کشور ها به بازار آسیای میانه و کسب درآمدهای گمرکی و تجاری برای کشور امیدوار بود. در همین زمینه بود که رویترز نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران قصد دارد در سفر خود به هند، میلیاردها دلار سرمایه گذاری از هندی ها جذب کند.

این سفر در شرایطی انجام می شود که آمریکا فشارهای خود برای بازنگری در برجام و وضع مجدد تحریم ها علیه ایران را افزایش داده است.

هند در تلاش است تا با توسعه بندر چابهار در ساحل شرقی ایران، از طریق این بندر ضمن دور زدن رقیب سنتی اش پاکستان، راه خود را به سوی بازارهای آسیای میانه و افغانستان باز کند. اما به دلیل نگرانی از احتمال خروج آمریکا از برجام، پیشرفت این پروژه بسیار کند بوده است. امیدواریم ایجاد روابط با کشورهای همسایه و دارای اشتراک با کشور به رفع مشکلات جاری و آینده منجر شود.

در مجموع با وجود همه این شرایط به نظر می رسد که هندوستان به‌عنوان یکی از قدرت‌های نوظهور جهانی خیز بلندی برای توسعه چابهار برداشته و باید با تسهیل قوانین هرچه سریع‌تر سرمایه‌اش را در چابهار جذب و طرح ها را اجرایی کرد.

به گزارش رودآور؛ به نظر رییس جمهور  از اجرای برجام از سوی طرف مقابل و پایبند نبودن آنان به تعهداتشان ناامید شده و به فکر راه چاره ای دیگر و آن سفر به هند افتاده است تا جای پای هند را به عنوان شریک خوبی در حوزه های سیاسی، اقتصادی، دفاعی و تسلیحاتی تثبیت کند و البته دولتمردان باید حواسشان را هم جمع کنند تا هندی ها بازی جدیدی برای آنان اجرا نکنن، آنچنان که در ماه های گذشته خرید نفت از کشورمان را کاهش داده بودند.

انتهای پیام/

,


چند روز گذشته نیز شاهد سفر رئیس جمهور کشورمان به هند و دیدار با مقامات این کشور بودیم. اما این سفر از ابعاد سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 هند یکی از شرکای استراتژیک و مهم آمریکا محسوب می شود و قراردادهای مهمی نیز با این کشور داشته است اما درباره ارتباط اقتصادی با افغانستان که ایران یک واسطه محسوب می شود، مانعی ایجاد نکرده است. حضور اقتصادی هند در افغانستان از طریق ایران در کوتاه مدت و به تبع آن در آسیای میانه می تواند زمینه ایجاد همگرایی منطقه ای را فراهم کند.

توافق فوق در حالی بود که ایران و هند در سال 2003 میلادی با توسعه بندر چابهار در خلیج عمان و در نزدیکی مرز ایران و پاکستان، موافقت کرده بودند ولی این طرح به علت تحریم های غرب با پیشرفت ناچیزی روبرو شده بود؛ علت اصلی این همکاری را می توان علاوه بر تلاش هند برای مقابله با گروهک های تروریستی و رشد اقتصادی، همکاری اقتصادی رقبای سیاسی و اقتصادی هند یعنی چین و پاکستان با امضای قرارداد 46 میلیارد دلاری برای گسترش همکاری های انرژی دانست.

از دلایل مهم سفر رئیس جمهور به هند و پیگیری جهت تحکیم روابط را می توان؛ اهمیت امنیت افغانستان برای کشورمان دانست. صلح و امنیت در افغانستان، وجود سیاست های اشغال گرانه آمریکا و خصوصاً سیاست های پنهان برخی کشورها به منظور انتقال مواد مخدر و باندهای قاچاق اسلحه و گروههای خرابکارانه به ایران مواردی است که همواره ایجاد ثبات امنیتی منطقه را به مخاطره افکنده است.

مهمترین منابع تنش زای سیاسی- امنیتی در روابط ایران و افغانستان را می توان در مؤلفه های فعالیت اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در داخل و آن سوی مرزها، فعالیت گروه های تروریستی که اقدامات منفی سیاسی وضد امنیتی مرتکب می شوند، حضور مهاجرین افغان و تبعات ناشی از این حضور، قاچاق و جرائم خشن، جستجو کرد.

 در شرایطی که آمریکا با نقض برجام و اعمال تحریم های یک جانبه به دنبال ضربه زدن به مردم ایران است، اهمیت همسایگان و ارتباط قوی دیپلماتیک با سایر کشورها مشهود می شود. از طرف دیگر با سرمایه گذاری هند در بندر چابهار می توان به حضور سایر کشور ها به بازار آسیای میانه و کسب درآمدهای گمرکی و تجاری برای کشور امیدوار بود. در همین زمینه بود که رویترز نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران قصد دارد در سفر خود به هند، میلیاردها دلار سرمایه گذاری از هندی ها جذب کند.

این سفر در شرایطی انجام می شود که آمریکا فشارهای خود برای بازنگری در برجام و وضع مجدد تحریم ها علیه ایران را افزایش داده است.

هند در تلاش است تا با توسعه بندر چابهار در ساحل شرقی ایران، از طریق این بندر ضمن دور زدن رقیب سنتی اش پاکستان، راه خود را به سوی بازارهای آسیای میانه و افغانستان باز کند. اما به دلیل نگرانی از احتمال خروج آمریکا از برجام، پیشرفت این پروژه بسیار کند بوده است. امیدواریم ایجاد روابط با کشورهای همسایه و دارای اشتراک با کشور به رفع مشکلات جاری و آینده منجر شود.

در مجموع با وجود همه این شرایط به نظر می رسد که هندوستان به‌عنوان یکی از قدرت‌های نوظهور جهانی خیز بلندی برای توسعه چابهار برداشته و باید با تسهیل قوانین هرچه سریع‌تر سرمایه‌اش را در چابهار جذب و طرح ها را اجرایی کرد.

به گزارش رودآور؛ به نظر رییس جمهور  از اجرای برجام از سوی طرف مقابل و پایبند نبودن آنان به تعهداتشان ناامید شده و به فکر راه چاره ای دیگر و آن سفر به هند افتاده است تا جای پای هند را به عنوان شریک خوبی در حوزه های سیاسی، اقتصادی، دفاعی و تسلیحاتی تثبیت کند و البته دولتمردان باید حواسشان را هم جمع کنند تا هندی ها بازی جدیدی برای آنان اجرا نکنن، آنچنان که در ماه های گذشته خرید نفت از کشورمان را کاهش داده بودند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه