اخبار داغ

دبیر شورای هیئت‌های مذهبی بشاگرد؛

عدم ثبت بیش از ۹۰درصد هیئت‌های مذهبی بشاگرد/بودجه آوری فرهنگی اصلی‌ترین امتیاز برای ثبت هیئت‌ها است

عدم ثبت بیش از ۹۰درصد هیئت‌های مذهبی بشاگرد/بودجه آوری فرهنگی اصلی‌ترین امتیاز برای ثبت هیئت‌ها است
دبیر شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان بشاگرد، گفت:تاکنون حدود ۱۰ درصد از هیئت‌های مذهبی سطح شهرستان بشاگرد به ثبت رسیده که آمار بسیار پایین نسبت به سایر شهرستان های هم‌جوار می باشد که بودجه آوری فرهنگی برای شهرستان و مقابله با آسیب های هیئت داری را از جمله اهداف ثبت هیئت‌های مذهبی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بشاگرد نیوز؛ شهرستان بشاگرد واقع در شرق استان هرمزگان از جمله مناطقی است که از دیر باز تا کنون بافت سنتی و مذهبی خود را حفظ کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بشاگرد نیوز,

این شهرستان از قدیم‌الایام پرچم دار عزاداری اهل بیت علیه سلام بوده و در تمامی مناسبت ها و حتی روز غیر مناسبتی هم از کوچه و خیابان صدای عزاداری های مردم به گوش می رسد.

,

سبک عزاداری ها و نوحه خوانی های این منطقه منحصر به فرد است که نشان از جاری بودن عشق اهل بیت در رگ های این مردم از سالیان دور و دراز دارد.

,

عزاداری اهل بیت علیه سلام عجین شده با فرهنگ بشاگرد

, عزاداری اهل بیت علیه سلام عجین شده با فرهنگ بشاگرد,

بشاگرد دارای بیش از ۲۰۰ روستای کوچک و بزرگ است که تمام روستا ها یا بصورت ترکیبی با روستا های هم‌جوار خود و یا اختصاصی حداقل یک هیئت عزاداری دارد که به صورت خود جوش توسط مردم به وجود آماده و اداره می شود.

,

هیئت های عزاداری بشاگرد در تمام طول سال و به خصوص در مناسبت ها میزبان عزاداران اهل بیت علیه سلام هستند که با بودجه مردمی سالانه تعداد زیادی از اقشار مختلف مردم را به دور خود جمع می کند.

,

این هیئت ها توانسته مکتب مناسبی برای نشر آموزه های دینی به تمام اقشار مردم و زمینه ساز کاهش بسیاری از منکرات و بزهکاری ها به ویژه در مناسبت ها باشد.

,

سازمان دهی  و ثبت این گونه هیئت ها و برنامه ریزی جهت کنترل و کارشناسی در انتقال مفاهیم دینی و فرهنگی در این‌گونه مجالس می تواند ظرفیت انتقال مفاهیم تربیتی را چندین برابر کند.

,

, ,

آمار پایین ثبت هیئت های مذهبی بشاگرد

, آمار پایین ثبت هیئت های مذهبی بشاگرد,

مظفر اورنگ دبیر شورای هیئت های مذهبی شهرستان بشاگرد با اشاره به عدم ثبت هیئت های مذهبی این منطقه اظهار کرد: تا کنون حدود ۱۰ درصد از هیئت های مذهبی سطح شهرستان  بشاگرد به ثبت رسیده که آمار بسیار پایین نسبت به سایر شهرستان های هم‌جوار است.

,

دبیر شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان بشاگرد، نبود سازوکار دقیق جهت تبلیغ و اطلاع رسانی  برای ثبت این هیئت ها از سوی مسئولان ذی‌ربط را اصلی‌ترین دلیل عدم ثبت نام آن ها عنوان کرد.

,

اورنگ در ادامه گفت: عدم احساس تکلیف و توجه مسئولان هیئت‌ها از دیگر دلایل ضعف در ثبت هیئت‌های مذهبی است.

,

وی بابیان اینکه بودجه هیئت‌های شهرستان بر اساس تعداد ثبت‌شده آن‌ها تعلق می‌گیرد، افزود: طبق رایزنی‌هایی که شورای هیئت‌ها با سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بشاگرد داشته‌ایم و تأکید موکد مدیر کل جدید سازمان تبلیغات اسلامی استان هرمزگان برآن شدیم که به ثبت این هیئت ها در سامانه طوبی اولویت بخشیم.

,

عدم رسیدگی به مشکلات و مسائل هیئت ها  در سایه نبود آمار کافی آن ها

, عدم رسیدگی به مشکلات و مسائل هیئت ها  در سایه نبود آمار کافی آن ها,

دبیر شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان بشاگرد در ادامه به آسیب‌های عدم ثبت این هیئت‌ها پرداخته و ضعف در سازمان‌دهی مناسب امور هیئت‌ها و عدم بودجه آوری را اصلی‌ترین مشکل به وجود آمده دانست.

,

اورنگ اظهار کرد: بی‌توجهی مسئولان استانی به شهرستان بشاگرد در خصوص هیئت‌ها، عدم نظارت دقیق بر فعالیت آن‌ها ، عدم رسیدگی به مشکلاتشان و بی‌نظمی در هیئت‌ها از دیگر آسیب‌های عدم ثبت آن‌ها است.

,

وی ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌ها بیش از ۱۰۰ هیئت مذهبی در سطح شهرستان بشاگرد وجود دارد که به دلیل ثبت نبودن، آمار دقیقی از آن در دسترس نیست.

,

دبیر شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان بشاگرد به مزایای ثبت این هیئت‌ها پرداخت و گفت: در صورت وجود بودجه و مزایا اداره کل این اجازه را به ما داده که از هیئت‌های فعال درزمینهٔ های مالی حمایت شوند و هیئت‌های غیرفعال را لغو مجوز کنیم.

,

, ,

اورنگ بودجه آوری فرهنگی برای شهرستان و مقابله با آسیب‌های هیئت داری را ازجمله اهداف ثبت هیئت‌های مذهبی دانست.

,

وی اضافه کرد: ارتقاء سطح زیرساخت‌های فرهنگی شهرستان، مقابله با آسیب‌های اجتماعی طی فراینده آموزشی و نظارتی، نظارت بر هیئت‌ها، مقابله با بدعت‌گذاری‌ها در عزاداری‌ها و سایر شئونات دینی را از دیگر اهداف ثبت هیئت‌ها عنوان کرد.

,

هیئت ها در حال حاضر به صورت خودجوش و مردمی اداره می شوند

, هیئت ها در حال حاضر به صورت خودجوش و مردمی اداره می شوند,

دبیر شورای هیئت‌های مذهبی بشاگرد در خصوص وضعیت کنونی هیئت‌های مذهبی شهرستان اظهار کرد: ازلحاظ اجرایی بحمدالله به‌صورت خودجوش، مردم همیشه در اجرای مناسبت‌های مذهبی علیرغم کمبود امکانات و بودجه مالی پای کار بوده و تمام هیئت ها حداقل در محرم صفر ولو با تعداد نفرات کم خوشبختانه چراغ هواداری از ائمه را روشن نگاه داشته اند.

,

, ,

اورنگ گفت: از دیرباز تا کنون ما مفتخریم تنها شهرستان استان باشیم که به صورت صد در صد جمعیتش از محبین اهل بیت بوده.

,

وی خاطر نشان کرد: برخی آسیب ها و بدعت هایی خواسته یا ناخواسته وارد عزاداری ها شده که اصلی ترین دلیل آن عدم آموزش صحیح بوده  ودر شورا پیگیر آموزش در مقابله با برخی آسیب ها هستیم.

,

انتهای پیام/ح

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه