اخبار داغ

گزارش؛

تأکید امام(ره) بر مداخله روحانیون در مسائل سیاسی و اجتماعی کشور/ «خونِ دل» خوردن امام(ره) از برخی جریان‌های انحرافی حوزوی

تأکید امام(ره) بر مداخله روحانیون در مسائل سیاسی و اجتماعی کشور/ «خونِ دل» خوردن  امام(ره) از برخی جریان‌های انحرافی حوزوی
منشور روحانیت که توسط امام(ره) مطرح شد آمیزه‌ای است از «درایت‌ها و باورها» و «بایدها و نبایدها» که همچون مشعل فروزان راهنمای فرزندان روحانی امام در حوزه‌های دینی خواهد بود. در این مکتوب برخی از ابعاد مطرح شده در این منشور توسط امام راحل(ره) را می‌خوانید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، سوم اسفند ماه سالروز صدور «منشور روحانیت» توسط امام خمینی(ره) در سال 1367 است. پیام مهم و ماندگار امام خمینی(ره) خطاب به روحانیون سراسر کشور، مراجع بزرگوار تقلید، ائمه جمعه و جماعات، جامعه مدرسین و طلاب حوزه‌های علمیه که به حق « منشور روحانیت» نام گرفت، آمیزه‌ای است از «درایت‌ها و باورها» و «بایدها و نبایدها» که همچون مشعل فروزان راهنمای فرزندان روحانی امام در حوزه‌های دینی خواهد بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نقل از قم فردا،, قم فردا،, قم فردا, قم فردا, ,

امام راحل در این پیام مرز بین روحانی واقعی و انقلابی را با «روحانی‌نماها» و «مقدس مآب‌ها» به‌زیبایی تشریح می‌کند. در این پیام بلند که در ماه‌های آخر حیات امام راحل صادر شد، گوشه‌هایی از تاریخ انقلاب بازخوانی می‌شود.

,

مخاطبان امام در این منشور را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: کسانی که امام آنها را مذمت می‌کند و نسبت به حضور آنان در آینده انقلاب هشدار می‌دهد و گروه دوم کسانی که امام زبان به تعریف و تجلیل آنها می‌گشاید و برای جدا نشدن از دسته دوم توصیه‌هایی به مسؤولان می‌کنند.

,

امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره منشور روحانیت اظهار داشته است: « توصیه می‌کنم که این پیام را مثل یک درس، مثل یک کتاب که انسان بایستی مکرر بخواند، بخوانید. خود من واقعاً مکرر خواندم. هرچه انسان می‌خواند، احساس می‌کند که روی کلمه کلمه آن باید تأمل کند و التذاذ معنوی ببرد1367/12/12 ».

,

 

,

*وجود جریان‌های انحرافی حوزوی برای جامعه خطرناک‌ است

, *وجود جریان‌های انحرافی حوزوی برای جامعه خطرناک‌ است,

از آنجا که به نظر می‌رسد بسیاری از مطالب مطرح شده در منشور مذکور، سیاست امروز کشور را نیز درگیر کرده است، بررسی کلیات منشور روحانیت و تأثیرگذاری آن در احیای مکتب حضرت امام(ره) حائز اهمیت است.

,

حجت‌الاسلام محمدمهدی نادری، استاد حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با بیان اینکه منشور روحانیت امام خمینی(ره) چند بخش اساسی دارد ابراز داشت: بخش‌هایی از این منشور مربوط می‌شود به هشدار درباره جریان ارتجاعی و سکولاریسم شبیه «انجمن حجتیه‌» در حوزه علمیه که که دین را از سیاست جدا می‌دانند و از گذشته در حوزه‌ها وجود داشته‌اند.

,

وی افزود: جمله عجیب امام راحل در این منشور که گفت:«خون دلی که از برخی جریانات ارتجاعی حوزوی خوردم بیشتر از همه گروه‌های دیگر بوده است.» به این سبب است که با توجه به جایگاه و تأثیر ویژه حوزویان بر جامعه انحراف فکری این قشر نسبت به اقشار دیگر برای جامعه خطرناک‌تر است.

,

 عضو مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: امام راحل با ذکر مرز‌بندی‌های شفاف در این منشور، از روحانیون می‌خواهد که منش و روش انقلابیگری را انتخاب کنند.

,

 

,

*امام (ره) بر ورود روحانیون به مسائل سیاسی و اجتماعی کشور تأکید داشتند

, *امام (ره) بر ورود روحانیون به مسائل سیاسی و اجتماعی کشور تأکید داشتند,

حجت‌الاسلام نادری بیان داشت: نخستین مرحله منش انقلابی این است که انسان قرائت درستی از اسلام که دین و سیاست را همراه می‌داند را بپذیرد؛ زمانی که این مسئله برای فرد حل شود راه برای انجام حرکات انقلابی پیش رویش باز می‌شود.

,

وی افزود: کسی که فاصله‌ای بین دین و سیاست قائل شود به حرکات اجتماعی و انقلابی روی نمی‌آورد و به این ترتیب حوزه کاملا از حرکت اجتماعی جدا و نسبت به نظام اسلامی زاویه می‌گیرد و مجموعه خود را متکفل این نمی‌داند که از نظام اسلامی که برآمده از اسلام است حمایت کند و برای حفظ آن حمایتی انجام دهد.

,

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تذکرات مؤکد امام در منشور روحانیت مبنی بر لزوم تلاش روحانیون برای انجام اقدامات حمایتی نسبت به نظام اسلامی در عین حفظ شأنیت روحانی خود عنوان داشت: به حق تذکرات امام مسئله قابل توجهی بوده است چرا که اکنون هم در حوزه‌های علمیه شاهد تحرکات خزنده برخی جریانات در راستای جداسازی بدنه نظام و حوزه‌های علمیه هستیم.

,

حجت‌الاسلام نادری با اشاره به شبهاتی که برخی از افراد مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه امام (ره) در سخنان خود روحانیون را از ورود به مسائل سیاسی جامعه منع می‌کردند تشریح کرد: امام(ره) هیچگاه توصیه به عدم ورود روحانیون به مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه نکردند و کسانی که این مسئله را مطرح می‌کنند حرف باطلی می‌زنند. امام (ره) خود نیز با قاطعیت در امور سیاسی و اجتماعی جامعه ورود می‌کردند. تنها مسئله‌ای که بود در اوایل انقلاب امام خمینی(ره) نسبت به ورود روحانیون به عرصه‌های اجرایی کشور مخالفت‌هایی داشتند که با گذشت حدود یک سال از انقلاب، حضرت امام(ره) از این نگاه خود عدول داشتند و احساس نیاز را حس کردند که نمی‌شود روحانیون وارد امور اجرایی نشوند و به مرور خود متقاضی حضور روحانیون در عرصه‌های اجرایی کشور شدند.

,

=====================

,

گزارشگر: فاطمه جمالزاده

,

====================

,

انتهای پیام/130

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه