اخبار داغ

ابلاغ بخشنامه داستان‌خوانی دبستانی‌ها؛

پیک و تکالیف نوروزی ممنوع است

پیک و تکالیف نوروزی ممنوع است
وزیر آموزش و پرورش بخشنامه ممنوعیت پیک نوروزی و جایگزینی داستان‌خوانی، داستان‌گویی و داستان‌ نویسی را ابلاغ کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش بخشنامه ممنوعیت پیک نوروزی و جایگزینی داستان‌خوانی، داستان‌گویی و داستان‌ نویسی را ابلاغ کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در این بخشنامه تاکید شده است:‌ جهان مدرسه زیبا و وسیع است و هریک از فصل‌های سال، کلاس درس و هر موقعیت فرصتی است برای آموختن.

,

فصل بهار سرشار از لحظه‌های ناب یادگیری و زمان بهار هرچند کوتاه، مملو از صحنه‌های پرشکوه و شگفت‌انگیز خلقت است.شایسته است به فرزندانمان فرصت دهیم تا به تماشای جهان بنشینند و به دیدار لبخند شکوفه‌ها بروند، بهار فرصت آموختن است بنفشه‌ها را مهمان دیدگان فرزندان این سرزمین کنیم و خود نیز همراه آنان به تماشای رنگین‌کمان بنشینیم.

,

نیازی به تکالیف تکراری نیست با این نگاه در بهار طبیعت فرصتی فراهم می‌شود برای تقویت خوب دیدن، خوب شنیدن، خوب سخن گفتن و خوب گوش دادن و لذت بردن از آموزه‌های طبیعت.

,

سعی کنیم با نگاهی متفاوت یادگیری را برای فزندان میهن عزیزمان در این بهار باشکوه هستی لذت‌آفرین کنیم و به کودکان فرصت انتخاب بدهیم.

,

شایسته است در این راستا نکات ذیل مورد توجه تمام مدارس ابتدایی قرار بگیرد:

,

فراهم آوردن فرصت کنار خانواده بودن، امکان انجام کار در سفر، استفاده از زیبایی‌ها و شگفتی‌های طبیعت و توجه به آن در فعالیت‌های سه‌گانه داستان‌خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی

,

از از قالب‌های متنوع، متناسب با توان و علایق بچه‌ها برای لذت یادگیری استفاده شود و استان‌ها گزارشی از فرآیند اجرا به همراه بازخوردهایی از احساس دانش آموزان و خانواده‌ها از مناطق و مدارس جمع‌آوری و حداکثر تا 30 فروردین به معاونت آموزش ابتدایی ارسال نمایند.

,

وی تاکید کرده است: ارائه هر نوع تکلیف مرسوم سال‌های قبل بویژه پیک‌های نوروزی یا تمرین‌های درسی ممنوع است و انتظار دارد همکاران با بهره‌مندی از راهنمای پیوست، تکالیف دانش آموزان را تعیین کنند.

,

جزییات بخشنامه داستان خوانی، داستان گویی، داستان نویسی، جایگزین پیک‌های نوروزی سال تحصیلی 97 – 1396

,

"به منظور ایجاد زمینه برای بهره‌گیری دانش‌آموزان از ایام تعطیلات نوروزی با استفاده از موقعیت‌های طبیعی و متنوع یادگیری برای تقویت مهارت‌های اساسی خواندن، نوشتن، سخن گفتن، گوش دادن و مشاهده کردن، متناسب با نیازهای فردی و فرهنگی محلی در راستای مفاد سند تحول بنیادین مبنی بر رشد خلاقت و نوآوری در کودکان، رویکرد داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی محور فعالیت‌های تعطیلات نوروزی می‌باشد. با عنایت و توجه به اقتضائات استان و با اتخاذ تدابیر مناسب و نیز راهکار 5-2 از سند تحول بنیادین مبنی بر ایجاد ساز و کارهای لازم برای تقویت آداب و سبک زندگی اسلامی – ایرانی در تمام ساحت‌های تعلی و تربیت، معاونت آموزش ابتدایی چارچوب فعالیت‌های یادگیری مرتبط با ایام نوروز را به شرح زیر پیش بینی و اعلام می‌نماید. شایسته است، ابتدا این نکات اصلی مورد توجه کامل قرار گیرند:

,

1- با توجه به رغبت‌ها و علاقمندی‌های مختلف کودکان، انتخاب کتاب محدود مگردد. دانش آموزان در انتخاب کتاب آزاد هستند و آموزگاران و والدین می‌توانند در انتخاب کتاب مناسب آنها را راهنمایی کنند.

,

2- از معرفی کتابی خاص به دانش آموزان برای خرید (ویژه این فعالیت‌ها) و تحمیل هزینه برای خانواده‌ها جدا پرهیز شود. دانش آموزان و خانواده‌ها در جهت استفاده از کتاب‌های موجود در منزل، امانت گرفتن از دوستان و بستگان، استفاده از کتب کتابخانه کلاسی، مدرسه، محله، مساجد، کانون‌ها و ... راهنمایی شوند.

,

3- قالب‌های اجرایی محدود به نوشتن / روایت داستان نگردد و از قالب‌های متنوع دیگری که به این امر کمک می‌نماید نظیر: سفرنامه، گزارش نویسی، نمایش نامه، مصاحبه و پیاده نمودن متن آن، شعرخوانی، داستان گویی، پیاده نمودن متن شعر در قالب داستان، داستان تصویری، نقد و ...) استفاده گردد.

,

الف) اهداف:

,

1- متناسب کردن فعالیت‌های یادگیری با اقتضائات دوران کودکی و شرایط ایام نوروز

,

2- توسعه و ترویج داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی

,

3- تقویت مهارت‌های خوانداری، شنیداری، نوشتاری، گفتاری، تفکر و تعمیق در طبیعت

,

4- پرورش خلاقیت، تخیل و ابتکار

,

5- تقویت مهارت‌های خلاصه نویسی و مستندسازی

,

ب) ویژگی‌های فعالیت‌های داستان خوانی، داستان گویی، داستان نویسی

,

الف – تناسب محتوای داستان با اهداف پایه تحصیلی

,

ب- تناسب محتوای داستان با ویژگی‌های سنی و علائق دانش آموزان

,

ج – جذاب، لذت بخش بودن و انگیزاننده بودن محتوای داستان

,

د – تقویت فرهنگ اسلامی و ایرانی از طریق انتخاب محتوای مناسب

,

ه – رشد دهنده روحیه خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان

,

و- محوریت دانش آموز در انجام فعالیت

,

ز – نقش تسهیل گری، هدایت و راهنمایی از طرف معلمان و والدین

,

ح – تناسب انتظارات با شرایط تعطیلات نوروز از دانش آموزان

,

ط – ساده و محدود بودن فعالیت‌ها

,

ج) قالب و فرآیند اجرای فعالیت:

,

1- روش‌های پیشنهادی برای تهیه کتاب‌های داستان:

,

الف – تهیه کتاب از کتابخانه مدرسه و یا کلاس درس

,

ب- استفاده از کتاب‌های موجود در منازل دانش آموزان

,

ج – در صورت تمایل اهدا و یا امانت دادن کتاب‌ها توسط دانش آموزان به همدیگر

,

د – استفاده از کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های محله، مساجد، کانون‌ها و ...

,

ه – استفاده از متون کتاب‌های درسی به ویژه درس روانخوانی

,

و - ...

,

2- شیوه‌های پیشنهادی برای اجرای فعالیت‌های داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی خواندن قصه و یا کتاب داستان از سوی بزرگترها برای دانش آموزان پایه‌های اول و دوم

,

شنیدن قصه‌های مادربزرگ و پدربزرگ و بازنویسی آن

,

استفاده از داستان یا قصه‌های مناسب به صورت فایل صوتی در فضای مجازی و برنامه‌های رادیو و ... (گروه‌های آموزشی استان و یا مناطق می‌توانند برخی از قصه‌های صوتی مناسب را از فضای مجازی انتخاب و بر اساس سطح سنی دانش آموزان بر روی سایت بارگزاری نمایند.)

,

گزارش دید و بازدید، سفر، فعالیت علمی، گردش علمی و آداب و رسوم مناطق مختلف ...

,

نوشتن خاطره، داستان، شعر و ...

,

مصاحبه، گفت‌وگو با والدین، دوستان و ... طراحی داستان تصویری، اجرا و ضبط نمایشنامه با کمک دوستان و خانواده

,

تهیه گزارش خبری از اتفاقات نوروز، روز طبیعت، اتفاقات مهم کشور و ...

,

3- شیوه‌های پیشنهادی ارائه گزارش عملکرد دانش آموزان به کلاس:

,

الف – ارائه خلاصه داستان خوانده و یا شنیده شده (درک پیام) به صورت مکتوب با ادبیات و خط دانش آموز (متناسب با دانش آموزان پایه‌های مختلف تحصیلی از چند سطر تا حداکثر دو صفحه)

,

توجه: گزارش مشخصات کتاب شامل نام کتاب، نام نویسنده، صاحب اثر، تاریخ انتشار، انتشارات (صرفا مرتبط با کتاب)

,

ب- تهیه نقاشی از قصه شنیده شده و با کتاب داستان خوانده شده

,

ج- گفتن داستان با زبان خود دانش آموز و ضبط آن

,

د - ....

,

4- شیوه‌های پیشنهادی بررسی فعالیت‌های دانش آموزان و ارائه بازخورد به آنان:

,

الف – در معرض نمایش گذاشتن خلاصه داستان‌ها و قصه‌های خوانده و یا شنیده شده و گزارش‌ها و خاطرات نوشته شده

,

ب- ایجاد فرصتی برای دانش آموزان در کلاس درس برای نقل قصه‌های شنیده شده و یا داستان‌های خوانده شده برای سایرین

,

ج – تهیه و اجرای نمایشی از محتوای کتاب داستان و ارائه در حضور سایرین

,

د - ....

,

د) نقش‌ها و مسئولیت‌ها برای انجام مطلوب فعالیت‌های یادگیری

,

نقش معلمان:

,

1- شناسایی و معرفی کتاب‌های داستان مناسب برای دانش آموزان (اهمیت تنوع در عناوین و موضوعات کتاب‌ها)

,

2- تقویت انگیزه دانش آموزان برای داستان خوانی و داستان گویی، داستان نویسی

,

3- آموزش به دانش آموزان جهت انجام فعالیت‌های داستان خوانی، داستان گویی، داستان نویسی

,

4- دریافت، بررسی نتایج عملکرد دانش آموزان و ارائه بازخورد مناسب به ایشان

,

5- تهیه گزارش مختصر از چگونگی انجام فعالیت و ارائه به مدیر مدرسه

,

نقش مدرسه:

,

1- برگزاری جلسه توجیهی برای معلمان توسط مدیر

,

2- برگزاری جلسات توجیهی برای اولیای دانش آموزان قبل از شروع تعطیلات

,

3- تشکیل نمایشگاه از فعالیت‌های دانش آموزان

,

4- تهیه گزارش از فعالیت‌های انجام شده و ارسال به منطقه

,

نقش منطقه:

,

1- دریافت دستورالعمل و ابلاغ به مدارس

,

2- برگزاری جلسات توجیهی برای مدیران مدارس

,

3- شناسایی و جلب مشارکت خیرین برای خرید کتاب داستان‌های مناسب و اهدا به مناطق محروم و کمتر برخوردار

,

4- نظارت بر فرآیند فعالیت‌های مدارس و ارائه بازخورد مناسب

,

5- تهیه گزارش از فعالیت‌های انجام شده و ارسال به استان جهت جمع‌بندی وارائه به ستاد

,

تذکرات مهم:

,

1- یک عنوان کتاب خاص به دانش آموزان استان و منطقه و مدرسه و یا حتی یک کلاس معرفی نشود.

,

2- از تحمیل هزینه برای مدرسه و یا اولیای دانش آموزان پرهیز شود.

,

3- مراقبت شود تا اجرای این فعالیت زمینه را برای سودجویی افراد و یا انتشارات خاص فراهم ننماید."

,

تسنیم

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه