اخبار داغ

معاون قضایی رییس‌کل دادگستری استان اصفهان:

جامعه وکالت به سمت تخصصی شدن حرکت کند/ وکلا ۱۰ درصد از وقت خود را به افراد بی‌بضاعت اختصاص دهند

جامعه وکالت به سمت تخصصی شدن حرکت کند/ وکلا ۱۰ درصد از وقت خود را به افراد بی‌بضاعت اختصاص دهند
معاون قضایی رییس‌کل دادگستری استان اصفهان گفت: جامعه وکالت باید به سمت تخصصی شدن حرکت کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای اصفهان، محمد محمدی شامگاه پنجشنبه در سومین همایش سلسله نشست‌های دانش حقوقی وکالت در سالن شهروند اصفهان با اشاره به نقش و جایگاه وکیل در حقوق ایران و از منظر قوانین اظهار کرد: وکیل در تعاریف کتب حقوقی ما به‌عنوان امین، حافظ و حامی جامعه بیان شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای اصفهان,

* رسالت وکلا حرکت در جهت احیای حقوق عامه است

, * رسالت وکلا حرکت در جهت احیای حقوق عامه است, * رسالت وکلا حرکت در جهت احیای حقوق عامه است,

معاون قضایی رییس‌کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه وکیل یکی از القاب و صفات خدای متعال است و اینکه حامی حقوق مردم باشیم نشان از جایگاه بالای وکیل دارد، گفت: قدمت تاریخچه وکالت کشور کمتر از یک قرن هست و قانون‌گذار ورود به این بحث داشته است و به‌نوعی عدلیه، آیین دادرسی کیفری و مدنی و حق دفاع برای وکیل شناخته می‌شود.

,

وی با بیان اینکه روند قانون‌گذاری به سمت تکامل در حال حرکت است، اظهار کرد: هر چه به جلو پیش می‌رویم حق داشتن وکیل برای مردم در حال پررنگ‌تر شدن است؛ پس از انقلاب در اصل 35 قانون اساسی به اختیار گرفتن وکیل اشاره‌ و حتی در این قانون پیش‌بینی شده تا اگر فردی توانمندی در گرفتن وکیل را نداشته باشد دولت باید برای آن تأمین کند.

,

محمدی تأکید کرد: جایگاهی که وکیل باید داشته باشد برای بنده ملاک است، جایگاهی که بر اساس ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه به‌عنوان احیای حقوق عامه از سوی شما تصویب‌شده است.

,

معاون قضایی رییس‌کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه وکیل در پس هر پرونده‌ای که می‌گیرد وکیل کل جامعه است، تصریح کرد: وکیل به‌عنوان رسالت خود باید در جهت احیای حقوق عامه جامعه حرکت کند و نباید دامنه کاری خود را در یک پرونده وکالتی محدود کنیم در این صورت ظلم زیادی در حق این حرفه کرده‌ایم.

,

وی افزود: وکیل در تمام دنیا، حقوق مدنی و اساسی یک جامعه را ارتقا می‌بخشد و ازاینجا می‌توان به منزلت و جایگاه وکلا پی برد، مردم هر کشوری قطعاً باید حقوق خود را از حقوقدانان آن کشور بیابند، ما باید بر اساس آن عهدی که میثاق کلی و قانونی که وضع شده حقوق جامعه را به مردم تفهیم کنیم.

,

* نقش‌های مختلف وکلا

, * نقش‌های مختلف وکلا, * نقش‌های مختلف وکلا,

محمدی احیای حقوق عامه و ارتقای دانش حقوقی جامعه، توسعه مدنی جامعه و هدایت جامعه در این مرحله گذار را به‌عنوان نقش وکیل بیان کرد و گفت: برای ایفای این نقش باید از دو مقوله علم و عدالت‌خواهی باید بهره‌گیری شود.

,

معاون قضایی رییس‌کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به آیه 75 سوره مبارکه اسراء و آیه 82 سوره احزاب، اظهار کرد: خداوند در این دو آیه می‌فرماید شما را اندک جوهره عدالت‌خواهی داده‌ایم، اندک علمی را در وجود شما نهاده‌ایم تا با تفکر و تأمل آن دو را به تکامل برسانید و این وظیفه یک وکیل است، این نقشی هست که یک وکیل می‌تواند در جامعه ایفا کند.

,

وی با بیان اینکه جامعه ما هر زمانی در دوره قانون‌گذاری از سمت سیاست جنایی به سمت امنیت گرایی پیش می‌رود متأسفانه حقوق خصوصی افراد جامعه محدود می‌شود و به‌تبع آن اختیارات وکیل هم محدود می‌شود، ادامه داد: مسیر جامعه باید به‌گونه‌ای باشد که سیاست جنایی در بخش کیفری به سمت امنیت گرایی مگر در مواقع ضروری نرود و جامعه بین‌الملل امروز به این مسئله رسیده است و اگر ملاحظه کنید در کشورهای پیشرفته به بهانه مقابله با تروریست امنیت گرایی را بیان و دایره اختیارات وکیل را محدود می‌کنند.

,

* حرکت جامعه به سمت عدالت با اشرافیت مردم بر حقوق خود

, * حرکت جامعه به سمت عدالت با اشرافیت مردم بر حقوق خود, * حرکت جامعه به سمت عدالت با اشرافیت مردم بر حقوق خود,

محمدی تصریح کرد: حضور وکیل در جامعه منجر به واقف شدن مردم به حقوق خود می‌شود و اگر این‌چنین شد قطعاً مردم در حق خود و دیگران ظلم نمی‌کنند و جامعه به سمت عدالت حرکت می‌کند، عدالت یک محصول نیست بلکه یک روند است، اگر خدای‌ناکرده وکیلی یا جامعه وکالتی ما خود را صرفاً به گرفتن یک پرونده محدود کند قطعاً از نقش اساسی خود دورافتاده است.

,

* وکیل یار و مددکار قاضی در جهت احقاق حق و اجرای عدالت است

, * وکیل یار و مددکار قاضی در جهت احقاق حق و اجرای عدالت است, * وکیل یار و مددکار قاضی در جهت احقاق حق و اجرای عدالت است,

معاون قضایی رییس‌کل دادگستری استان اصفهان شأن وکیل به‌موجب قانون را شأن قضایی عنوان و خاطرنشان کرد: وکیل یار و مددکار قاضی در جهت احقاق حق و اجرای عدالت است و با این دیدگاه وکیل شأن و منزلت یک قاضی را پیدا می‌کند و این برخلاف آنچه تفکر عامه بر آن است که وکیلی که اختیار می‌کنند باید با زیرکی حقی را حتی به‌ناحق برای او بگیرد.

,

وی برداشت افراد جامعه البته نه همه که از وکیل چنین برداشت می‌کنند که شخص زبردستی است که می‌تواند باطل را حق جلوه دهد را نادرست خواند و خطاب به وکلا تصریح کرد: اگر در چنین مسیری قدم بردارید قطعاً از جایگاه و شأن یک وکیل دور شده‌ایم.

,

محمدی با اشاره به هجمه‌هایی که به مراجع انتظامی، دستگاه قضایی، صداوسیما گفت: باید ببینیم چرا به اینجا رسیده‌ایم که مورد هجمه قرار بگیریم، آیا نباید به خود و رفتار خودمان مراجعه کنیم، اگر دستگاه قضایی مورد هجمه قرار می‌گیرد قطعاً مشکلی در دستگاه هست که این‌گونه می‌شود و باید در جهت برطرف کردن آن گام برداریم.

,

معاون قضایی رییس‌کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه وکیل باید دو شخصیت داشته باشد، اظهار کرد: یک شخصیتی که باید در دل جامعه حضور داشته و با اقشار مختلف هم‌نشینی کند و این شخصیت باید با بهره‌گیری جامعه‌شناسی و روانشناسی امروز آن را دنبال کند و شخصیت دوم آن جایگاه علمی و تجربی او است که وی را در کار خود موفق می‌کند.

,

وی تأکید کرد: هر چه از مردم فاصله گرفته شود و نتوانستیم رسالت خود را برای مردم بیان کنیم مردم درست یا غلط در مورد ما قضاوت خواهند کرد، قبل از آن‌که مورد قضاوت قرار بگیریم خودمان رسالت، جایگاه و نقش خود را در جامعه پررنگ کنیم تا نگاه مردم به ما تغییر کند آنگاه خود مردم مبلغ حرفه ما خواهند بود سپس وکیل و قاضی مقبولیت عامه پیداکرده و مردم از صمیم قلب به آن‌ها احترام می‌گذارند.

,

محمدی با اشاره به لزوم انجام فعالیت‌هایی برای تغییر نگرش جامعه نسبت به وکلا، گفت: رسالت یک وکیل و احقاق کننده حقوق جامعه را برای مردم تبیین کنیم قطعاً در افکار جامعه و قانون‌گذاران تأثیرگذار خواهیم بود، مسائل حقوقی جامعه خود را در دست بگیریم و در مسیر تکامل علم و عدالت‌خواهی که وظیفه یک وکیل هست حرکت کنیم.

,

وی با ارائه دو پیشنهاد برای جامعه وکالتی، اظهار کرد: به‌منظور ایجاد تصور مثبت در جامعه، 10 درصد از وقت خودمان را به افراد بی‌بضاعت اختصاص دهیم، منتظر نباشیم که دستگاه قضا وکیل تسخیری و معاضدتی معرفی کند.

,

محمدی حرکت جامعه وکالت به سمت تخصصی شدن را به‌عنوان پیشنهاد دوم خود بیان کرد و توضیح داد: کانون‌های وکلای ما در حال حاضر مثل یک پزشک عمومی رفتار می‌کنند لذا باید به سمت تخصصی کردن وکالت حرکت کنیم، امروز جامعه در حال تحول هست اگر بنا به نیازهای این حالت گذار، جامعه وکالتی همراه نباشد عقب خواهیم افتاد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه